Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard Afstellen action en eventueel opmeten?

    Hallo even een vraag. Sommige gitaren van mij staat de action te laag waardoor ik niet onder de snaren kan komen als ik wil benden, op anderen staat ie net te hoog waardoor de gitaar zwaar speelt omdat je je vingers meer moet indrukken en optillen. Op 2 van mijn gitaren staat ie eigenlijk helemaal goed. Hoe stel ik de andere gitaren nu af? Door er gewoon maar aan te gaan draaien? Of kan ik het ook opmeten zodat ik weet wat ik wil? Doe je dat bij de 12-e fret? En maakt de hoogte van de topkam niet ook veel verschil?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Het is goed zelf te doen, tenminste wanneer je geen twee linker handen hebt. En geen stappen overslaat. Ik heb wel een handleiding voor je. Nog uit de tijd dat ik een site over gitaar onderhoud had. Heb destijds wel gemerkt dat een hoop mensen niet kunnen lezen en dan komen klagen dat het niet werkt terwijl ze stappen hebben overgeslagen. Dus secuur lezen en de aanwijzingen opvolgen is wel nodig

    Je stelt de gitaar zo af dat een gitaar in goede conditie wat betreft hals, frets en andere onderdelen goed speelt. Het blijft altijd een compromis tussen bespeelbaarheid en klank. Na een poosje weet je wat voor jou goed werkt en kun je de gitaar daarop instellen. Maar de meeste mensen zijn al blij met een goede gemiddelde afstelling.

    Had ik al gezegd dat je geen stappen moet overslaan?

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    http://cloud.tapatalk.com/s/5ec65251...0Afstellen.pdfhttp://cloud.tapatalk.com/s/5ec65261...0vervangen.pdf
    Laatst gewijzigd door Rinze; 21 mei 2020 om 13:05
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Wat betreft topkam: de topkam maakt wel verschil, wat betreft speelgemak, bijgeluiden, zuiverheid en stemvastheid. Het afstellen van de hals doe ik altijd met een capo voor de eerste fret om zo de invloed van de topkam te omzeilen. De topkam moet dan wel gewoon al goed zijn.

    Het afstellen betreft eigenlijk alles wat je maar kunt bedenken aan een gitaar, van hoe je je snaren op zet, de hoek van de snaren boven de topkam en achter de brug, hoogte van de elementen, hoogte van de element pooltjes, etc. Als je alles goed hebt dan is je gitaar (voor jou) optimaal.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Dankjewel. Ik zal het gaan doorlezen (en stap voor stap doen).

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Dankjewel. Ik zal het gaan doorlezen (en stap voor stap doen).
    Hehehe

    Succes!

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    ik heb die uitleg niet gelezen, maar mijn eerst gedachte bij de vraagstelling was: is de radius van de toets wel hetzelfde op je gitaren.
    7.5, 9.5, 12 radius geven met benden zeker verschil in speelcomfort maar ook hoever je kan benden totdat de noot stilvalt.

    dus iedergeval kan je je speelcomfort verbeteren door de handleiding goed te lezen en de stappen door te lopen, maar de kans blijft er dat door radius verschil van de toets benden toch anders zal aanvoelen bij je gitaren

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ja, ik snap wat je zegt. Bovendien maakt het uit of je gitaar een bigsby of meastro etc brug heeft met langere snaarlengte en de kop van eenFirebird of V is ook weer anders dan die van een LP, wraparound brug is ook weer anders etc. Maar goed. Ik heb een paar gitaren waar de action aan de lage kant is (2x) en een paar waar die wat hoog is (3x) en twee die heel aardig zijn.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    deze vind ik handig:

    https://www.donhofstee.nl/zelf%20afstellen.php

    Ik heb zo een liniaal en radius bogen gekocht op ali express, helpt mij enorm met afstellen:

    https://nl.aliexpress.com/item/40003...archweb201603_

    https://nl.aliexpress.com/item/40000...archweb201603_

    Het is een wisselwerking tussen de buiging van de hals, en de hoogte van zadels en nut. Kwestie van afstellen, paar dagen aankijken en nameten, weer bijstellen, weer even aankijken, etc, tot je er bent.

    De vlakheid van de frets is ook een belangrijke factor, als ze niet vlak liggen is een lage action zonder aanlopen lastig of onmogelijk in te stellen.
    Laatst gewijzigd door raabje; 22 mei 2020 om 16:31

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Radiusboogje(s) kun je ook zelf maken als je haast hebt. Het getal is gewoon de straal van een cirkel:



    Met een (grote) passer zet je gewoon dus even de gewenste kromming op een strookje kunststof of karton en snijdt dat uit.

    Bedenk wel dat je ook gitaren hebt waarbij de radius niet over de hele hals gelijk (single radius) is, maar zgn. 'compound radius'. Dat heeft wel gevolgen voor wat je bij de brug moet instellen.


  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Ja idd compound radius is dan even zoeken waar je gaat meten.

    Wat bij mij even duurde om te ontdekken is dat de standaard tabelletjes voor medium action op internet aangeven dat de dunne snaren wat lager worden afgesteld dan de dikkere omwonden snaren, omdat de dunne snaren minder uitslaan tijdens het trillen (?).

    Alleen krijg ik dan mijn vingers en niet lekker onder bij het benden, dus deze 3 zet ik ook wat hoger tot het goed voelt. De standaard maten zijn vooral een vetrekpunt om het nog beter te krijgen.

    En sommige maten gaan uit van een capo op de 1e fret, dan zit je snaar wat lager bij het meten. Dat is niet altijd even duidelijk, hoe een maat bedoeld is.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top