Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Ja idd compound radius is dan even zoeken waar je gaat meten.
    Die compound radius heb ik nooit 100% begrepen.
    Dat wil zeggen, het principe is natuurlijk duidelijk; je snaarafstand E-e bij de brug is anders dan bij de topkam, en daardoor is de vorm die de snaren samen beschrijven als het ware een conus en geen cilinder.
    Echter, als je een 10" radius pakt bij de topkam, en je zet dat uit van je topkam stringspacing naar je brug stringspacing, dan kom je -als ik het me goed herinner- theoretisch uit op een toetsradius bij de 24e fret van rond de 20".
    Waarom men er dan toch veelvuldig voor kiest om een 10-16" compound radius te maken begrijp ik niet.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Ik heb me ooit aangemeld voor de nieuwsbrief van Haze guitars, die kerel stuurt regelmatig emails met tips over afstellen en reparatie.

    Compound radius kwam ook een keer langs, is in de blog terug te vinden

    https://hazeguitars.com/blog/compoun...pound%20radius

    leuke en nuttige nieuwsbrief, hij relativeert ook een hoop dingen, dat is prettig, voorkomt dat je zelf helemaal OCD gaat op afstellen.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Wat bij mij even duurde om te ontdekken is dat de standaard tabelletjes voor medium action op internet aangeven dat de dunne snaren wat lager worden afgesteld dan de dikkere omwonden snaren, omdat de dunne snaren minder uitslaan tijdens het trillen (?)...
    Wat betreft de (on)omwonden snaren geeft de radius afstelling te denken.

    Je ziet dat de een onder de snaren meet en de ander erboven:





    Mijn gevoel zegt dat dat verschil uitmaakt voor de middelste 4 snaren als je de beide E-snaren als referentie neemt en die als eerste afstelt.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Wat betreft de (on)omwonden snaren geeft de radius afstelling te denken.

    Je ziet dat de een onder de snaren meet en de ander erboven:





    Mijn gevoel zegt dat dat verschil uitmaakt voor de middelste 4 snaren als je de beide E-snaren als referentie neemt en die als eerste afstelt.
    Nee, de ruimte onder de snaar gaat dan geleidelijk omhoog /omlaag per snaar.

    Boven of onder meten maakt niet echt uit omdat de snaren ook op- cq aflopen qua dikte. Zal niet 100%overeenkomen misschien maar ik heb het op beide manieren gedaan en kon geen verschil meten of voelen. Wat betekent dat de verschillen kleiner zijn dan ik kan aflezen, als ze er zijn.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    afstellen is ook een zeer persoonlijke keuze van wat je plezierig vindt spelen en klinken.
    want te lage afstelling kan je tone kosten
    daar was een topic over op tdpri maar kan hem even niet vinden dat TS geexperimenteerd heeft met zijn snaarhoogte iets te verhogen en de klank beter werd.
    uit het boek van Dan Erlewine waarin een aantal artiesten staan zoals SRV, BB King en Buddy Guy verteld hij dat hij de gitaren mag opmeten en komt erachter dat hun actie best wel lager kon maar ze dit niet wilden.

    anderen kiezen ervoor om de lage E A D niet exact de curve van de toets te laten volgen.
    zo heeft ieder zijn voorkeuren, en het mooie is dat dit mag

    Hier nog wat leesvoer
    Ron Kirn
    https://www.google.com/url?sa=t&rct=...pVbQFbQl73iYLX

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Dank je wel, dat ziet er goed uit!

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Boven of onder meten maakt niet echt uit omdat de snaren ook op- cq aflopen qua dikte.
    Klopt, maakt niet zo gek veel verschil.
    Dat wil zeggen, als je 16" radius uitzet op 54mm stringspacing, en je telt daar de snaardikten bij op, waar je weer een radius overheen legt (die dan dus wat groter is dan die 16"), dan scheelt het in afstand zo'n 0,15mm.
    De helft daarvan is zowat al snij onnauwkeurigheid van zo'n stukje laserwerk van de radiusmalletjes.
    Tel je dit door naar wat dat betekent voor het verloop rond de 12e fret, dan heb je het eigenlijk nergens meer over.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht

    anderen kiezen ervoor om de lage E A D niet exact de curve van de toets te laten volgen.
    Ja dat bedoel ik, dunne snaren zet ik wat hoger zodat mij vingertoppen meer grip hebben bij het benden. Dikke snaren wat lager. En dan met de gradenboog proberen de curve goed te krijgen.


    Hier een artikel over meten boven of onder de snaren met een radius boog:

    https://hazeguitars.com/blog/string-radius-from-top-or-bottom-of-strings

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Ah, boven of onder maakt dus toch niet uit. Helder!

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Ja dat bedoel ik, dunne snaren zet ik wat hoger zodat mij vingertoppen meer grip hebben bij het benden. Dikke snaren wat lager. En dan met de gradenboog proberen de curve goed te krijgen.

    grappig, maar dat bedoel ik juist niet maar juist andersom
    mijn E A B staan hoger
    dit omdat de trekkracht van die snaren lager is ten opzichte van de hoge snaren en juist daardoor een wijdere uitslag hebben tijdens vibreren

    dus waar tasto staat zal de afstand groter zijn .bij een lagere snaarspanning dan een hoge snaarspanning.
    hiermee moet je dus rekening houden bij afstellen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top