Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.020

    Standaard Splitten humbucker: welke spoel?

    Ik begrijp dat bij het splitten van brug-humbuckers het gebruikelijk is om de spoel die aan de kant zit van het midden element, dan wel het hals element te gebruiken als single coil omdat deze iets krachtiger/warmer zou zijn dan de spoel aan de brug zijde. Klopt dit? Klinkt deze spoel dan ook het beste in combinatie met het midden element? ( 5 way switch stand 4 van bovenaf geteld).

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Hangt af van de pickup. Zelf split ik altijd de buitenste spoelen, nooit de binnenste. Dan is de afstand groter tussen hals en brug ten aanzien van elkaar en/of de midden pickup, waardoor je dichterbij een stratty quack uit komt dan de binnenste spoelen. Ik heb het gekke idee dat hoe groter de afstand tussen humbucker spoelen wanneer je split, je groter tonaal verschil krijgt (i.e. outer coils in plaats van inner coils).

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Lijkt mij in eerste instantie ook het meest logische.
    Maar ik kan me ook voorstellen dat je kijkt naar de draairichting van de windingen en naar de ligging van de magneten.
    De humbucker enkelspoelig geschakeld samen met de middelste single coil zou toch voor het mooie ook humcanseling moeten zijn?

    Overigens, volgens het DiMarzio Super Distortion schema wordt normaal gesproken de spoel aan tremzijde uitgeschakeld...


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jerome Bekijk bericht
    Lijkt mij in eerste instantie ook het meest logische.
    Maar ik kan me ook voorstellen dat je kijkt naar de draairichting van de windingen en naar de ligging van de magneten.
    De humbucker enkelspoelig geschakeld samen met de middelste single coil zou toch voor het mooie ook humcanseling moeten zijn?

    Overigens, volgens het DiMarzio Super Distortion schema wordt normaal gesproken de spoel aan tremzijde uitgeschakeld...


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Of het hum cancelling is, hangt af van je midden element. De ligging van de magneet verandert niet ten opzichte van inner of outer spoel. En de winding maakt ook niet uit, want je spoelen moeten wel in de juiste fase liggen met de juiste winding anders is je humbucker van zichzelf al out fase.

    Dat het op een schema zo staat, zegt toch niks. Is bij Seymour Duncan ook zo. Vind het een domme wijze en doe 't dus ook niet zo

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Ik bedoelde het anders of beter gezegd andersom bekeken, maar volgens mij zeggen we uiteindelijk precies hetzelfde...😂

    Bij een humbucker is toch de ene spoel linksom en de andere rechtsom gewikkeld en de magneten verschillend wat betreft noord en zuid, dus daardoor humcanceling?
    Dus zou je eerst de middle pu moeten checken wat betreft links of rechtsom gewikkeld en noord en zuid en aan de hand van die uitkomst moeten kiezen welke spoel je van de humbucker gebruikt icm met de midddle pu om humcanceling te krijgen.
    Of maak ik nu toch een denkfout?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Zou ik ook zeggen. En je hoeft alleen naar de polariteit te kijken, want als ze een beetje fatsoenlijk hebben opgelet, loopt dat gelijk op; Een spoel waarvan de magneten andersom zitten, is ook andersom gewikkeld (of aangesloten). Anders had je fase-problemen.
    Je hoeft dus alleen de polariteit te checken, en niet ook nog de richting van de windingen (wat me ook een stuk lastiger determineren lijkt...)
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Ja, ik denk dat je inderdaad gelijk hebt.
    Laatst ook bij 1 van m’n Stratjes gecheckt;
    een plat magneetje geregeld en aan 1 kant n kleurtje gegeven en in een klein plastic potje gedaan.
    Als je het potje boven elke pickup houdt kan je zien wat polariteit is
    Simpel😃


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.020

    Standaard

    Bedankt allen dusver!
    Het gaat om een Seymour Duncan JB en het midden element is RWRP (of hoe heet dat?). Maar ik kan me vergissen maar is de humbucker eigenlijk wel gesplit op het moment dat de 5 way-switch op stand 4 staat? Want het splitten gaat straks met de push/push gebeuren en niet automatisch

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    In mijn schema zitten eigenlijk 2 schema’s gecombineerd;
    Met de miniswitch schakel je de humbucker naar single coil stand en weer terug naar humbucker.
    Dat doet jou push push schakelaar in jouw gitaar ook.
    Alleen de miniswitch in mijn schema heeft nog een derde stand waarbij de autotap schakeling gaat werken, dus dan gaat de humbucker automatisch op single coil op standje 4 van de 5-standen schakelaar.
    M.a.w. de push push schakelaar komt een schakelstand te kort.
    Je kunt dit oplossen door in jouw gitaar ook een extra miniswitch in te bouwen.
    Met deze miniswitch bepaal je dan of de push push schakelaar de humbucker naar sc schakelt of de 5 standen schakelaar.

    Is wel jammer dat je dan weer een extra schakelaar nodig hebt...


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door jerome; 20 mei 2020 om 19:56

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.020

    Standaard

    Ik denk dat een miniswitch niet nodig is. Ik heb net de slagplaat er af en ik zie dat er een super 5 way in zit. Dat zou betekenen dat de hummie dus automatisch gesplit is in stand 4. Anders zou ik de meerwaarde van de super 5 way niet kunnen verklaren. Effe uitzoeken voordat ik begin te vervangen
    Laatst gewijzigd door pasqual; 21 mei 2020 om 17:31

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top