Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 19 van 19
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Oké dan, dat zou mooi zijn!
    Dan hoef alleen maar met je push push een van de humbucker spoelen naar aarde te leiden zodat je dat daarmee je humbucker sc kan schakelen


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.020

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jerome Bekijk bericht
    Oké dan, dat zou mooi zijn!
    Dan hoef alleen maar met je push push een van de humbucker spoelen naar aarde te leiden zodat je dat daarmee je humbucker sc kan schakelen


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Uiteindelijk heb ik besloten om de super 5 way te vervangen voor een gewone. Dit omdat ik eerst moet uitzoeken hoe zo'n switch nu precies werkt. Aangezien ik de TBX tonecontrol als master tone wilde schakelen kon ik niet goed uitvogelen hoe aan te sluiten. Vooralsnog ben ik zeer tevreden met hoe alles klinkt met de Seymour Duncan, push/push coil split en TBX (ook standje 4). Ook het halselement is vervangen voor een Tonerider Pure Vintage. Als ik het beter begrijp kan ik altijd nog verder met de super 5 way. Mogelijkheden zat in ieder geval....

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Oké dan, prima toch?
    Stapje voor stapje kom je steeds verder.
    Ik zit nu ook te kloten met een Dimarzio Super Distortion waarvan ik de achterste spoel wil uit kunnen schakelen ipv de voorste
    Ik zit nu al een uur gebogen over het schema maar ik kom er nog ff niet uit
    Moet heel simpel zijn maar ik kan ff niet helder nadenken nu😬
    Waarschijnlijk lukt het me morgen in 5 minuten, heb ik wel vaker...🙃😂


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jerome Bekijk bericht
    Dan hoef alleen maar met je push push een van de humbucker spoelen naar aarde te leiden zodat je dat daarmee je humbucker sc kan schakelen
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jerome Bekijk bericht
    Ik zit nu ook te kloten met een Dimarzio Super Distortion waarvan ik de achterste spoel wil uit kunnen schakelen ipv de voorste
    Ik zit nu al een uur gebogen over het schema maar ik kom er nog ff niet uit...
    Hier zit 'm het 'probleem'.

    Je kunt niet zomaar bij 2 spoelen in serie de andere spoel aan aarde schakelen als deze er niet daadwerkelijk al mee verbonden is.

    Je moet dus als je geen faseprobleem wilt hebben letterlijk de spoelen elektrisch gezien van plaats verwisselen.

    Of je laat de elementen onderling verbonden zoals ze zitten, maar draait het geheel om, maar dan staat het geheel uit fase met de andere pups en dan moet je die ook qua fase allemaal omdraaien (als dat kan).

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Oké dan, ingewikkeld allemaal😳
    De voorste spoel van de Dimarzio humbucker is wat betreft de middelste single coil hetzelfde wat betreft magnetisch veld, allebei noord of zuid, geen idee eigenlijk, in ieder geval hetzelfde.
    Daarom wilde ik de achterste spoel van de Dimarzio gebruiken om in standje 4 humbucking te krijgen...
    Maar dat gaat niet dus niet zo maar.
    Stel als ik de humbucker helemaal omdraai moet ik dan de singelcoils ook omdraaien of bij de single coils de witte en de zwarte draden andersom solderen?
    Ik snap er eigenlijk geen reet meer van!!!😂


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Het is gewoon lastig, wiring schema's geven eigenlijk ook niet aan wat er nou echt gebeurt, laat staan i.c.m. willekeurige andere pups.

    Even een vraag, je hebt het over een 'Super Distortion', betekent het dat je maar 2 draadjes hebt naast de shield en dat het element verder intern is doorverbonden? Maar hoe sluit je dan de coil-split aan?

    Ik weet dat je ook de 'Dual Sound' versie hebt met vier draadjes (de 2 draadjes van de 2 spoelen elk) die je helemaal zelf kunt configureren.

    Kun je even aangeven welke draadkleuren je uit jouw Super Distortion hebt en wat nu waaraan zit aangesloten? Met welke kleuren schakel je nu de coil-split?

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Het is gewoon lastig, wiring schema's geven eigenlijk ook niet aan wat er nou echt gebeurt, laat staan i.c.m. willekeurige andere pups.

    Even een vraag, je hebt het over een 'Super Distortion', betekent het dat je maar 2 draadjes hebt naast de shield en dat het element verder intern is doorverbonden? Maar hoe sluit je dan de coil-split aan?

    Ik weet dat je ook de 'Dual Sound' versie hebt met vier draadjes (de 2 draadjes van de 2 spoelen elk) die je helemaal zelf kunt configureren.

    Kun je even aangeven welke draadkleuren je uit jouw Super Distortion hebt en wat nu waaraan zit aangesloten? Met welke kleuren schakel je nu de coil-split?
    Alle moderne superdistortions zijn 4conductor wire.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jerome Bekijk bericht
    Bij een humbucker is toch de ene spoel linksom en de andere rechtsom gewikkeld
    Helemaal waar! Net zoals dat Sinterklaas 654 jaar oud is en de aarde zo plat als een pannenkoek.

    @Pasqual, hier wat suggesties van een ouwe &*%$@
    - Welke humbuckerspoel jij gesplit wilt horen, mag je gewoon met je oren bepalen. Dus even experimenteren. (Maar ik ben het met Dimarzio eens, tenminste als het gaat om een gesplitte brughumbucker in z'n eentje, zonder andere elementen meegeschakeld).
    - Een gewone dubbelspoels humbucker kun je altijd in fase zetten met iedere singlecoil door de aansluitingen om te wisselen òf de magneet om te draaien, de wikkelrichting van beide maakt daarbij geen donder uit
    - Als je weet welke gesplitte spoel je wilt, kun je die samen met een singlecoil humbucking maken, als de magneetligging van de humbucker goed is. Zo niet, magneet omdraaien en anders aansluiten.
    - Bij splitten hoef je niet altijd kort te sluiten aan aarde, kan ook aan hot, daarmee sluit je dus de andere spoel kort.
    - Naar mijn ervaring klinkt een midden-single coil met een ongesplitte brughumbucker vaak zeker zo lekker als met een gesplitte- (en dan hoef je ook niet te kiezen welke spoel je kort wilt sluiten). NB. dit is geen feit, alleen een mening. Eventueel de humbucker parallel schakelen voor meer helderheid is dan ook een optie.
    - Als het er om gaat een helder geluid te krijgen uit een humbucker door hem anders te schakelen kun je naar mijn ervaring een halshumbucker beter splitten (geluid van de halsspoel) en een brughumbucker beter parallel schakelen
    - Als je toch van 1 humbucker de magneet gaat omdraaien, kun je ook eens kijken naar de PRS schakeling om hals- en brughumbucker samen helder èn humbucking te krijgen

    Zijn maar suggesties hè, geen advies, behalve de volgende dan: neem niet te veel internetdeskundigheid voor wáár aan en al helemaal niet die van mij.
    Laatst gewijzigd door piezo; 29 mei 2020 om 19:36
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.020

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    Helemaal waar! Net zoals dat Sinterklaas 654 jaar oud is en de aarde zo plat als een pannenkoek.

    @Pasqual, hier wat suggesties van een ouwe &*%$@
    - Welke humbuckerspoel jij gesplit wilt horen, mag je gewoon met je oren bepalen. Dus even experimenteren. (Maar ik ben het met Dimarzio eens, tenminste als het gaat om een gesplitte brughumbucker in z'n eentje, zonder andere elementen meegeschakeld).
    - Een gewone dubbelspoels humbucker kun je altijd in fase zetten met iedere singlecoil door de aansluitingen om te wisselen òf de magneet om te draaien, de wikkelrichting van beide maakt daarbij geen donder uit
    - Als je weet welke gesplitte spoel je wilt, kun je die samen met een singlecoil humbucking maken, als de magneetligging van de humbucker goed is. Zo niet, magneet omdraaien en anders aansluiten.
    - Bij splitten hoef je niet altijd kort te sluiten aan aarde, kan ook aan hot, daarmee sluit je dus de andere spoel kort.
    - Naar mijn ervaring klinkt een midden-single coil met een ongesplitte brughumbucker vaak zeker zo lekker als met een gesplitte- (en dan hoef je ook niet te kiezen welke spoel je kort wilt sluiten). NB. dit is geen feit, alleen een mening. Eventueel de humbucker parallel schakelen voor meer helderheid is dan ook een optie.
    - Als het er om gaat een helder geluid te krijgen uit een humbucker door hem anders te schakelen kun je naar mijn ervaring een halshumbucker beter splitten (geluid van de halsspoel) en een brughumbucker beter parallel schakelen
    - Als je toch van 1 humbucker de magneet gaat omdraaien, kun je ook eens kijken naar de PRS schakeling om hals- en brughumbucker samen helder èn humbucking te krijgen

    Zijn maar suggesties hè, geen advies, behalve de volgende dan: neem niet te veel internetdeskundigheid voor wáár aan en al helemaal niet die van mij.
    Thanks Piezo!
    Ik heb op het moment de Humbuckert gesplit via de push/push volume potmeter. Stand 4 (brug HB en midden SC) is momenteel niet gesplit en valt me absoluut niet tegen! Voorlopig ben ik tevreden. Het is een andere sound dan mijn main Strat maar dat is eigenlijk gewoon een pluspunt want anders en bruikbaar...
    En bedankt voor de tips! Geldt trouwens voor zo'n beetje alle reageerders! Zitten veel mooie suggesties bij!
    Laatst gewijzigd door pasqual; 29 mei 2020 om 23:27

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top