Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2009
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    123

    Standaard Relatieve vochtigheid? Iets om rekening mee te houden?

    Ik las recent dat het belangrijk is om je gitaren op de juiste rel. vochtigheid te houden. Ik heb mijn gitaren al jaren aan de muur hangen, en nooit op iets dergelijks gelet. Blijkbaar zijn er extra apparaatjes die je kan kopen om dit in de gaten te houden.

    In hoeverre is het belangrijk om dit in de gaten te houden, of kan je als je geen problemen ervaart dit laten?
    Gear:
    Taylor 714ce Ltd. 2008. Cedar/Koa
    Fender Lite Ash telecaster (Upgraded)
    Vox AC15

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juni 2017
    Locatie
    Zaandam
    Berichten
    289

    Standaard

    Volgens mij is dat pas echt belangrijk als de vochtigheid heel hoog of heel laag is. Ik neem niet aan dat je je gitaar boven de verwarming hebt hangen of in een vochtige kelder. In sommige landen kan de lucht extreem droog zijn. Dan moet je ook wat vaker olie gebruiken voor onderhoud, zeggen ze.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Ik zou eens beginnen met meten, dan heb je iets om vanuit te gaan.
    Winters de verwarming aan daalt de luchtvochtigheid flink van, dat is bij mij in huis het grootste kwaad.
    Het weer is het weer.
    Over te vochtig maak ik me sowieso niet zoveel zorgen, te droog beschouw ik als kwalijker.
    Zit eigenlijk zelden op waarden waarover ik mezelf zorgen maak.
    Ik heb een open keuken en droog mijn was op de slaapkamer.
    Tegen de tijd dat het te droog wordt kook ik een pan spaghetti zonder deksel en zonder de afzuiging aan, of ik was wat beddengoed, en dan zie ik het percentage al oplopen.
    Theewater koken in een waterkoker kan al veel doen.
    Maar goed; relatief stabiel betekent in de eerste plaats minder stemmen/ontstemmen.
    Op lange termijn met een peperdure gitaar zou ik ook allerlei bolling/holling & lijmverbindingen gaan vrezen then again; bewaar je gitaar in een koffer en de invloed van luchtvochtigheid is alweer bijna verwaarloosbaar.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    bewaar je gitaar in een koffer en de invloed van luchtvochtigheid is alweer bijna verwaarloosbaar.
    Een koffer is niet lucht en dampdicht, dus van schommelingen heb je misschien minder last, maar je kunt prima een lage luchtvochtigheid hebben lijkt mij?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    wild-westland
    Berichten
    716

    Standaard

    zo'n apparaatje heet een Hygrometer, zowel goedkoop als duur te koop maar die dure zijn meer bedoeld voor wetenschappelijke experimenten dus die heb je niet nodig.

    Voor weinig heb je een elektronische uit China, als je liever geen batterij hebt kun je vanaf zo'n 10 euro ook een mechanische kopen maar die moet je wel ijken (google: zoutmethode). Nou zijn die dingen niet uiterst zuiver maar dat is ook niet nodig, ze geven een prima indicatie en dat is goed genoeg voor ons doel.

    Je gitaren willen graag een stabiele en niet droge omgeving, ideaal rond de 60% maar alles wat voor jou comfortabel en gezond is, is ook wel goed voor de gitaren. Normaal moet zo'n Hygrometer voor een gezonde leefomgeving ergens tussen de 40% en 70% staan: te droog kun je extra bevochtigen, te nat is het in de meeste huizen voldoende om even goed te ventileren (letterlijk: ramen open!).

    Je gitaren te droog of bij een warmtebron bewaren kan zeer ernstige schade veroorzaken, te vochtig is vooral slecht voor de gebruikte lijmen maar kan ook rare dingen opleveren zoals een plotseling te hoge actie en dat soort dingen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Een koffer is niet lucht en dampdicht, dus van schommelingen heb je misschien minder last, maar je kunt prima een lage luchtvochtigheid hebben lijkt mij?
    Consequent te laag dan, zou kunnen, blijft iig op stemming en ik zie geen holling ontstaan.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Goldfoxx Bekijk bericht
    Blijkbaar zijn er extra apparaatjes die je kan kopen om dit in de gaten te houden.
    Mocht je toevallig een weerstationnetje (met buitensensor) hebben, dan zit daar al een hygrometer in. Zelf heb ik deze en je ziet rechts van de temperatuur de '(relative) humidity' in %. Deze geeft het zowel van buiten als binnen aan. Ideaal is tussen 50 - 70% dacht ik.



    Droogte is vooral in de wintermaanden als je stookt. Meestal merk ik het al door de optaters die ik krijg als ik statisch geladen bent en dan iets van metaal beetpak, dan is het dus erg droog.

    Ik heb een aantal bakjes met water aan mijn radiatoren, verder droog ik net als Tupelo mijn wasgoed in de kamer. Te vochtig heb ik hier nooit last van.

  8. #8

    Standaard

    In de winter vochtige handdoek op de radiator was tip van de gitaarwinkel hier.
    Maar een wasrek wat ik heb staan op de gitaarkamer moet het ook wel doen.
    Met uiteraard wel af en toe wat was te drogen erop.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top