Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 6 EersteEerste ... 456
Weergegeven resultaten: 51 t/m 57 van 57
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard


    Zelf maken van een goed staartstuk misschien een optie?


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
    147-c Guitars

  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Dat is toch gewoon cheap ass Ali Baba spul? Zinc alloy, pot metal.. daar wil je juist vanaf.
    Althans, de meeste.
    Fender noemde dat Mazak, dat zit op hun 70's strat trems, als je dat verwisselt met een brass, staal of alu block gaat alles gelijk beter klinken.
    Voor zover mij voor de geest staat, waren de originele vintage Gibson ABR bruggen waar tegenwoordig kapitalen voor worden neergeteld ook van Zamak gemaakt en iedereen (nou ja... vele gitaristen die tijdschriften volschrijven en die er dus verstand van zeggen te hebben) beweert nou juist dat je 'het geluid' kunt 'verbeteren; door 'originele' en / of 'authentieke' hardware te monteren... Dus dat Zamak per definitie 'verkeerd' zou zijn, gaat mij wat ver. Ook de ABR Brugge van de bekende firma Faber zijn van Zamak (70% zink; 30% aluminium)


    'Duurder' hoeft dus niet 'beter' te zijn.. 'minder duur' hoeft niet 'slechter' te zijn. kijk maar naar alle discussies over bumblebees van 6 tientjes versus een orange drop cap van een paar euro (en ik zei de gek heeft Sprague Black Beauties en Mojo Vitamin T's ..)
    Laatst gewijzigd door MikeD; 23 februari 2021 om 17:48
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  3. #53
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    En plastic nuts op die '50s Gibsons.

  4. #54
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Naar mijn weten waren oude Gibson wraparound bruggen van aluminium. Oud Gibson spul mag dan ook de hemel in geschreven worden door de puristen, ik denk dat er heden ten dage wel betere alternatieven zijn. En nee, dat hoeft echt niet de hoofdprijs te kosten. Maar voor $12,- kijk ik eigenlijk wel meteen naar het materiaal. Ik heb ook een vermoeden dat de zadels ook van hetzelfde materiaal zijn en dus niet enorm duurzaam. De betere kwaliteit bruggen zijn tegenwoordig echt wel van materialen zoals aluminium, staal, messing of titanium.

    Bumblebees en Orange Drops etc. is wel een hele andere discussie. Als je ziet wat zo'n condensatortje nu technisch gezien eigenlijk doet... Maar goed, hele andere discussie.

  5. #55
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    De betere kwaliteit bruggen zijn tegenwoordig echt wel van materialen zoals aluminium, staal, messing of titanium.
    Je hebt aluminium en aluminium (als we het hebben over legeringen).
    Je hebt van die legeringen, veelal van die gesmede blokken die "tingggg" zeggen als je er op tikt, maar je hebt ook van dat (giet)aluminium dat hetzelfde geluid geeft als wanneer je je lepel in de dubbelvla laat vallen.
    Dus ook als er aluminium staat, weet je eigenlijk nog niks.

  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.485

    Standaard

    Ik zou tegen ieder zeggen, ga zelf testen.
    Ik heb dat ooit gedaan met strat trem zadels en blokken en Gretsch bruggen en sindsdien zet ik op alle Gretsches een roller bridge en op strats stalen zadels met een staal/brass blok.
    Die roller bridge is in feite de meest basic brug, hoe minder bewegende onderdelen hoe beter. Brass klinkt iets anders dan staal maar beide geven een goede toon die niet dood slaat.
    Niks irritanter dan een toon die in je brug wegsterft en je snaren doet breken.
    Er zullen best meer materialen zijn die voldoen maar dat heb ik niet getest.

    Prijs heeft er verder niks mee te maken, het gaat om beter.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #57
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Je hebt aluminium en aluminium (als we het hebben over legeringen).
    Je hebt van die legeringen, veelal van die gesmede blokken die "tingggg" zeggen als je er op tikt, maar je hebt ook van dat (giet)aluminium dat hetzelfde geluid geeft als wanneer je je lepel in de dubbelvla laat vallen.
    Dus ook als er aluminium staat, weet je eigenlijk nog niks.
    Heb je zonder meer gelijk in. Ik bedoelde alleen te zeggen dat een beetje kwaliteit brug wel minimaal van o.a. bijv. aluminium gemaakt is. Als het niet al te beste aluminium is, dan is het ook niet echt een kwaliteitsbrug uiteraard. En daarin ga ik er ook zonder meer in mee dat de prijs zeker niet alles zegt. En dan is het ook nog 's de keus in wat je wilt (wat ik dus nog niet echt weet wat betreft een wraparound) qua materiaal. Alles heeft weer z'n eigen karakter. Dat stond ook o.a. in een eerdere vraag, naast het verschil wel of niet intoneerbaar, maar helaas nog geen antwoord gehad.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top