Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    vraagje Welke snaren nodig voor kids gitaar?

    Ik heb dit weekend een Mini strat van Squier op de kop getikt, maar dat ding heeft letterlijk 12 jaar aan de muur gehangen na een mislukte poging tot les. Ik meet de mensuur op 578mm maar dan kom ik niet uit op 3/4, wat ik eigenlijk dacht dat het was. Iemand enig idee welke snaren ik hier goed op kan zetten zodat ik 'm nog in E krijg maar ook bespeelbaar voor mijn 8-jarige? Of toch beter een andere toonsoort?
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.562

    Standaard

    Ik had hetzelfde met de Jackson Minion van mijn dochter. Ik heb er eerst .013 opgezet, en dan is de snaarspanning ongeveer vergelijkbaar met een Tele met .010. Maar dat was voor dochterlief net te zwaar. Nu met .012 gaat het wel goed. Je knijpt dan wel makkelijk te hard, maar voor die kids is het prima.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Ik heb voor mijn zoontje toen hij 9 was een Squier Bullet Mustang gekocht, 24 inch scale.

    Met setje 09 snaren erop kan hij redelijk goed snaren indrukken. Hij is nu 10 jaar (1,5 jaar op les) en het gaat steeds beter. Open akkoorden gaat prima, barré akkoorden slaan nog wat dood door te weinig kracht. Losse noten spelen en zelfs benden gaat allemaal prima.

    Als ik er zelf op speel, dan druk ik te hard bij open akkoorden, A, E en D worden snel vals. De nut is wel goed afgesteld, het is echt teveel druk. Dan moet ik er 011 of 012 opzetten en daar heeft mijn zoontje niks aan.

    Maar om een lang verhaal kort te maken, als zo een mini gitaar toch niet lekker speelt, dan is mijn advies, ga een stapje hoger naar de Squier Bullet Mustang. Hard tail brug dus kan niet veel fout gaan, licht van gewicht, kortere schaal, tuners blijven goed op stemming, ook bij benden en gek doen, en 12 inch fretboard speelt ook wat gemakkelijker. Met 8 jaar zijn handjes nog best wel klein, dus heel veel beter dan een mini gitaar zal sowieso niet gaan.

    https://www.thomann.de/nl/fender_squ...ZSI6Im5sIn0%3D
    Laatst gewijzigd door raabje; 18 mei 2020 om 13:09

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard

    Hier speelt ook een ventje van 11 thuis en op les op zo’n 2e handse Squier mini van 5 tientjes op marktplaats, die onder handen is genomen door z’n vader. Deze hier staat keurig afgesteld met gepolijste fretjes en een setje 0.010”. Hij speelt er heerlijk op, leert noten opdrukken zonder dat z’n vingertjes ervan af vallen en houdt er zo aardigheid in. Die dikke snaren komen wel, als hij wat ouder is en het prettig vindt spelen. Ieder mag z’n voorkeur zelf ontwikkelen. De beste upgrade voor de Squier mini zijn de stemmechanieken. Ik had nog een setje liggen van een American Special Tele, heb de gaten in de kop op maat geboord (10mm) en dat ding blijft nu ook nog op stemming. puntje waar ik nog over twijfel zijn de pickups. Die dingen zijn echt heet, staan al zo laag mogelijk afgesteld, en nog niet echt stratty. ik heb nog een setje pickups liggen die van m’n EJ Strat af kwamen. Misschien dat die er de komende tijd in een vlaag van Lockdown verveling nog in worden gesoldeerd. Er zijn echt prima stratjes van te maken 😎

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2010
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    870

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Ik had hetzelfde met de Jackson Minion van mijn dochter. Ik heb er eerst .013 opgezet, en dan is de snaarspanning ongeveer vergelijkbaar met een Tele met .010. Maar dat was voor dochterlief net te zwaar. Nu met .012 gaat het wel goed. Je knijpt dan wel makkelijk te hard, maar voor die kids is het prima.
    hmm ben het niet met je eens. ik had een minion en vond de .11 slinkies echt perfect daarvoor! (ik speel normaal.10 op mn strat)
    Keivette pedal & geardemo's by yours truly:
    https://www.instagram.com/rozhseow/
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TDZH Bekijk bericht
    Wat een prachtig forum is dit toch. Iedereen houd van gitaren en heeft een hekel aan voetbal

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Snaardikte is wat jij als gitarist lekker vindt spelen. Ik kan mij voorstellen dat kinderen het fijner vinden om met dunne snaren te spelen, maar dat zal voor veel volwassenen ook gelden.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Punt is volgens mij dat er een relatie is tussen de hele korte schaal zoals die mini gitaartjes hebben, en de (te) lage snaaspanning. Dan druk je heel snel open akkoorden vals. Losse noten en barré ook natuurlijk, maar dat is minder hinderlijk.

    En TS wil gitaar in open stemming zetten, dan kan je met 1 vinger al vrij eenvoudig muziek maken, dan wordt de snaarspanning ook weer anders.

    Speelt Keith Richard niet veel in open G? Is dat goed te doen?

  8. #8
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Standaard

    Nou, ik wil m in de normale EADGBE zetten, maar ging mij inderdaad om de verhouding tussen makkelijk genoeg in te drukken en dat het niet gaat kletteren.
    Ik heb hier geen ervaring mee en kan niet van mezelf uitgaan.
    Ik was al blij dat hij met toetsen is begonnen en best vlot heeft opgepakt maar hij wil ook echt gitaar gaan proberen
    Die Squier mini is echt een prima halsje en tja, wel een Strat. Maar alles beter dan een beginner akoest, dat vind ik altijd van die ontmoedigende apparaten.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.562

    Standaard Welke snaren nodig voor kids gitaar?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rozh Bekijk bericht
    hmm ben het niet met je eens. ik had een minion en vond de .11 slinkies echt perfect daarvoor! (ik speel normaal.10 op mn strat)
    Punt is de enorme frets op die dingen. Te dunne snaren en je trekt elk akkoord vals. Maar goed, daar heeft Mitch zijn mini-me waarschijnlijk nog weinig last van. .011 zal het idd ook wel doen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top