Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    13 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard 't is weer zover... schema gezocht van Italiaanse amp!

    Hallo beste mensen,

    Om kort te gaan: ik zoek het schema van een Italiaanse "Sound Big 25 RT" - combo.

    Het hele verhaal:
    Een amp opgebouwd uit louter Philips-spullen(?) en helaas, ja, één grote printplaat voor de pre-amp.
    De tremolo heeft 't begeven; wat ik kan opmaken uit de print & de onderdelen, is dat het een standaard lofreq wien-oscillator betreft, die -gek genoeg, en voorál als ik het goed heb- middels een triode (1/2 ECC82) als variabele parallelweerstand de anodespanning van de preampbuisjes moduleert!
    Deze manier van tremolo induceren is mij onbekend...
    Helaas kan ìk hierover nix op het net vinden; een schema zou voor mij zeer verhelderend zijn.
    Overigens:de oscillator oscilleert, zij het op één freq. De modulatie is zeer gering.

    Wie weet wat?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877
    Laatst gewijzigd door Erik de Perik; 16 mei 2020 om 01:44

  3. #3
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    13 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Nou moe? Ik heb me mottig gezocht!
    Dank je wel!!!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frits van Mourik Bekijk bericht
    Nou moe? Ik heb me mottig gezocht!
    Dank je wel!!!
    de kracht van gebundelde kennis hier op Gitaarnet, prachtig.
    maar had je nu gelijk met je vermoeden?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Frits, wil me nergens ongevraagd mee bemoeien maar de oscillator is wat we normaal ook in de Fenders tegenkomen. Als de frequentie niet goed reageerd dan alle omliggende componenten checken en natuurlijk ook de versterkingsfactor van het buisje.

    De sturing gaat wel op een andere manier. De intensity buis is een kathodevolger die de kathodespanning van de eerste buis zal moduleren en daarmee zijn instelling.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Leuk draadje weer! Ik kon het haast niet geloven, een tremolo die de HT moduleert?!?!? Blijkt Frits toch op het verkeerde been gezet door de kathodevolger.

    Al die leipe sudoku's enzo, dat noemen ze puzzelen. Die hebben waarschijnlijk geen benul van elektronica repareren. Da's pas puzzelen!


    Maar vaak is het ook gewoon aankloten hoor. Heb een keer mijn hammond-orgel gerepareerd door gewoon een beetje in de rondte te prikken met de multimeter. Kom je op een gegeven moment iets geks tegen. Denken. Proberen. Denken. Proberen. Bleek het chassis van de registers niet geaard, terwijl dat wel moest. Draadje gelegd, klaar! Tot op de dag van vandaag heb ik geen idee waarom die verbinding ontbrak. Het zal wel. Orgel gefixt, tijd later verkocht.
    Laatst gewijzigd door fredjuh; 16 mei 2020 om 19:57

  7. #7
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    13 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht

    De sturing gaat wel op een andere manier. De intensity buis is een kathodevolger die de kathodespanning van de eerste buis zal moduleren en daarmee zijn instelling.
    Natuurlijk. Ik had bij m'n bestudering van de print de verbinding tussen de twee kathodes (nog) niet opgemerkt, vandaar mijn veronderstelling... ik vonnut al raar...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top