Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard PC / phone microfoons voor het Corona tijdperk

    Verscheidene mensen moeten heden ten dage natuurlijk ook "muzikaal thuiswerken".

    Ik kreeg via-via een vraag van iemand die haar dwarsfluit-partij moet inspelen op Audacity, synchroon met een ingeladen guide track. Ze krijgt echter geen behoorlijke opname kwaliteit voor elkaar. En er zijn meer mensen in hetzelfde (amateur-)project met dat probleem.

    De meeste deelnemers beschikken natuurlijk nog niet over opname-ervaring of over meer opnamespullen dan een webcam en hebben al moeite genoeg om Audacity werkend te krijgen voor wat ze willen.

    De vraag is dus: Wat voor microfoon kunnen ze het best gebruiken om hun partij goed in Audacity te krijgen? Eisen:
    - microfoon geschikt voor directe aansluiting op PC, laptop, tablet en/of smartphone
    - microfoon geschikt voor de meeste bronnen, zang, fluit, sax, gitaar- en basamp, drums
    - mag stereo zijn voor drums, maar voor het overige is mono goed genoeg
    - gevoelig genoeg voor een beetje afstand tot de bron
    - goede driver (-denk ik. Pasgeleden eens USB webcam-zangopname in Audacity geprobeerd, ging redelijk maar bij lange uithalen (niet harde, alleen lang) vervormde het geluid na een halve seconde ineens alsof er door een WC-rolletje gezongen werd. Ik heb dat niet verder geanalyseerd, maar misschien weet iemand hier hoe dat komt).
    - geschikt voor "de huiskamer" qua opstelling, statief, kabellengte etc.
    - klein tot redelijk totaal-prijsje natuurlijk

    Ervaring met het geadviseerde product strekt natuurlijk tot aanbeveling. Ik heb al even gezocht en kom bij Thomann een categrorie USB-podcast mics tegen waar wel iets geschikts bij zal zitten, maar ervaring met dat soort USB-spul heb ik niet. https://www.thomann.de/nl/usb_microfoons.html?oa=pra

    Deze heeft bijvoorbeeld een vrij lang tafel-montage statief om bij een staande fluitspeler te kunnen komen.
    https://www.thomann.de/nl/fun_genera...ast_bundle.htm


    En deze lijkt me geschikt voor zang, mits met wat bureaublad-reflectiedemping eromheen. https://www.thomann.de/nl/the_t.bone_sc_420_usb_desktop_set.htm
    Laatst gewijzigd door piezo; 11 mei 2020 om 17:25
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht

    - microfoon geschikt voor de meeste bronnen, zang, fluit, sax, gitaar- en basamp, drums
    Weet je zeker dat je (elektrische) gitaar en bas via microfoon wilt opnemen?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Nee, maar de betreffende mensen zijn voor zover ik weet immuun voor GAS (dus die zitten vast niet op GN). Wellicht heeft de gitariste van het stel wel een modeler met USB maar het uitgangspunt was een beetje One size fits all voor wènig.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Ah zo, ja, ok.

    Voor gitaar heb je best wel leuke freeware dingen, LePou amp sims en cabloader. Met wat gratis IR's kom je dan al wel een heel eind. Maar ja, moet wel je input van je geluidskaart geschikt zijn, en je latency onder controle, etc etc, dus kan uiteindelijk toch weer een gevecht worden.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Latency is sowieso wel een dingetje. Ik vraag me nu af of een USB mic dan eigenlijk wel zo geschikt is. Maar geen ervaring mee dus ik ben geheel afhankelijk van GN ervaringsdeskundigen

    Zelf ga ik in zo'n geval veel liever via een mengpaneeltje de line-in van de geluidskaart in, dan heb je niet meer dan de D>A (afluisteren) en A>D (input) vertraging.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  6. #6

    Standaard

    Ik persoonlijk zou voor deze gaan
    https://www.bax-shop.nl/externe-audi...udio-interface

    Met 2 sm58 kloons

  7. #7
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    mijn 50 cent.

    Ik zou voor een losse USB interface gaan met 2 microfoon ingangen. Een USB microfoon kan je alleen thuis gebruiken en niet in de band setting. Bovendien hebben veel computers moeite met meerdere audio interfaces. Tegelijk opnemen met meerdere audio interfaces is niet mogelijk. Voor mij daarom geen USB mic.

    Ten tweede, grootmembramen klinken voor opnames erg goed. Zeker voor een fluit, viool enzovoort. Een SM58 heeft andere toepassingen maar voor klassieke instrumenten niet voor mij een eerste keuze.
    Nadeel van grootmembramen is gebrek aan richtinggevoeligheid en daardoor in een live setting niet goed bruikbaar voor veel bands.

    Voor violen zou je ook kleine condensators kunnen gebruiken. Ik heb een Rode m5 paar die voor viool wel eens gebruikt is. Goedkoper dan je denkt.
    Vriendelijke groet,

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarkid2 Bekijk bericht
    Ik persoonlijk zou voor deze gaan
    https://www.bax-shop.nl/externe-audi...udio-interface

    Met 2 sm58 kloons
    SM58 lijkt me niet geschikt.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    SM58 lijkt me niet geschikt.
    laat ik het zo zeggen "goedkope" condersatorem miocrophones krijgen nog al snel ruzie met ruimte omdat ze veel meer oppikken dan een dinamieke
    dus in dit geval lijken me sm 58 tigen or watever niet zo gevoelig mics juist geschikt

    en zo'n leuk schermpje ( niet the plop one )zo'n ding dat voor er achter verkopen.......werkt niet echt of echt niet

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Een dynamische microfoon is niet geschikt voor dit doel of het nu een SM58 is of een ander model.

    Losse USB interface zou ik ook kiezen, maar dan is het automatisch al niet meer heel low-budget. Vaak is het met dit soort spullen wel dat als je ze eenmaal hebt, je ze ook gaat gebruiken.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top