Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21

Discussie: Dissonant spelen

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Bepaalde keys gaan gevoelsmatig gewoon lekker fout over elkaar heen ook.
    Ik doe veel dingen over gypsie, soms alleen voor de transfer, kom je aan de andere kant van je soundscape in een heel andere key uit dan je erin bent gegaan.
    Wordt een beetje mogelijk gemaakt door de aparte 1/2 & / 2 noot verhoudingen in die scale; die matchen altijd wel ergens.
    Als 't ergens op past, dan past het wat mij betreft.
    Laatst gewijzigd door Tupelo; 11 mei 2020 om 20:41

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    In de blues toonladder heb je de blue note, de passing note.

    Maar je kan volgens mij elke noot of noten als passing note gebruiken, om vanuit te sliden, of te passeren, als je maar snel genoeg bent. Zal hetzelfde zijn als chromatisch spelen?

    leuk onderwerp trouwens :-)

    ik moet zeggen, waar ik zelf vaak last van heb, is dat ik in de soundscape achtige muziek, 2 akkoorden kan vinden die echt heel lekker bij elkaar passen, en dan kan ik het 3e passende akkoord niet vinden, omdat bij de 1e twee akkoorden snaren lekker mee resoneren, en de derde wat gedempter klinkt door de greep. Of 2 akkoorden die een beetje onbestemd zijn, b.v. sus 2 akkoorden, of minor 7th, en dan past het 3e akkoord niet goed in dezelfde sfeer.
    Laatst gewijzigd door raabje; 11 mei 2020 om 21:03

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Van de usual suspects als de Captain Beefheart, Arto Lindsay en Ribot's heb ik altijd een zwak gehouden voor Robert Quine.





    Laatst gewijzigd door Pepe; 11 mei 2020 om 20:56
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    ik moet zeggen, waar ik zelf vaak last van heb, is dat ik in de soundscape achtige muziek, 2 akkoorden kan vinden die echt heel lekker bij elkaar passen, en dan kan ik het 3e passende akkoord niet vinden, omdat bij de 1e twee akkoorden snaren lekker mee resoneren, en de derde wat gedempter klinkt door de greep. Of 2 akkoorden die een beetje onbestemd zijn, b.v. sus 2 akkoorden, of minor 7th, en dan past het 3e akkoord niet goed in dezelfde sfeer.
    Ik let dan helemaal niet op sus of minor, ik weet niet eens wanneer dat is. Als je twee goede akkoorden hebt hoef je alleen maar te bedenken of de derde hoger of lager moet klinken. Stel hoger, dan pak je van de goede twee akkoorden een paar vingers die qua positie het verst op de hals zitten en daar bouw je een nieuw akkoord mee. Pinkje erbij, vingertje eraf, schuif 'm nog een fretje op of een snaartje hoger, er komt altijd wel wat uit. Alles kan als jij vindt dat het kan.

    Zo kloot ik al een paar decennia op die zes snaren, altijd in standaard stemming, en 't is altijd anders. Ik speel ook vrijwel nooit hele songs, ik haat herhaling dus dat couplet-refrein-couplet-refrein-viermatengedoe is niks voor mij. Als ik zelf iets "geschreven" heb en 't is af dan speel ik het één keer perfect en daarna nooit meer.
    Het was leuk, het is klaar, next.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Dissonant spelen is wat anders dan een dissonante toon ergens op plakken
    je moet je eigen stijl zoeken en uitvinden wat werkt en niet
    jaren en jaren gaan daar over heen

    Ribot met John Lurie, Jools voelt zich een beetje ongemakkelijk

    Laatst gewijzigd door Pepe; 12 mei 2020 om 01:13
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Griekse kok waarmee ik werkte hield erg van dit soort werk, ik nu ook.



    Sfeertje heeft mij weer geinspireerd tot eigen werk als dit bv https://voca.ro/87FOi0fCUtY wat weer een tweeluik is met https://voca.ro/erQ41tKKrQn

    Ik heb hier 2 cd's liggen uit mijn noiserock tijd.
    In geen 15 jaar geluisterd, begin nieuwsgierig te worden.
    Laatst gewijzigd door Tupelo; 12 mei 2020 om 00:39

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Net vandaag gepost onder sounds, maar in de gitaarsolo in deze clip poog ik ook wat dissonante en outside dingetjes te doen:

    https://youtu.be/dcX-GZdGDyU



    Een patroontje opschuiven, chromatisch of met een interval (kleine secunde of terts werkt goed) ertussen vind ik leuk om te doen. Creëert een verwarrend effect dat weer goed komt als je het oplost.
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 12 mei 2020 om 13:03
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  8. #18

    Standaard

    en, wat nog niet is vermeld, wat bij dissonante tonen hoort, als mayo op de frites....
    werk na de dissonante zaken toe naar "oplossing"
    tension and release. De oplossing na het valse stuk is meestal wat de dissonantie mooi maakt.

    ta-ra-ra-boemdijee
    de ta-ra-ra kan zo vals als een kraai maar hij is mooi samen met de boemdijee

    ik verras mijzelf geregeld met dissonantie overigens. Natuurtalent zeg ik. Niet opletten zeggen de bandleden
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Gisteren toch eens de 2 cd's met ideeen en riffs geluisterd.
    Cd's van ooit.
    Zonder enige kennis van muziekleer met 3 gitaristen tegenmelodien proberen te spelen, flinke bak herrie, soms verschrikkelijk, soms geslaagd.
    Denk dat er vooral veel geduld en vergevingsgezindheid in zit.
    Je moet gewoon vanalles proberen zonder dat het onmiddellijk ergens op moet lijken, en jezelf niet hoeven te schamen voor je bandleden wanneer je heel erg verschrikkelijke dingen speelt.
    Wanneer je dat geduldig kunt doen (dope helpt) dan zit er vanzelf een keer iets bij dat werkt, en dat moet je dan uitwerken.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband Bekijk bericht
    en, wat nog niet is vermeld, wat bij dissonante tonen hoort, als mayo op de frites....
    werk na de dissonante zaken toe naar "oplossing"
    tension and release. De oplossing na het valse stuk is meestal wat de dissonantie mooi maakt.
    Dat is wat SY zo goed doet.



    Je probeert een beetje randje bad trip te gaan en de boel net op tijd terug te trekken naar grip.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top