Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 11 van 48 EersteEerste ... 91011121321 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 476
  1. #101
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door larsje Bekijk bericht
    Kan ik die resistor voltage drop methode ook toepassen voor mijn blues deville. Klinkt wat eenvoudiger dan de zuivere methode
    Alles kan als je maar wil.

    Knip de kathode van de eindbuizen los en vervang de verbinding door een 1 ohm 1% weerstand van minimaal 2watt. Je kan dan direct de stroom aflezen net als bij de bias adapter.

  2. #102
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Klein gedachtenspinsel wat bias betreft.

    Er wordt hier wel eens verkondigd dat het meten van de bias via de kathodestroom onjuist is, dat je echt de anodestroom moet meten. Na voortschrijdend inzicht ben ik het hier eigenlijk niet mee eens. Het gaat om de totale warmteontwikkeling in de buis in rust. Dat is bepalend voor de levensduur. Of er van bijvoorbeeld een totaal van 20 Watt 18 Watt door de anode wordt verstookt en 2 Watt door het schermrooster, of 17 Watt door de anode en 3 Watt door het schermrooster, dat maakt weinig uit.

    Met deze gedachte zou ik bijvoorbeeld voor een EL34 de kathodestroom afstellen op 20 Watt / 460 Volt = 43 mA. Welk deel van die 43 mA dan naar de anode gaat, dat zal me echt een worst wezen.

  3. #103
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Alles kan als je maar wil.

    Knip de kathode van de eindbuizen los en vervang de verbinding door een 1 ohm 1% weerstand van minimaal 2watt. Je kan dan direct de stroom aflezen net als bij de bias adapter.
    Dat is waarschijnlijk wel improviseren op de print, waar de buisvoeten ook op gesoldeerd zitten. Dat wordt denk ik traces doorsnijden en nieuwe soldeerpunten maken. Buisvoetadapter is denk ik makkelijker ;-)
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  4. #104
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Of er van bijvoorbeeld een totaal van 20 Watt 18 Watt door de anode wordt verstookt en 2 Watt door het schermrooster, of 17 Watt door de anode en 3 Watt door het schermrooster, dat maakt weinig uit.

    Dat ben ik dan weer niet met je eens Fred, De anode en G2 zijn best wel verschillend van constructie en de vermogensverhouding tussen die twee is wel zo'n beetje bepaald door de fabrikant. Ik denk ook niet dat een ontwerper het makkelijk voor elkaar zal krijgen invloed uit te oefenen op die verhouding als hij de spanningen uit de datasheet respecteerd (met geweld kun je alles verneuken dat snap ik ook wel).

    Ga je de meting dmv de kathodestroom meten moet je ook het G2 vermogen meetellen en die weet je niet altijd. Zoals je zelf vermoed kan dat van geval tot geval verschillen.

    Anyway, bij kathode meting moet je dan ook niet uitgaan van een Pmax=25Watt buis maar van een Pmax van 33Watt. Stel je dan 80% in zoals in jouw voorbeeld dan wordt dat 26.4Watt en geen 20Watt.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #105
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Ik bedoel niet dat de verhouding Ig2/Ia weinig uitmaakt in het algemeen. Ik bedoel alleen maar dat het niks uitmaakt voor de totale warmte, want die is gewoon gelijk aan het totale vermogen.

    Uiteraard is de verhouding Ig2/Ia een belangrijke ontwerpfactor. In rust is die volgens de datasheet
    4,4 mA / 30 mA = 0,146

    Dus de kathodestroom is 1,146 maal de anodestroom in rust. Het vermogen waarmee je gaat rekenen wordt dus
    25 Watt x 1,146 = 28,65 Watt

    20 Watt / 28,65 Watt = 69,8%

    Prima in orde, toch? Gewoon de kathode instellen op 20 Watt en klaar. Alleen als je ook nog de balans kunt trimmen moet je wel naar de anodestroom kijken, zodat de UGT qua DC helemaal neutraal is.

  6. #106

    Standaard

    Ik heb net de 'plate voltage' gemeten op pin 3 die is zonder buis 492V op elke buisvoet en met buis 483V.

  7. #107

    Standaard

    En de center tap zit aan cp3 in het schema toch, B+?

  8. #108
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Ja de middenaftakking van de UGT heeft een rood draadje en zit met connector CP3 aan de B+. Tenminste, zo lees ik het in het schema.

    Maximale anodestroom in rust is (30 Watt uit datasheet)
    30 Watt / 483 Volt = 62 mA

    De verhouding Ig2/Ia is voor de 6L6GC in rust gelijk aan (gegevens uit datasheet)
    2,8/58 = 0,048

    De maximale kathodestroom in rust is dus
    62 mA x 1,048 = 65 mA

    Een standaard richtlijn is 70% van het maximum in rust.

    0,7 x 62 mA = 43 mA anodestroom
    0,7 x 65 mA = 46 mA kathodestroom

  9. #109

    Standaard

    Thanks! Wilde die OT shunt method die op robrobinette staat (eerdere post van Jay). Nu staat in de beschrijving dat je de plate voltage moet meten. In de biascalculator staat echter dat je plate-to-cathode voltage moet gebruiken. Welke is het nu?

  10. #110
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Spanning over de buis is juist. Meten dus tussen anode kathode. Aangezien kathode aan massa ligt kun je volstaan met het meten van anodespanning.

    Een uitzondering is bij grote kathodeweerstand zoals bij een kathode bias ingestelde buis maar daar wordt zelden bias gechecked. Zij die dat wel doen weten ook wel hoe ze moeten meten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top