Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 48 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 476
  1. #1

    Standaard Blues Deville 410 ( begin jaren 90)

    Ik heb via MP een Blues Deville 410 uit begin jaren 90 gekocht. Vanmiddag de originele pre amp buisjes vervangen. Klonk gelijk een stuk beter. Ik vroeg me af of het zinvol was om de filtercaps te vervangen. Soort van voor de zekerheid...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Mooi ding. Vraag me af of die kleine 22uF's veel invloed hebben op het geluid, naast bijvoorbeeld de 33uF.

  3. #3

    Standaard

    Ja hij klinkt wat zwaar, veel laag. Wel lekker hoor! Misschien ook wat andere waarden op de caps? En veel gain op het clean kanaal, volume is wat slecht regelbaar. Zat te denken om op V1 een 12AT7 of 12AY7 te zetten. Iemand ervaring?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Elco's die worden blootgesteld aan hitte en/of veel wisselstroom te verduren hebben zijn na 30 jaar wel na vervanging toe ja. Dan doel ik vooral op de eerste elco na de gelijkrichter, en elco's die dicht op hete onderdelen zitten.

    Voor de zekerheid kun je elco's die deel zijn van het 'signaalpad' ook vervangen, al zijn ze dat technisch gezien bijna allemaal.

    Hier moet ik wel bij zeggen dat ik met name wat heb met de theorie. Voor de ervaringsdeskundige moet je bij Frans zijn. (cluseau)

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard Blues Deville 410 ( begin jaren 90)

    Ik heb een Blues Deluxe uit ‘93, zelfde ding maar 1x12. Ze persen uit de Deville wel 60 watt geloof ik ipv 40.

    Ik heb een tijd lang met een 12ay7 in V1 en een 12at7 in V3 gespeeld. Dan wordt de gain inderdaad wel getemd en volume gaat veel geleidelijker. Je verliest wel volume. Uiteindelijk vond ik de hoeveelheid laag toch te lastig op het podium: zelfs met bass op 0 gingen de bassen over hun nek met humbuckers op gig-volume. Het ding is echt bedoeld om Strats en Teles vet te laten klinken maar met semis en hollows met humbuckers gaat ‘t mis.... misschien dat de 4x10” het wat dat betreft beter doen?

    Uiteindelijk heb ik het circuit aangepast:
    - twin stack mod
    - toonregeling, NFB en fasedraaier naar Blackface waarden
    - bias-pot ingebouwd
    - reverb minder schel



    Klinkt en werkt voor mij veel beter.

    De 27 jaar oude elco’s zijn nog prima, maar versterker is altijd regelmatig gebruikt (van stlstaan drogen elco’s uit). Uitgedroogde elco’s vertaalt zich volgens mij bijna altijd in brom en bijgeluiden dus als je dat niet hebt zijn ze volgens mij nog goed (someone correct me if I’m wrong!)
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 4 mei 2020 om 09:28
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Uiteindelijk vond ik de hoeveelheid laag toch te lastig op het podium: zelfs met bass op 0 gingen de bassen over hun nek met humbuckers op gig-volume. Het ding is echt bedoeld om Strats en Teles vet te laten klinken maar met semis en hollows met humbuckers gaat ‘t mis.... misschien dat de 4x10” het wat dat betreft beter doen?
    Gewoon een treble-booster ervoor, ben je mooi klaar mee.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    De 27 jaar oude elco’s zijn nog prima, maar versterker is altijd regelmatig gebruikt (van stlstaan drogen elco’s uit). Uitgedroogde elco’s vertaalt zich volgens mij bijna altijd in brom en bijgeluiden dus als je dat niet hebt zijn ze volgens mij nog goed (someone correct me if I’m wrong!)
    Hoe ze gemaakt zijn, hitte en tijdsduur, dat zijn de bepalende factoren. Hitte kan komen van buitenaf of van een grote rimpelstroom. (1e elco na gelijkrichter.)

    Luisteren of je elco's rot zijn is wel lastig zonder vergelijkingsmateriaal. Zodra je het hoort zijn ze waarschijnlijk al een tijdje brak.

  7. #7

    Standaard

    Ik ga denk ik iig geval die grote filtercaps vervangen en die buisjes bestellen. Ik twijfel nog om die andere caps in het signaal pad te vervangen/upgrade. Is dat laatste nodig?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Mij valt het op dat veel van de Fender buizen amps in de afgelopen 30 jaar niet zo heel erg doordacht ontworpen zijn. Veel mods (te vinden op interweb) zijn doodsimpel en maken de versterkers een stuk bruikbaarder.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard Blues Deville 410 ( begin jaren 90)

    Ik heb het idee dat de hele hot rod- en blues-serie ontworpen is om op laag volume bij uitproberen in de winkel veel laag te produceren en heel powerful te klinken zodat de klant denkt “wow die moet ik hebben” maar live on stage vallen ze toch tegen: ze prikken niet door de mix en klinken erg schel in het hoog en de bassen worden oncontroleerbaar op hoger volume.

    Paar weerstanden voor een paar euro vervangen en dan klinken ze veel beter.....
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  10. #10

    Standaard

    Ja heb al wat websites gevonden voor een paar mods. Maar aanvullingen zijn welkom.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top