Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 13 van 48 EersteEerste ... 3111213141523 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 121 t/m 130 van 476
  1. #121
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Lars, dit is precies waar het je aan basiskennis ontbreekt. Spanning meet je over twee punten. Stroom meet je door twee punten. Bij dat laatste zul je dan een onderbreking moeten maken.

    Dat is niet prettig en daarom gebruik je een alternatieve methode. Namelijk de wet van ohm. Een van de eerste dingen die je moet kunnen dromen. Als je spanning meet over een bekende weerstand kun je de stroom berekenen en hoef je niks los te maken.

    Als je dit niet zelf in ziet is het hopeloos om het steeds uit te leggen en vrees ik dat je eerst moet investeren in basiskennis. Het is echt niet rot bedoeld en ik ben een van de eerste die wat uit wil leggen maar op een bepaald moment moet er wel wat blijven hangen hoor.

  2. #122

    Standaard

    Oke, dan koop ik tzt zo'n probe. Volgens mij werkt dat makkelijker.

  3. #123
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard Blues Deville 410 ( begin jaren 90)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door larsje Bekijk bericht
    Oke, dan koop ik tzt zo'n probe. Volgens mij werkt dat makkelijker.
    Zorg dat je er één koopt bij een fabrikant die er een goede gebruiksaanwijzig bij levert.... die van mij was een bouwpakketje van TubeTown en daar zat een goede handleiding bij.

    En luister goed naar Frans ;-)
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 26 mei 2020 om 10:51
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  4. #124

    Standaard

    Thanks! En ik luister heel goed naar Frans 😉, dat weet Frans ook....en ik begrijp de fb wel.

  5. #125
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door larsje Bekijk bericht
    ik dacht dus bij de A (van ampere) en dan op de 200m range (als in milliampere). Ik meet dan echter niets.
    Dat heb je goed gedacht, gek dat je dan niks meet. Is het contact goed? Staat de amp aan enzo? Zekering in de meter nog heel? Meetpennen in de juiste gaatjes op de meter?

    Het idee van de shunt-methode is dat je een van de wikkelingen van de UGT kortsluit door er een stroommeter overheen te zetten. Wat dat betreft zat larsje op de goede weg maar blijkbaar is er niets gemeten.

    Het idee van deze methode is dat de DC weerstand van de UGT veel groter is dan de DC weerstand van de stroommeter. Het gros van de stroom zal dus door de meter gaan lopen i.p.v. door de UGT. Dat stelt je in staat om de anodestroom in rust te meten.

  6. #126

    Standaard

    ja dat begreep ik dus ook al niet, want zo staat hij wel beschreven op die website. Ik zal de zekering eens checken in de multimeter. Ik had hem op mA staan (de rode pin) en de andere in de COM (zwarte pin).
    ik had de amp gewoon aan staan, zelfs aangesloten op een gitaar, werkt gewoon naar behoren, etc.

  7. #127
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Ja gek, ben benieuwd wat er aan de hand is. Als je iets geks meet is het vaak goed om je meter even te checken op een referentie. Bijvoorbeeld even de stroommeter aansluiten in een kringetje met een 9 Volt batterij en een 1k weerstand. Dan moet je 9 mA meten ongeveer. Of je kunt met de stroommeter bijvoorbeeld ook tijdelijk de anode en kathode van een ECC83 in een versterker kortsluiten. Dan krijg je meestal iets van:
    350 Volt / 100k Ohm = 3,5 mA

    Dat kortsluiten van een ECC83 is overigens alleen aan te raden op de ingangstrap met het volume helemaal dicht. Dan is de rest van je amp redelijk afgesloten voor je gerommel. Als je het op een andere plek doet kunnen er gekke dingen gebeuren.

    Je moet nooit zomaar in het wilde weg gaan prikken met een stroommeter, want dan sluit je van alles kort. Voltmeters hebben dat probleem bijna niet.

  8. #128
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Het idee van deze methode is dat de DC weerstand van de UGT veel groter is dan de DC weerstand van de stroommeter. Het gros van de stroom zal dus door de meter gaan lopen i.p.v. door de UGT. Dat stelt je in staat om de anodestroom in rust te meten.

    Wat is dit nu weer voor een meting? Als je 30 ohm parallel aan de stroom meter hebt klopt er geen reet van de meting. Leuk als je parallel aan een 100k anodeweerstand meet maar ook dan klopt de meting niet door de veranderende situatie.

    Wat zijn we nu eigenlijk moeilijk aan het doen, de weerstand is bekend en de spanning kun je eenvoudig meten. Daar heb je toch je stroom en nog redelijk zuiver ook.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #129
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Ik vind het ook geen sierlijke methode maar het werkt wel. Hier is er meer over te vinden:

    Measure Bias With the Output Transformer Shunt Method

    Even de DCR van de UGT meten, die op het chassis van de amp schrijven en daarna de spanningsval meten is natuurlijk veel fraaier, dat weer ik ook wel.

    Maar er wordt gevraagd naar de 'shunt method', dus dan geef ik uitleg over de 'shunt method'. Zo ben ik.

  10. #130
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Maar er wordt gevraagd naar de 'shunt method', dus dan geef ik uitleg over de 'shunt method'. Zo ben ik.
    Sjesus, je hebt gelijk, sorry.

    Maar dat was 23mei man, al weer een hele tijd geleden. Intussen is er al weer heel veel gebeurd in versterkerland.


    Ben geen voorstander van alternatieve methoden als de gebruikelijke methode niet begrepen wordt. Iets voorkauwen is niet zo moeilijk maar om iemand het licht te laten zien ...... helelua.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top