Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 30

Discussie: De ultieme wah?

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard De ultieme wah?

    Na mijn “de ultieme chorus” dan nu mijn bevindingen over de ultieme wah. Ik ben een enorme wah fan en dan vooral clean (funk en disco) of bij gillende solo’s. Mijn eerste wah was meer dan 30 jaar gelden en was een goedkoper Morley wah. Al snel naar een Dunlop Crybaby (want die had iedereen) en toen over naar een VOX.

    De VOX had al een stuk meer “quack” dan de andere wahs! Lang ben ik bij de VOX blijven hangen, maar het klassieke probleem bij de wah is: wat clean goed kan klinken, kan bij oversturing waardeloos klinken of nauwelijks hoorbaar zijn.

    In 2002 heb ik toen de Fulltone Clyde deluxe gekocht. Wat een fijne wah! Met LED, instelbaar volume en 3 modi om te kiezen. Lange tijd mijn favo wah geweest. Maar… Zoals dat met GAS gaat, altijd op zoek naar beter… Ik miste een vorm van “agressie in het geluid” en vond de Fulltone wah icm een leadtone ook niet altijd even overtuigend. En toen….

    de XOTIC wah. DIe had echt ALLES in huis: LED, volume instelbaar, Q instelbaar en heel veel dipswitches om je geluid te tweaken! En deze wah had eindelijk het “ agressieve” waar ik zo lang naar op zoek was. Alleen dat formaat…. Ik kon er niet aan wennen.

    En toen kwam de RMC 10 wah. “the perfect wah”. DIE KLANK! Lekker agressief, heerlijke QUACK en zowel clean als overstuurd lekker vuil klinkend. Maar… Geen LED. En dat ben ik tijdens optredens toch gaan missen. Iedereen kent het: erachter komen dat je een KUTGELUID hebt en dan “oh ja! de wah staat aan…”. Is mij toen 2x overkomen. Ik had de keuze: een LED inbouwen of een andere wah? Is er een betere wah dan deze? YES:

    de Jam Pedals Wahcko wah. Zwaar in de aanbieding bij Haar guitars (en lekker snel bezorgt).
    Qua klank vergelijkbaar met de RMC10, maar dan met LED en net als de RMC10 ook een instelbaar volume. En klinkt nog nét ietsies aggressiever. En de Wahcko wah heeft een 6 standen schakelaar voor een instelbare Q. En niet onbelangrijk: hij ziet er best geinig uit. Zijn er nadelen? Ja, de bodemplaat is van plastic. Dat hadden de Grieken (Jam Pedals zit in Griekenland) wel anders mogen doen. Maar verder: mijn zoektocht is klaar!





    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder
    Laatst gewijzigd door the sure thing; 30 april 2020 om 15:26
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    Maar verder: mijn zoektocht is klaar!
    Tuuuuuuuurlijk.

    Zelf ooit begonnen met een Crybaby, exact om dezelfde reden als jij aangeeft. Daarna (in willekeurige volgorde): DOD FX-17, JH-1, 95Q, 535 chroom, 535Q, Crybaby from Hell, JH-1b, Vox nogwat, Silvermachine mk 2, RMC-3, Crybaby Classic en ik zal er vast nog wel een paar vergeten.
    De wah's die ik ondertussen een behoorlijke tijd heb/ in de kast liggen:
    -Crybaby Mini
    -Sonuus Wahoo, daarop is echt alles instelbaar
    -Boss PW-3, uit de doos best een saai ding maar er zit intern een instelpotmeter waarmee je het freq.gebied kan kiezen (7 standen), waarmee hij een stuk beter te pruimen wordt

  3. #3
    Dictator
    Geregistreerd
    26 april 2005
    Locatie
    058 - Leeuwarden Geneuzel: 99%
    Berichten
    17.749

    Standaard

    Hier ook zo. Crybaby, Morley, Ibanez WD7, Vox en nu George Dennis wah. Je blijft bezig.

    Maar toffe wah hoor. Leuke vormgeving ook. Snap de wens om de LED wel. Zeker fijn live. Je hoeft dan maar één blik ff te werpen om te weten hoe het zit.
    Gezocht: Ibanez DE7

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    Ook een enorme Wah-reis achter de rug. Ik denk nu klaar te zijn met de Friedman wah. Maar dit verhaal maakt mij wel nieuwsgierig!
    Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Hmm, interessant.
    Ik heb al best lang de RMC3, naar tevredenheid, alleen de RMC10 lijkt me nog net fraaier.
    Die bestond alleen nog niet toen ik de RMC3 kocht.
    Ik heb destijds de RMC3 verkozen boven de Fulltone Clyde, dat silvermachine geval, Dunlop/CAE wah en de RMC1 en (ik meen) 4, nadat ik een morley pro wah en een snarling dogs super bawl whine o wah gehad heb. Die laatste was ook leuk, mensen maakten vaak foto's van mijn pedalboard toen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    Na mijn “de ultieme chorus” dan nu mijn bevindingen over de ultieme wah. Ik ben een enorme wah fan en dan vooral clean (funk en disco) of bij gillende solo’s. Mijn eerste wah was meer dan 30 jaar gelden en was een goedkoper Morley wah. Al snel naar een Dunlop Crybaby (want die had iedereen) en toen over naar een VOX.

    De VOX had al een stuk meer “quack” dan de andere wahs! Lang ben ik bij de VOX blijven hangen, maar het klassieke probleem bij de wah is: wat clean goed kan klinken, kan bij oversturing waardeloos klinken of nauwelijks hoorbaar zijn.

    In 2002 heb ik toen de Fulltone Clyde deluxe gekocht. Wat een fijne wah! Met LED, instelbaar volume en 3 modi om te kiezen. Lange tijd mijn favo wah geweest. Maar… Zoals dat met GAS gaat, altijd op zoek naar beter… Ik miste een vorm van “agressie in het geluid” en vond de Fulltone wah icm een leadtone ook niet altijd even overtuigend. En toen….

    de XOTIC wah. DIe had echt ALLES in huis: LED, volume instelbaar, Q instelbaar en heel veel dipswitches om je geluid te tweaken! En deze wah had eindelijk het “ agressieve” waar ik zo lang naar op zoek was. Alleen dat formaat…. Ik kon er niet aan wennen.

    En toen kwam de RMC 10 wah. “the perfect wah”. DIE KLANK! Lekker agressief, heerlijke QUACK en zowel clean als overstuurd lekker vuil klinkend. Maar… Geen LED. En dat ben ik tijdens optredens toch gaan missen. Iedereen kent het: erachter komen dat je een KUTGELUID hebt en dan “oh ja! de wah staat aan…”. Is mij toen 2x overkomen. Ik had de keuze: een LED inbouwen of een andere wah? Is er een betere wah dan deze? YES:

    de Jam Pedals Wahcko wah. Zwaar in de aanbieding bij Haar guitars (en lekker snel bezorgt).
    Qua klank vergelijkbaar met de RMC10, maar dan met LED en net als de RMC10 ook een instelbaar volume. En klinkt nog nét ietsies aggressiever. En de Wahcko wah heeft een 6 standen schakelaar voor een instelbare Q. En niet onbelangrijk: hij ziet er best geinig uit. Zijn er nadelen? Ja, de bodemplaat is van plastic. Dat hadden de Grieken (Jam Pedals zit in Griekenland) wel anders mogen doen. Maar verder: mijn zoektocht is klaar!





    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder
    De looks zijn cool en hij zal vast lekker klinken, maar voor die prijs had er best een metalen bodemplaat onder gekund toch?
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telerocker Bekijk bericht
    De looks zijn cool en hij zal vast lekker klinken, maar voor die prijs had er best een metalen bodemplaat onder gekund toch?
    Vind ik ook.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Wat is het voordeel van een metalen bodemplaat?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard

    Helpt een metalen plaat niet bij het afschermen van "straling" van electromagnetische velden zoals je voeding?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    O zo, ja, wellicht wel.
    Ik zat al meteen te denken dat dat stuk blik wat onder mijn RMC zit nou niet direct veel sterkte zal geven aan wat dan ook.

    Ik heb eigenlijk nog nooit iemand horen mopperen dat een gitaar van 5k geen metalen control cavity afdekplaat heeft, dat is dan weer de andere kant.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 30 april 2020 om 20:46

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top