Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 47
  1. #1

    Standaard Intonatie + aanloop na snaarwissel

    Hopelijk zit ik hier goed met m'n vraag. Het gaat dus om de afstelling van m'n strat.

    Zojuist heb ik nieuwe snaren op m'n Japanse Fender '62 strat gezet. Normaal doe ik dat netjes snaar voor snaar, maar nu heb ik alle snaren er afgehaald om het fretboard schoon te maken. Dat had ik anders moeten aanpakken.

    Klonk weer als een klok, behalve bij de D-snaar. Die werd dissonant vanaf pakweg fret 7/9 en daarboven. Ook loopt ie wat aan. De andere snaren lijken nog wel correct geïntoneerd te zijn.

    Ik heb dus wat met m'n schroevendraaier de brugzadels wat aan en af zitten draaien, maar dat wilde niet helpen. Het flageolet boven fret 12 is loepzuiver, maar bij indrukken zit ie er een aardig stukje boven, richting de D#. De flageoletten bij de andere snaren kloppen wel ten opzichte van indrukken op fret 12.

    Ik heb de zadelhoogte overigens niet bijgesteld, daar heb ik het materiaal niet voor. Wellicht geef ik daarmee ook al direct de oplossing.

    Mocht het in de hals zitten dan breng ik 'm naar een reparateur. Ik wil nog wel eens zelf leren afstellen, maar deze gitaar is me net wat te dierbaar om als oefenproject te dienen. Daarnaast is 'ie ook wel aan een paar nieuwe frets toe.

    Iemand die een idee heeft wat het probleem is?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Als die snaar aanloopt is er waarschijnlijk wat aan de hoogte van het zadeltje gebeurd. Ik zou dat eerst verhelpen. De flageoletten zijn trouwens altijd loepzuiver, het gaat meer om de plek waar ze dat zijn.

  3. #3

    Standaard

    Gewoon zadel bijstellen van d snaar...heb je andere dikte van snaren gelegd?

  4. #4

    Standaard

    Thanks! Zal eens kijken of ik met die hoogte iets kan doen. Er zitten gewoon 0.10-snaren op, van hetzelfde merk en dikte als ik altijd gebruik. Zal een kijken of ik misschien toch iets heb liggen om ze wat hoger te zetten.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Heb je toch niet meer dan een imbussleutel voor nodig?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.026

    Standaard

    Inderdaad met de juiste imbussleutel het zadeltje een fractie hoger zetten. Het is trouwens niet ongewoon dat je opnieuw moet intoneren na een snaarwissel.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Intoneren na een snaar wissel? Als het een andere snaar dikte wordt, dan misschien de hals wat bijstellen. Maar intoneren heb ik nog niet meegemaakt na het verwisselen van een setje snaren. De lengte blijft immers hetzelfde.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.328

    Standaard

    Hmm... ik wel... meestal ongeduld... beter om eens te checken nadat er al een poosje rek op zit.
    Die eerste momenten slaat de boel soms niet fijn uit.
    Maar goed.
    Eerst zadeltje omhoog.
    Normaliter niet nee, maar omdat je de hele boel tegelijk eraf gehaald hebt kan ik me voorstellen dat het zadelte niet stevig ingeklemd wellicht rondom de schroefdraad van een steuntje gedraaid is.
    Then again; als je zelf al aangeeft dat de frets erdoor heen zijn...?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2001
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    1.380

    Standaard

    De flageolet en de gefrette noot moeten dezelfde toonhoogte hebben. Hoog-achter. Is de gefrette noot te hoog dan moet het brugzadeltje naar achter. Kijk eens van achter de brug over je neck heen. Strats hebben meestal een radius van 7.5 tot 9.5 inch dus een "kromme" toets. Je brugzadels moeten qua hoogte hiermee overeenstemmen. Actie op de lage snaren wat hoger zetten.

    De Strat is een lastige knaap om af te stellen. Suc6!

  10. #10

    Standaard

    Ik heb een set imbussleutels gekocht en ben aan het afstellen gegaan. Het is nog niet gelukt. Ook als ik 'm flink omhoog bijstel blijft de toon op fret 12 dissonant (hoog).

    De frets zijn een jaartje terug afgevlakt door Ad Vermeer. Sindsdien geen problemen gehad tot deze snaarwissel. Ben net een uurtje bezig geweest. Zal morgen nog een poging doen met inachtneming van de tips (waarvoor dank alsmede hulde). Lukt het niet dan gaat ie even weg. Ik woon om de hoek van Keymusic Rotterdam. Zal eens bellen of zij dergelijk onderhoud doen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top