Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 30
  1. #21

    Standaard

    Fijn om te horen dat je er goed over hebt nagedacht. De Fly-Rig van Tech21 heeft natuurlijk het DNA van hun oorspronkelijke Sansamp pedaal welke een eerste poging was om (lang geleden) met analoge technologie versterker sounds van Fender, Mesa Boogie en Marshall te imiteren.

    Ik denk dat dit in jouw geval dus ook best goed zou kunnen uitpakken. Het lijkt ook te voldoen aan al jouw eisen. Ben dus wel benieuwd naar je ervaringen qua sounds en dus laat het vooral aan ons weten!
    Laatst gewijzigd door tnijland; 2 mei 2020 om 00:37

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Effect !

    TECH 21 FLY RIG 5 REVIEW

    Vanmiddag pakketje binnen gekregen. Meteen dolblij natuurlijk! Erg benieuwd naar hoe het gaat uitpakken.

    Het eerste wat opvalt is de stevige metalen behuizing. Het ontwerp is strak en efficiënt. Qua formaat is dit zeker wat ik zoek. De behuizing meet 30 x 7 centimeter. Het had zelfs iets groter mógen zijn, maar als je de Fly Rig 5 gebruikt op je pedalboard als multi-effect dan wil je het natuurlijk allemaal zo klein mogelijk.



    GEBRUIKSGEMAK
    Er zijn direct verschillen zichtbaar vergeleken met de v2. De eerste versie heeft geen balanced output. De v2 heeft die wel en dat lijkt me uiterst bruikbaar. Met de oudere variant ben je dus genoodzaakt een DI te gebruiken, maar dat hindert me niet zozeer.

    De bedieningsknoppen voor EQ steken half uit de behuizing waardoor je vrij weinig houvast hebt als je er aan wil draaien. De opvolger heeft knoppen die wat meer 'op' de behuizing liggen en die laten zich dus wat gemakkelijker bedienen. De v1 heeft alleen bij de volume regelaars van elke sectie een rubberen omhulsel en dan is vastpakken en draaien geen probleem.

    Het is prettig dat het signaal van rechts naar links door het pedaal loopt. Hierdoor zit de delay logischerwijs aan het einde van de keten en dus aan de linker kant. Omdat ik rechtshandig ben (en dus ook rechtsvoetig) is het makkelijker om de veelgebruikte opties aan de rechterzijde te hebben. Denk hierbij aan boost aan/uit schakelen.



    SOUND
    Alles aangesloten voor een snel test rondje.

    Les Paul --> Fly Rig 5 --> Fischer Amps In-Ear Stick --> telefoon oordopjes

    Dat laatste is natuurlijk helemaal vloeken in de kerk. Maar de eerste test is slechts een quick run. Vergeef me!

    SansAmp
    Ik begin even bij het middelste gedeelte: de SansAmp. Omdat ik de Fly Rig wil gebruiken om rechtstreeks naar de PA te gaan zal ik deze sectie dus altijd aan hebben staan. Hierdoor is het voor mij persoonlijk niet nodig om de SansAmp footswitchable te maken. De aan/uit knop zit naast de drive button en daardoor bestaat de kans dat ik de SansAmp onbedoeld uitschakel.

    Met alleen de SansAmp actief is het geluid clean. Maar jammer genoeg ook vrij dun en redelijk saai. Het had iets meer pit mogen hebben. Door de drive wat op te voeren krijgt hij wel meer ballen maar wordt de sound ook slordiger en biedt de Fly Rig een crunch die in mijn ogen niet overtuigend is. Wellicht is dit beter bij gebruik van mijn goede in-ears.

    Reverb
    Ik speel altijd met redelijk wat reverb. Niet veel, maar ook niet weinig. En daar waar een reverb van 'klein' naar 'groot' gaat zodra je maar één knop hebt, lijkt het bij de Fly Rig anders te werken. Ik kan het slecht onder woorden brengen, maar ik heb niet de indruk dat het de 'ruimte' vergroot. Maar er gebeurt wel degelijk wat want de sound lijkt snel te verzuipen. Misschien dat het nog net te controleren valt met de mate van reverb die ik normaliter gebruik.

    Plexi
    Over naar het Plexi-gedeelte. Deze sectie bestaat uit een drive en een boost. Door de naam is het al gauw duidelijk welke versterker geïmiteerd dient te worden. En ik kan wel zeggen, de drive sound is goed en zeer bruikbaar. Of ik het 100% plexi zou noemen? Nee dat niet. Een echte plexi kan zeker over zijn nek gaan, maar heeft een heel ander bereik dan de Fly Rig. De drive is natuurlijk te temperen met de drive-knop, maar de Fly Rig heeft overwegend (veel) meer gain dan een Plexi. Over de kwaliteit van het geluid hoor je me echter abosluut niet klagen!

    Boost
    De boost-functie wordt "Hot" genoemd op de Fly Rig. En we kunnen er vrij kort over zijn. Die doet wat hij moet doen! Zeer bruikbaar als boost bij solo's.

    Hij doet het ook goed om de cleane SansAmp op te fleuren. Het geeft veel meer body aan het geheel en klinkt zodoende in mijn ogen veel levendiger en kleurrijker. Maar stel je zou in een cleane setting de Hot als zodanig gebruiken, dan ben je wel je boost kwijt. Bovendien zou je na het schakelen naar clean je boost functie áán moeten zetten, wat niet alleen tegenstrijdig aanvoelt maar ook een extra handeling is.

    Delay
    Ik ben geen intensieve delay gebruiker. Maar bij bepaalde solo's wil ik die nog wel eens intrappen. Zodoende leuk en prettig dat hij in de Fly Rig verwerkt zit! De delay klinkt goed en overtuigend. Op basis van video's heb ik begrepen dat je met de Drift-knop ook een soort chorus-achtige klanken kan maken. Dat knopje zat echter bij mij even vast in de behuizing zodat ik het niet kon draaien dus heb het niet uitvoerig kunnen testen. Probleem inmiddels opgelost maar had de test toen al afgesloten.

    Ideaal dat er een Tap-functie op zit. Wat mij betreft is dat een vereiste bij het live gebruiken van een delay. Maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat ik de grootste delay-noob ter wereld ben.

    CONCLUSIE
    Ik wist dat ik er in bepaalde opzichten op vooruit zou gaan vergeleken met de Firehawk. Ik wist ook dat ik er in bepaalde opzichten op achteruit zou gaan. Dat probleem zou ik echter ook hebben als ik voor de Red Truck was gegaan.

    Samengevat:
    - boost is eenvoudig en bruikbaar
    - drive is overtuigend maar redelijk high gain
    - SansAmp is clean maar redelijk dun en levenloos (wel op te leuken door de boost maar dan verlies je dus je mogelijkheid om te boosten)
    - reverb twijfelachtig, ik mis het verschil tussen 'groot' en 'klein' maar is wellicht bruikbaar genoeg voor mij
    - delay werkt naar behoren (Drift-functie nog niet kunnen proberen)

    - behuizing uiterst stevig
    - zéér klein qua formaat
    - geen balanced output

    Als ik het nu zou moeten beoordelen dan krijgt de Fly Rig 5 van mij een rapportcijfer van 6,5. Dat is een ruime voldoende maar er is nog veel ruimte voor verbetering. Ik zou de Firehawk een ruime 8 geven op basis van zijn functies, sound en kwaliteit.

    Maar dit is natuurlijk geen definitieve conclusie. Dit was slechts een quick run en ik ga hem uiteraard nog uitgebreider testen. Bovendien moet de Fly Rig ook de kans krijgen om zich aan mij te bewijzen en moet ik er aan gaan wennen. Een niet onbelangrijk: de volgende keer test ik hem met goede in-ears. Ik ben benieuwd hoe hij zich staande gaat houden zodra ik met de hele band speel, maar daar komen we snel achter.
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  3. #23
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.726

    Standaard

    Goed beschreven, thanks.
    De Sansamp is dus nog niet verbeterd in al die jaren, dat stelt me wel een beetje teleur.
    Ik heb het er ook een tijdje mee gedaan maar toen was mijn elektrische gitaar sound binnen de band geen dragend deel. Ben benieuwd hoe het uit gaat pakken voor je!

  4. #24

    Standaard

    Inderdaad goed beschreven. Je zou kunnen overwegen om hem nog terug te sturen want een 6.5 als sound zou je niet moeten willen accepteren (tenzij je het als small sized backup rig wilt meenemen). Ik had overigens net als Mitch verwacht dat de fly-rig wel een beetje met de tijd mee was gegaan...

    Het blijft natuurlijk altijd een beetje lastig maar in deze prijsklasse is in de modeling wereld eigenlijk alleen de Line6 serie HX/POD Go interessant als alternatief voor je Firehawk.
    Laatst gewijzigd door tnijland; 3 mei 2020 om 19:41

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard

    Terugsturen zit er niet in want het is een tweedehands exemplaar die ik via Marktplaats gekocht heb.

    En om vergissingen te voorkomen: het is de v1 die ik gekocht heb. De v2 lijkt me beter maar die werden niet tweedehands te koop aangeboden.

    Ik heb nu de v1 voor een zeer schappelijke prijs kunnen kopen. Een klein gokje dus, maar ik verwacht dat ik hem voor dezelfde prijs weer van de hand kan doen.

    En nee, een 6,5 is zeker niet voldoende om over te stappen. Overtuigd ben ik dus nog niet, maar zoals gezegd ga ik hem verder aan de tand voelen. We zullen zien. En mocht het niks worden dan verkoop ik hem weer en kan ik in ieder geval de Fly Rig wegstrepen van mijn lijstje.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Ik vraag me af, kan je nog een apart clean boost pedaaltje voor de fly rig zetten, om het sanamp gedeelte wat op te peppen? Dan blijft de boost functie bruikbaar op de fly rig zelf.

    Gaat een beetje in tegen het concept, dat je met 1 kastje compleet bent, maar goed, is het proberen waard denk ik? Of iets als een Klon clone, of een TS achtige pedaal als clean boost.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard

    Nogmaals een test gedaan en dit keer met goede in-ears.

    Eigenlijk blijft het allemaal behoorlijk hetzelfde. Het clean is met de neck pickup nog wel te pruimen. Maar op het bridge element (waar ik veel op speel) is het echt veel te dun. Levenloos en saai. Ook na het opschroeven van de drive blijft de sound te dun en zit er nul karakter in. Het doet gewoon pijn aan je oren.

    Ondanks dat elke sectie zijn eigen volumeknop heeft heb ik de indruk dat de onderlinge verhoudingen niet helemaal de juiste balans hebben.

    De Drift-knop kan inderdaad een soort chorus aan je delay toevoegen. Maar voorbij de helft wordt het me nogal snel te spacey.

    Morgen laat ik de jongens in de band even beoordelen. Kijken wat zij er van zeggen. Ik laat ze er blanco in gaan.
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Ik vraag me af, kan je nog een apart clean boost pedaaltje voor de fly rig zetten, om het sanamp gedeelte wat op te peppen? Dan blijft de boost functie bruikbaar op de fly rig zelf.

    Gaat een beetje in tegen het concept, dat je met 1 kastje compleet bent, maar goed, is het proberen waard denk ik? Of iets als een Klon clone, of een TS achtige pedaal als clean boost.
    Dat valt inderdaad te proberen. De Fly Rig levert me zodanig veel vrije ruimte op dat het prima mogelijk is om hier nog wat aan toe te voegen. Maar gaat dat de levenloosheid van de SansAmp zodanig oppoetsen dat het acceptabel wordt?

    Alles in één behuizing is inderdaad het meest ideaal, maar ook niet heilig.

    Stel ik kom er met de Fly Rig niet uit dan kan ik altijd nog een pre-amp + Red Truck + Radar gaan proberen. En dan nog is de setup véle malen kleiner dan de Firehawk.
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  9. #29

    Standaard

    Ik heb voordat ik met de Fractal Audio AX8 speelt erg veel geëxperimenteerd met effectpedalen die ik dan in combinatie met een Reussenzehn Blackface buizen preamp en een Torpedo CAB gebruikte.

    De Torpedo CAB gaf mij hierbij de flexibiliteit van eindtrap/cabinet/mic combinaties. De drive pedalen gingen voor de preamp en reverb/delay erna. De Reussenzehn Blackface preamp gaf de "warmte" aan het geheel. Zonder de Blackface preamp vond ik het al snel te vlak klinken en de buizen preamp gaf het echt een enorme verbetering qua levendigheid (alsof je over het cleane kanaal van een buizenampje speelt). Ook met Koch preamps had ik snel goede resultaten.

    Het is dus wel de moeite van het proberen waard om een preamp in te zetten.
    Laatst gewijzigd door tnijland; 4 mei 2020 om 19:35

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tnijland Bekijk bericht
    Het is dus wel de moeite van het proberen waard om een preamp in te zetten.
    Precies wat ik dacht. Ik moet zeggen dat ik het ook nog niet geprobeerd heb om er een Soul Food o.i.d. voor te zetten. Maar, feit blijft wel dat je dan de tekortkomingen van de Fly Rig aan het oplossen bent, daar waar die eigenlijk volledig zelfvoorzienend zou moeten zijn.

    Stel, ik zou nu een Red Truck gaan gebruiken. Dan heb ik daar een pre-amp en een speaker sim voor nodig en dus komen er dan nog twee micro-pedaaltjes bij. Maar zoals ik eerder al zei is dat niet zozeer het probleem.

    Echter, de Fly Rig is er juist op gebouwd dat alles in één behuizing zit. Maar dan valt er - logischerwijs - ook minder te kiezen. Dus dan heb je één speaker simulator. En bevalt die niet, dan is eigenlijk het hele ding niet bruikbaar.


    Opties:

    1. Fly Rig houden en pre-amp toevoegen. Met het potentiële nadeel dat de SansAmp nog steeds zodanig veel roet in het eten gooit dat het alsnog niet klinkt.

    2. Indien optie 1 het geval blijkt te zijn dan kan daar nog een speaker simulator achter gehangen worden. Dan wordt het dus pre-amp + Fly Rig + speaker sim en dient de SansAmp-sectie uitgeschakeld te blijven. Maar dan schiet het zijn doel 100% voorbij. Bovendien kan je dan beter voor een Red Truck-achtig pedaal gaan.


    Want:

    Fly Rig zonder SansAmp = drive, boost, delay, tap-functie. Géén reverb meer. Dus extra pedaal nodig?

    Red Truck = reverb, delay, tap-functie, distortion, drive en keuze uit 3 verschillende modulatie effecten. Daarnaast een ingebouwde tuner en de mogelijkheid om 'live' te switchen of om tussen zelf gemaakte presets te schakelen. Lots of fun en genoeg te kiezen, maar niet té uitgebreid.

    Met een Two Notes Torpedo of een Mooer Radar is naar wens in te stellen wat je als speaker sim wil hebben, om het vervolgens zo te laten staan. Ook een pre-amp pedaaltje is makkelijk te switchen als je wat anders wilt, daar heeft Mooer er genoeg van. Wederom geldt hier: er is voldoende te kiezen, maar het is prima te overzien. En als eenmaal alles ingesteld is hoef je er niet meer aan te komen.

    Dat geeft je niet alleen veel meer verschillende mogelijkheden maar is ook makkelijker te variëren.

    Om te laten zien dat daar meer dan voldoende ruimte voor is heb ik gisteren even de Fly Rig op de Firehawk gelegd. Mooer tuner gebruikt van onze bassist omdat al die behuizingen toch hetzelfde zijn.



    Alle ruimte aan de rechterkant zou dan dus komen te vervallen. Zelfs als het geheel wat dieper wordt en ik plaats er mijn wireless (Relay G10) en een DI-box bij, dan nog is het compacter dan de Firehawk. Ja dat zou betekenen dat ik een klein boardje moet maken, maar dan is het alsnog klein, efficiënt en makkelijk te dragen in bijvoorbeeld een laptop tas.




    Dan zou het er ongeveer als volgt uit komen te zien:


    In bovenstaand voorbeeld heb je dus je schakelbare effecten op de voorste rij. Je amp- en speakersimulatie zitten dan op de achterste rij, daar waar je toch niet met je voet hoeft te schakelen. Eigenlijk zoals ik het bij de Firehawk dus ook graag had gezien. En als als ik besluit om de wireless en de DI niet op het board te plaatsen, des te kleiner wordt het board.


    Ik heb in ieder geval vanmorgen besloten dat ik de Fly Rig weer weg doe. Gisteren heb ik de jongens van de band even laten luisteren. Het was al snel duidelijk dat de Firehawk véél meer leven in zich had en gewoonweg veel realistischer klinkt. Toevalligerwijs gaf onze drummer de Fly Rig ook maar een 6½ als rapportcijfer.

    Een hele magere 6½, dat wel.
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top