Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 19 van 19
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.483

    Standaard

    Ik gebruik de Narciso Yepes transcriptie
    wat mij opvalt is dat je de eerste 2 maten op de 7 begint ipv 2
    speciale reden daarvoor?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #12

    Standaard

    Zo stond het bij mij in de transcriptie. Zie dat Segovia het Bm akkoord in de 2e positie heeft, en dan naar de 7e gaat voor die Em7. Hij speelt ook iets vollere voicings. Scheelt een positiewisseling in het begin, en je hebt de melodie dan op de B snaar, wat net wat dikker klinkt. Dat speelt vooral voor de Em7 naar de D. Die F# en D klinken daar net wat beter.

    Wat dat betreft, ondanks regelmatig checken van stemming op stemapparaat, in de vierde maat eerste tel eindigt een frase op A# F# op de middelste twee snaren. Ik weet niet waarom, maar de helft van de tijd klinkt me dat vals in de oren, ondanks dat de gitaar goed gestemd is, en de oktaafzuiverheid ook niet problematisch is. Is ook alleen dat interval daar in dit stuk. Dan lijkt het net te laag, en moet ik een beetje bijtrekken aan de snaren. Gevalletje getempereerde stemming en overgevoeligheid?

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.483

    Standaard

    Mij niet opgevallen maar kan.
    Vingerzetting en welke noot waar is een proces dat altijd openstaat voor verbetering of veranderde voorkeur.
    Niet bij Segovia natuurlijk.
    Bream vertelde eens dat hij een stuk voorspeelde wat Segovia hem had gegeven en hem na 4 maten al liet stoppen. Segovia kwaad: Waarom staat die vinger daar?
    Omdat... dat is een keuze die ik gemaakt heb, zei Bream.
    Dat is mijn transcriptie, zei Segovia, dat zijn mijn keuzes. Als jij denkt dat jij betere keuze kan maken dan ik, waarom gebruik je dan mijn transcriptie!

    Ik snap best dat Bream een flink alcohol probleem had.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 19 april 2020 om 13:41
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.321

    Standaard

    Erg mooi Harald; je klinkt ontspannen.

  5. #15

    Standaard

    Thanks! Ontspannen, en dat bij take #lostcount Then again, met op dit moment de luitsuite in Em en de prelude in E van Bach (beide meer in de categorie fingerbreaking, ipv fingerpicking.. (en wat is dat met de huidige generatie klassieke gitaristen?! Was John Williams niet snel genoeg met die dingen, ze snoepen er zo nog een halve minuut af, van de E majeur prelude. Alsof ze voor het donker thuis moeten zijn...), en een fantasia van Dowland op de lessenaar was dit qua moeilijkheidsgraad een verademing. Maar net wat Pepe zegt, zitten toch wel wat dingen in die enige aandacht vereisen om mooi te laten klinken.

    Gaat trouwens nog een harpgitaarversie komen met wat extra laag erin. Maar voor de harpgitaar heb ik naast de andere Bach en Dowland dingen ook nog een arrangement van Zoot Allures van Zappa, en Eleanor Rigby van de Beatles die nog wat soepeler moeten.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.483

    Standaard

    Ik ben, naar aanleiding van dit topic, weer in de stapels papiermuziek gedoken en viste er de suite Bresillienne uit,
    een ding wat ik door de jaren heen oppak maar nooit helemaal uitspeel, gedeeltes, een favoriet maar serieus werken
    nou, bedankt

    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Heel goed gedaan, complimenten! Volgens mij zo goed als foutloos! (Of één zo’n hammer-on-pull-off versierinkje - klasieke term daarvoor even vergeten - ging net niet helemaal goed? Kniesoor die daar op let :-D).

    De sound past ook erg mooi, heel barok! Of baroque? Bijna klavecimbel-achtig.

    Nice one!
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2004
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    17.148

    Standaard

    Mooi hoor.
    ALLES IS VERKOCHT!

  9. #19

    Standaard

    @pepe Graag gedaan! Die Villa Lobos stukken zijn inderdaad niet echt makkelijk meestal. Overigens ook vaak muziek die de onvolkomenheid van standaardnotatie voor gitaar goed laat zien. Zou wat dat betreft denk ik al een slok op een borrel schelen als je er ook tab bij hebt. Het is ontzettend gitaristisch geschreven meestal, maar wel met akkoorden halverwege op de nek, die ook open snaren gebruiken. Maakt sightreading er niet makkelijker op tenzij de partij vergeven is van de vingerzettingen.

    @LittleJay en Grayfink, thanks! Yep, de mordent, of wat het dan ook is, is nog niet naar mijn zin hier...

    Aangezien ik de tab nu toch had, leek het me een poging waard het stuk nog als CoronaQuarantaineHZB (houdzebezig) neer te kunnen zetten. Keuze steelstring was eigenlijk gewoon omdat ik daar meer thuis op ben. En ik had net een tutorial voor een leerling op mijn klassieke gitaar opgenomen, waarna 's nachts spontaan de A snaar brak. (moet ik nog steeds vervangen) Als ik dat met een net nieuwe snaar geprobeerd had, had ik alleen zitten stemmen ipv spelen. Qua sound is de harpgitaar hiervoor favoriet. Met de snaren die ik op de gitaarhals heb zitten komt die aardig in de buurt van een luit sound.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top