Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1

    Standaard Stukkie Bach (Pepe bedankt!)

    Zie het "wat studeer je in" topic voor de link met Pepe...
    speel het stuk nu zelf net twee dagen, mocht je thuis zitten en het willen proberen, tab is in de video, kijk ook nog of ik een pdf ergens kan neerzetten. De tab in de video is op een vast tempo vanuit Guitar Pro, de opname is zonder clicktrack gedaan...

    Sarabande voor solo viool in Bm van J.S. Bach BWV

    https://www.youtube.com/watch?v=Bricv-Q79C4



    Someone mentioned an Al diMeola recording of this J.S. Bach composition a couple of days ago. Hadn't come across it yet. Decided to see if I had an arrangement of it somewhere and decided to give it a shot.   Started reading my way through standard notation, but decided to tab it. Turns out I can learn it faster that way. I didn't use the fingerings of the original arrangement (not the Segovia one by the way). Also changed the ornamentation at the end. May do a harpguitar version later.

    Anyway, tab included in the video, should you want to give it a go. As Bach goes it is very playable. Not beginners, but not fingerbreaking either.  The tab is generated with Guitar pro on a steady BPM. I recorded without click track, so it's not entirely in sync.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Een stuk beter qua sound en feel dan die van Dimeola, Harald...!! En je trekt ook leuke gezichtjes

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.485

    Standaard

    Very good!
    Dat heb je best vrij snel gedaan, niet super moeilijk maar alle nootjes goed door te laten klinken is hier & daar wel een dingetje.
    Eigenlijk voor klassiek & nylon maar ach, als Al het mag...

    Maar het zijn broer en zus hè, een Sarabande en een Double, beide onder het nummer BWV1002

    Ik zie dat deze in Am staat maar eigenlijk zijn beide in Bm dus misschien is het handiger om even door te zoeken en anders foto ik wel de Bm versie voor je.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 19 april 2020 om 01:58
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Feilloos gespeeld Pepe! Well done👍
    Als ik dit zie en hoor jeukt het toch wel weer om m’n Yairi klassieke gitaar weer op te pakken !
    Speelde tot m’n 19e klassieke gitaar en stukken van Sor, Brouwer en ook Bach, oa de Sarabande die Harald hier postte en ook de bekendste: de Bourree van Bach.
    Was wel behoorlijk zwaar spelen op die yairi omdat de mensuur wat langer was dan de reguliere klassieke gitaar. Voelde je wel bij de grepen die je moest doen.😬

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.485

    Standaard

    Oh, maar dat ben ik niet hoor, was een voorbeeld maar ik zie dat in mijn link ook een mp3 voorbeeld zie dus ik haal hem weg want het gaat om Harald tenslotte
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Zo kijkt het beter:


  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.485

    Standaard

    2 dagen is natuurlijk belachelijk Harald. Houden we voor ons, hoeft niemand verder te weten.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8

    Standaard

    Thanks! staalsnarig of niet, 't is barok, dan mag het. Nylon hadden ze toen ook nog niet. Voorzover ik met de speeltraditie uit die tijd bekend ben, was instrumentkeuze best flexibel. Kon de ene niet, en had je wel wat anders, soit! Dan moest dat maar. Strikt genomen moet het tweede rondje bij de herhalingen dan weer met meer versieringen. Komt nog. Maar goed, no way, dat je al die verschi8llende stijlen helemaal stijlecht kunt doen op gitaar... daar is het gewoon een veel te veelzijdig instrument voor. Denk wel dat ik nog eens een harpgitaar versie doe, met wat toegevoegde bas noten. Er is ergens een punt waar een lage D eigenlijk wel heel fijn is.

    Dat de sarabande en de double gekoppeld waren wist ik niet. Dank je! Was het wel met dubbel-menuetten tegengekomen, zoals in de E majeur luit suite van Bach.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.786

    Standaard

    Erg mooi Harald, erg mooi!
    Vraagje: gebruikte je het notenschrift of de tabs (of allebei)?
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  10. #10

    Standaard

    Ik vond een transcriptie van ene Jean Francois Delcamp op mijn harde schijf. Standaardnotatie met vingerzettingen. Daar ben ik vanuit gegaan, en aangezien muggebeetjeuk me wakker maakte, om mezelf af te leiden van de jeuk, begonnen het verhaal over te zetten in Guitar Pro. Het A stukje had ik toen goed door, B stukje ging ook al, maar met name bij dat stuk had ik al aardig wat aangepaste vingerzettingen. Dan worden alle vingerzettingen die in de standaardnotatie erbij staan alleen maar lastig, en moet je voor het instuderen veel te veel gaan onthouden. Dus vanaf daar verder gegaan vanaf mijn zelfgemaakte tab. Bij de opname heb ik de tab nog voor mijn neus staan, ken het nog niet uit mijn hoofd.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top