Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1

    Standaard Martin Serie 15 & 17

    Hallo,

    Tijd voor een nieuw instrument, ik heb ooit eens op een Martin D-17M gespeeld dit was de sound die perfect voor me was, ik hield van de bass, warme geluid, volle geluid, aangezien ik vroeger op mijn budget wilde letten heb ik deze niet gekocht, conclusie dag van vandaag nog altijd spijt, jammer genoeg is dit model niet meer verkrijgbaar, wel is de D-15M nog verkrijgbaar, enkel twijfel ik zelf nog een beetje tussen alle 15 & 17 modellen.

    IK hou wel van het Mahoniehout, en mocht de D-17M ooit terug verkrijgbaar zijn wat ik betwijfel, zou ik hem zeker kopen.

    Heeft er iemand van jullie ervaring met de 15 & 17 series van Martin of raden jullie iets aan, uiteraard smaken verchillen kwa geluid maar iedereen zijn mening is welkom.

  2. #2

    Standaard

    Ik kan alleen oordelen over de D-18, met ook een mahonie body. Niet alleen een van de grootste klassiekers van Martin, maar ook in mijn ervaring een geweldige gitaar!
    Een tweede jeugd, met een punt. Geen punt!
    Charlie McD Sr

    Lyrics & Music on Youtube

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Charlie McD. Bekijk bericht
    Ik kan alleen oordelen over de D-18, met ook een mahonie body. Niet alleen een van de grootste klassiekers van Martin, maar ook in mijn ervaring een geweldige gitaar!
    Uk heb de D18 en de D28 en toch pak ik meestal de D18 waarom geen idee misschien omdat ik die langer heb. en er zitten andere snaren op die ik ook op de 28 ga doen. verder allebei toppers

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    wild-westland
    Berichten
    716

    Standaard

    Geen van beide ooit zelf bespeeld, beide maar eens beluisterd op jijbuis. Die helemaal mahonie D15m zou het voor mij zeker niet doen, veel te donker en veel te weinig detail en helderheid voor mijn smaak. De D17m met een spruce top heeft al een stuk meer definitie in de klank maar voor mijn smaak nog steeds te donker en warm.

    Nou is mijn mening maar gewoon één van de vele dus laat je daardoor vooral niet leiden, mijn advies is: als je zover bent voor zo'n aanzienlijke investering, ga dan vooral zoveel mogelijk spelen op verschillende gitaren. De volgende keer dat je een D17m beetpakt is het heel goed mogelijk dat het geluid je helemaal niet zo inpakt als die eerste die je beet had, ze zijn namelijk allemaal net iets anders en de kunst is om die gitaar voor jezelf te vinden die je echt blij maakt en die vind je alleen door er zoveel mogelijk te bespelen en je zeker niet blind te staren op een bepaald merk of type.

  5. #5

    Standaard

    Ben weliswaar een OM speler, en geen D, maar het is vooral een kwestie van smaak en gevoel. Een 15 Serie is warmer en intiemer dan een 18 of 28. Sommigen zullen dat ervaren als minder helder of minder gedetailleerd, ik ervaar het als anders. De 17 heb ik nog nooit bespeeld, maar de 18 vind ik te bluegrass en podium gericht voor mijn smaak. De enige oplossing is dus uitproberen. Er zijn een aantal zaken in NL waar ze meerdere martins op voorraad hebben, (Souman of TFOA zijn er twee die ik ken). dus gewoon uitproberen, en vooral ook luisteren naar een ander die ze bespeeld, want het klinkt erg verschillend vanuit de speler, en luisteraar. Op bv UMGF.com kun je veel vinden over de 15, 17 en andere martin modellen

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wjg49 Bekijk bericht
    ...maar de 18 vind ik te bluegrass...
    Eerlijk gezegd vind ik de D-28 en HD-28 veel meer Bluegrass.
    En dan... hoe kan een gitaar ooit te Bluegrass zijn?
    Maar daar op terugkomend, als ik Scruggs-gitaar speel ben ik blijer met mijn (Gibson) J-45 dan met de D-28.
    De laatste is wel weer sterk als je alleen back up speelt....
    Ik vond die 15, 17 en geloof ik ook een 16 serie allemaal bar tegenvallen.
    Dun geluid en je moest heel hard werken om een beetje geluid te krijgen, niet echt bevorderlijk voor precies en subtiel spelen.
    Maar goed, dat waren mijn ervaringen...
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  7. #7

    Standaard

    De 17 kan ik niet beoordelen, maar ik heb de 15M bespeeld en vond deze erg zacht klinken met weinig detail. Het verschil in volume met een 16 of 28 is enorm. Geen rijk geluid en ook niet erg geschikt voor strumming als je 't mij vraagt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top