Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 28 van 28

Discussie: Transponeer truc?

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Dat alles in F, Bes of Es moet ligt ook wel een beetje aan het niveau van de blazers?
    ik speelde vanochtend toevallig Burell's MB album mee en 1 nummer in F en 1 in Bes geloof ik,
    rest allemaal G, C, E of D.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Nog mooier zijn trouwens meersnarige tertsgitaren, een kleine terts hoger gestemd met wat extra bassnaren, 11 of 13 snarig. Met dertien snaren en aangepaste stemming kun je die barokstukken dan helemaal correct spelen zonder zo'n ietwat onhandige luit.
    Heb je daar een voorbeeld van van zo'n meersnarige terstgitaar? Het klinkt toch weer heel anders dan een barokluit verwacht ik. Dus dan is het ook niet meer authentiek barok. Niet dat dat erg is, want voor mij hoeft het niet perse authentiek te zijn, als het maar klinkt.
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  3. #23

    Standaard

    Even niet aan gedacht, barok is niet terts omhoog gestemd. Juist lager, Dm stemming eigenlijk. Vervelende is dat Theorbe muziek dan weer niet kan, die hadden weer twee lagere hoogste snaren, beetje gelijk Nashville tuning maar dan juist een oktaaf lager.

    Anyway, de barokvariant:


  4. #24

    Standaard

    En renaissance, terts hoger, met renaissance stemming


  5. #25

    Standaard

    Voor Bach trouwens toch ook wel mooi, die terts omhoog



    Vreemde is dat met name in die gigue best wat stukken onder de lage E van de gitaar horen te gaan. Dat doet hij hier niet. Die stemmen heeft hij (zo even snel bekeken) geoktaveerd, zoals in de normale gitaarbewerkingen.
    Laatst gewijzigd door Harald; 29 april 2020 om 16:24

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Bedankt voor de filmpjes Harald! dat brengt me terug in de tijd dat ik klassieke gitaar studeerde aan het conservatorium. Daarna ben ik een hele andere kant opgegaan, maar dat terzijde.

    Is het zo bij die terts gitaar met extra snaren, dat je eigenlijk gewoon een normale 6 snarige klassieke gitaar hebt maar dan een terts hoger plus dan die extra bas snaren? Worden die bas snaren alleen los gespeeld zoals bij een theorbe? of kun je ook gefrette noten pakken (aangezien er wel frets onder zitten). In het 2e filmpje zie ik hem alleen op de normale 6 snaren spelen trouwens. Qua klank vind ik het eerste filmpje het mooiste. Ik snap alleen nog niet helemaal het nut om die extra snaren op een klassieke gitaar te hebben. Je kan dan voor mijn gevoel beter luit gaan spelen, dat klinkt dan authentieker.
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  7. #27

    Standaard

    Een keer kort op een renaissance luit geprobeerd. Vond ik vies tegen vallen. Qua stemvastheid en praktisch gebruik zie ik hier wel wat in. Sterker nog, zoiets en dan staalsnarig lijkt me geweldig.

    In principe was ook bij de barok luit 6 snaren die gefret werden, de overige snaren werden open aangeslagen (diatonisch gestemd in de toonsoort van het stuk). Alle (of bijna alle) stukken die tot het luitrepertoire van Bach worden gerekend duiken (soms beduidend) onder de lage E, en zijn voor gitaar allemaal bewerkt wat dat betreft. Vergelijk ik opnames van de grootheden op luit met de gitaristen, dan is er weliswaar een klankverschil, maar de luitisten klinken meestal (ook de grote namen) een stuk moeizamer dan de gitaristen. Er is blijkbaar toch echt verschil in speelgemak.

    Overigens, met de John Pearse snaren die ik op mijn harpgitaar gebruik krijg ik een enigzins luitachtig geluid. Wat authentiek betreft, echt zeker weten hoe het toen klonk doen we ook niet, en ik vermoed dat die luitisten ook geen kattendarmen staan te koken voor hun snaren.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Overigens, met de John Pearse snaren die ik op mijn harpgitaar gebruik krijg ik een enigzins luitachtig geluid. Wat authentiek betreft, echt zeker weten hoe het toen klonk doen we ook niet, en ik vermoed dat die luitisten ook geen kattendarmen staan te koken voor hun snaren.
    Een harpgitaar is in feite toch ook een bsoort staalsnarige teorbe? tenminste qua idee en opzet; 6 snaren plus een hoop extra open/niet gefrette snaren...
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top