Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 28

Discussie: Transponeer truc?

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Je moet niet altijd toonsoorten omzeilen... Veel stukken van ons staan in B of E omdat dat lekker ligt op mijn 6-snarige bas.
    Je vat het zelf mooi samen
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Je vat het zelf mooi samen
    haha, zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde met lezen. Qua lezen maakt me het niet uit hoeveel mollen of kruizen. Maar zodra je zelf stukken op gitaar of bas gaat verzinnen kies je toch vaak toonsoorten de het best liggen op je instrument zodat je alle mogelijkheden optimaal kan benutten.....
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Je moet niet altijd toonsoorten omzeilen met veel mollen, anders ga je daar niet aan wennen. Ik speel ook eigen fusion/wereldmuziek, een trio met sax, bas en drum. Saxofonisten kunnen best in E spelen. Veel stukken van ons staan in B of E omdat dat lekker ligt op mijn 6-snarige bas.
    Ongeacht mollen of kruizen blijf ik sowieso bepaalde toonsoorten gevoelsmatig lastig vinden, met name Es, vind ik vervelend om in te spelen. Maar ook - weliswaar in mindere mate - Gis ‘voelt’ niet lekker. Maar dat heeft waarschijnlijk minder met notatie dan met je instrument (on)voldoende kennen te maken.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  4. #14

    Standaard

    Gelukkig vindt de saxofonist waar ik mee speel het af en toe best een leuke uitdaging om in gitaartoonsoorten te spelen. Terwijl ik dan bij sommige stukken die ik geschreven heb nog vroeg wat voor hem handiger was. Hangt tenslotte erg van het stuk af in hoeverre het voor mij als gitarist belangrijk is. Maar bij bigband werk, of een standards clubje ligt dat meestal anders.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Toonsoort,
    Saxofonist: euh.. ik kan wel.. maar euh... blazers spelen dit soort dingen in Bes.. of Es.. dus...
    Mondharmonica: ik heb een C én een A bij me!
    Zangeres: Kan deze.. even kijken.. is dit E? Kan ie dan in wat lager? Dit is D? Wat hoger... ertussen in... of nee, doe toch maar lager...
    Gitarist: no prob.
    Drummer: Bier!
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #16

    Standaard

    Er zijn grenzen... Zangeres 1 You can't take that away from me in Bes maj7

    Zangeres 2 komt aan met I just wanna make love to you, uitvoering Jeff Beck. En dan gaat het om die ruige feel. Beck opent met open EBG snaren, en een bend op de G snaar, afmaken op een korte lage E. Klinkt lekker. Maar of het in C kan? Dan klinkt dat intro ineens als de smurfen. Of je zou omlaag moeten stemmen. Dan is het niet moppersmurf, maar een knorrige reuzenkabouter.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Er zijn grenzen... Zangeres 1 You can't take that away from me in Bes maj7

    Zangeres 2 komt aan met I just wanna make love to you, uitvoering Jeff Beck. En dan gaat het om die ruige feel. Beck opent met open EBG snaren, en een bend op de G snaar, afmaken op een korte lage E. Klinkt lekker. Maar of het in C kan? Dan klinkt dat intro ineens als de smurfen. Of je zou omlaag moeten stemmen. Dan is het niet moppersmurf, maar een knorrige reuzenkabouter.
    Tja die zangeressen altijd met ‘kan het een half toontje lager?’
    Gewoon zeggen dat is goed en het vervolgens op dezelfde toonhoogte spelen. Waarschijnlijk horen ze het niet eens. Het is vaak een standaard vraag om gitaristje te pesten heb ik het idee....
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Het is vaak een standaard vraag om gitaristje te pesten heb ik het idee....
    Hmm....binnen bepaalde grenzen geef ik ze hun zin hoor. Zij staan vooraan, zij worden aangekeken als het niet klinkt. Wie ben ik dan om te zeggen dat een andere toonsoort niet mag...Als hij/zij daar beter door zingt....
    Maar wel binnen bepaalde grenzen; je kunt moeilijk alles als alvin and the chipmunks gaan spelen. Bij die groep die dat wel verwacht kun je vaak ook wel wegkomen met ja zeggen en nee doen inderdaad.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Door alle jazz jamsessies speel ik vrijwel alles in Eb, Bb of F. Soms nog G of C maar E en A vrijwel nooit...ik ga ook gewoon de fout in bij A en E, pak ik de standaard licks ineensveen halfje te laag.... ;-)

    Zie, alles went....
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  10. #20

    Standaard

    Toch wil ik Dust in the wind dan nog wel eens in Bb zien, zonder omstemmen. Of Blackbird in F. Of van mijn part Mary had a little lamb van SRV in G.

    Jazz standards is wat dat betreft echt een andere tak van sport. Bij het gemiddelde jazz nummer maakt het me ook niet zoveel uit. Alhoewel, toen onze saxofonist met Bright Size Life aankwam vond ik dat prima. Maar hij had het in een andere toonsoort. Ik vraag ook niet of hij Blue Monk in A wil doen. Of Straight no chaser in E. Zou het trouwens ook voor de gitarist alleen lastiger maken om die dingen dan nog naar jazz te laten klinken.

    Wat dat betreft trouwens wel verassend dingetje waar ik zonder youtube niet zo snel aan gedacht had... Metheny heeft ooit een prachtige versie van Lonely woman van Ornette Coleman opgenomen in Ebm. Aangezien het een jazzgitarist is verwacht je dan dat hij het qua grepen in Ebm speelt. Maar, afgaande op een live-opname kiest zelfs Metheny daar voor omstemmen naar standaard vanuit Eb.

    En tegenwoordig zie je soms zelfs klassieke (niet flamenco, daar is het een integraal deel van de sound) gitaristen tegenwoordig oude luitstukken met een capo op de tweede of derde fret spelen, om meer bij de originele toonsoort te blijven. Nog mooier zijn trouwens meersnarige tertsgitaren, een kleine terts hoger gestemd met wat extra bassnaren, 11 of 13 snarig. Met dertien snaren en aangepaste stemming kun je die barokstukken dan helemaal correct spelen zonder zo'n ietwat onhandige luit.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top