Ik kwam een filmpje tegen van een klassiek gitariste die een stuk van Weiss speelt, op een kopie van een gitaar uit de romantiek met 3 extra bassnaren. Bleek wel een transcriptie te hebben in dezelfde toonsoort. Alleen voor normale gitaar, zonder de basnoten. Ook niet alle akkoorden hadden dezelfde voicing. Andere transcripties die ik op harde schijf vond hadden andere toonsoorten.

Dacht, wat heb je te verliezen, heb haar website opgezocht en een mailtje gewaagd aan de vraag welke transcriptie ze gebruikt heeft. Krijg dezelfde dag antwoord met een downloadlink naar een boek met alle (tenminste dat gok ik) stukken van Weiss, zo te zien in originalfassung, maar van tabulatuur omgezet naar standaardnotatie. Veel noten onder de lage E.

Voor het stuk waar het me om ging geeft ze de volgende uitleg. Het is genoteerd met 5 mollen (dan zou je dus Des verwachten als toonsoort, of relatief bekeken Bbm, het is een mineurtoonsoort) Ze speelt het in Bm.

'
you simply ignore all "flats", you put F and C sharp instead, the natural sign (♮) became sharp.'

Oftewel, voortekens aanpassen naar Bm, en alle herstellingstekens in de muziek als een # lezen. Even de eerste paar regels bekeken, en verrek, het werkt! Snap alleen zo snel niet waarom het werkt. Je verplaatst de noten nl. verder niet op de balk. Iemand die deze truc om snel getransponeerd te lezen kent, of nog niet kende, maar wel kan uitleggen?

Het stuk in kwestie: