Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28

Discussie: Transponeer truc?

  1. #1

    Standaard Transponeer truc?

    Ik kwam een filmpje tegen van een klassiek gitariste die een stuk van Weiss speelt, op een kopie van een gitaar uit de romantiek met 3 extra bassnaren. Bleek wel een transcriptie te hebben in dezelfde toonsoort. Alleen voor normale gitaar, zonder de basnoten. Ook niet alle akkoorden hadden dezelfde voicing. Andere transcripties die ik op harde schijf vond hadden andere toonsoorten.

    Dacht, wat heb je te verliezen, heb haar website opgezocht en een mailtje gewaagd aan de vraag welke transcriptie ze gebruikt heeft. Krijg dezelfde dag antwoord met een downloadlink naar een boek met alle (tenminste dat gok ik) stukken van Weiss, zo te zien in originalfassung, maar van tabulatuur omgezet naar standaardnotatie. Veel noten onder de lage E.

    Voor het stuk waar het me om ging geeft ze de volgende uitleg. Het is genoteerd met 5 mollen (dan zou je dus Des verwachten als toonsoort, of relatief bekeken Bbm, het is een mineurtoonsoort) Ze speelt het in Bm.

    '
    you simply ignore all "flats", you put F and C sharp instead, the natural sign (♮) became sharp.'

    Oftewel, voortekens aanpassen naar Bm, en alle herstellingstekens in de muziek als een # lezen. Even de eerste paar regels bekeken, en verrek, het werkt! Snap alleen zo snel niet waarom het werkt. Je verplaatst de noten nl. verder niet op de balk. Iemand die deze truc om snel getransponeerd te lezen kent, of nog niet kende, maar wel kan uitleggen?

    Het stuk in kwestie:


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Nou ben ik nooit iets tegengekomen met 5 mollen;
    maar ik zou denken, je gaat van een toonladder (besm) met de 5 mollen naar een toonladder (bm) met de 2 kruizen,
    of anders gedacht
    1 t/m 5 staat op -1 en 6 & 7 op 0 en je doet overal een +1 bij
    dan komen 1 t/m 5 op 0 en 6 & 7 op +1

    dat is toch wat je bedoelt?
    Laatst gewijzigd door Pepe; 11 april 2020 om 10:14
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3

    Standaard

    Het idee is dat de noten gewoon op dezelfde plek in de notenbalk blijven (dus je leest wat dat betreft de partij zoals hij er staat) maar ipv voortekens 5b, doe je alsof de voortekens 2 kruizen zijn. Alle herstellingstekens in de muziek vervang je door een kruis. mochten er mollen staan zou je die ws als herstellingstekens moeten zien...

    Bedenk me, je transponeert dus in weze een halve toon omhoog. Werkt het dan van B naar C ook? nee, want kruizentoonsoort, als ik het zo snel even voorstel. Even denken, van Eb naar E...

    De voortekens vervang je... een Eb wordt dan idd. een E, een Bb wordt dan een B, Ab wordt een A, so far so good, F wordt F#, G wordt G#, C wordt C# en D wordt D3. Een herstellingsteken in de muziek is in weze een b die gecorrigeerd wordt, voorbeeld herstel E zou dus nu een F moeten zijn, vervang het herstellingsteken door een # en je leest dus ipv E E#, zou dus inderdaad moeten werken voor 1 halve toon omhoog, met een mollentoonsoort.

    Best wel geinig eigenlijk!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Bedenk me, je transponeert dus in weze
    Ik snap je verbazing niet zo goed denk ik,
    als je meer dan 4 prefixen hebt gaat het lonen om de boel een half nootje te verhogen of verlagen, wordt het overzichtelijker van,
    dus je hebt 6 mollen (Gb/Ebm) dan verhoog je een halve noot zodat je naar 1 kruis kan (Em/G)
    of je hebt 4 kruizen (E/C#m) en je verlaagt een halve noot zodat je naar 3 mollen gaat (Es/Cm)

    je noten blijven uiteraard gewoon staan want het idee is om het makkelijker te maken, niet om extra werk te krijgen.

    Extreem voorbeeld zou zijn, je hebt een C toonladder met 7 kruizen
    dan haal je toch gewoon die kruizen weg, die hebben in weze geen nut (want 7=0)
    wel de capo een half vakje hoger zetten want theoretisch mag het dan niks uitmaken, in de praktijk heeft het wel degelijk consequenties.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 11 april 2020 om 13:17
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5

    Standaard

    Kende de truc nog niet, en ik had hem eerder verkeerd berekend qua toonsoort. Dacht dat het van Gbm naar Bm ging, ipv Bbm naar Bm.

    4 kruizen vind ik als gitarist dan weer makkelijker dan 3 mollen eigenlijk. 't is eigenlijk ook maar niks voor gitaar, die standaard notatie Tenminste, niet voor partijen die echt gitaristisch zijn. Voor een eenstemmig melodie dingetje (zoiets als Jerry's Breakdown uitgezonderd) werkt het wel.

    Zie ook dat ze dat eerste akkoord waar ik verschillen zag aardig vereenvoudigd heeft tov de voicing van Weiss. Misschien het hele ding maar eens overzetten naar guitar pro voordat ik het instudeer.

    Maar goed, in barokstemming zat alles weer anders. Blijkbaar zijn dit inderdaad de originele partijen, zonder dat ze uitgebreid voor gitaar zijn aangepast. Heb in een verzameling bladmuziek die ik ooit gedownload heb ook genoeg luittabulatuur. Maar de lettertekens die ze gebruiken zijn wat verwarrend... En dan zit je weer met de stemming. Zou voor die barokstukken behoorlijk kunnen schelen in de speelbaarheid. Behalve Bach dan. Geloof niet dat die zich iets aantrok van speelbaarheid.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Als spelende gitarist denk je anders natuurlijk
    dan zijn 4 kruizen een E en dat is gefundenes fressen, majeur toonladder van boxen 1 t/m 4
    heb je gelijk zijn spiegelakkoord C#M
    of je denkt vanuit mineur boxen, in principe dezelfde toonladders maar andere tonica

    maar ik ben ook theoretisch gitarist, dat wil zeggen, belabberde lezer
    niet meer dan 3 kruizen of 2 mollen in de prefix anders blader ik verder,
    kom je ook enkel tegen bij transcripties, echte gitaarstukken weten wel beter, we moeten het simpel houden.

    Maar gitaristen moeten ook veel ingewikkelder denken dan de rest
    polyfoon en ook nog eens boven en onder elkaar,
    kom daar bij een saxofonist maar eens om
    dat is simpel lineair monofoon getoeter en dat raakt al in een stress als je vraagt of het ook in A mag ipv Bes.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 11 april 2020 om 14:44
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7

    Standaard

    Om nog te zwijgen van het gegeven dat je vrijwel alle noten op meerdere plekken kunt spelen, variërend van 2 tot pak hem beet een stuk of 8, zonder zelfs maar extreme kunstgrepen uit te halen. En dat kan binnen één akkoord ook nog eens voor meerdere tonen een rol spelen...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Waarom niet gewoon 5 mollen lezen? Zo moeilijk is dat niet. Als je blijft transponeren zul je ook nooit goed worden in het lezen van minder gangbare toonsoorten. Als je veel met blazers speelt zul je die toonsoorten vaker tegenkomen.

    Verder wel een leuke truc om alles een halve toon omhoog te doen. Lekkere hersenbreker.

  9. #9

    Standaard

    Omdat het stuk dan niet te spelen is... Zo'n blazers-toonsoort is voor klassieke stukken simpelweg ongeschikt. (en sowieso, ik moet me als gitarist de hele tijd in bochten wringen omdat de saxen en trompetten zelf NIET in E kunnen spelen omdat ze dan teveel kruisen moeten lezen. Bizar genoeg hebben die blazers niet het probleem dat het grootste gedeelte van de noten die ze spelen op ergens tussen de twee, en (grofweg, voor de open hoge e zijn er wel meer te verzinnen) acht verschillende manieren zijn te spelen. Ze hoeven ook niet meerdere noten tegelijk te spelen. Eigenlijk is het niet logisch. Weet trouwens niet of ik het nog zou doen, bigband. Enerzijds kan het heel leuk zijn, maar repetities waren slaapverwekkend. De hele tijd op blazers zitten te wachten en misschien 10 minuten spelen op het uur.)

    Is niet beremoeilijk, maar ook niet supermakkelijk. Zou wellicht in de originele luitstemming nog kunnen schelen. De kunst is om het echt mooi te laten klinken. Bij zo'n langzaam ding zijn haperingen, of dudnotes echt gelijk killing. En sommige basnoten zitten bij mijn gitaar met 9 harpsnaren best ver weg.

    Bij die dingen die je met blazers speelt speel je ws. in jazz of big band idioom. Dan heb je doorgaans een speelstijl die behoorlijk anders is dan solostukken voor gitaar. Geen ingewikkelde meerstemmige gedeeltes (en dan bedoel ik stemmen die verschillend zijn, niet gelijk oplopende dingen in octaven, tertsen of sexten), geen grepen of riedeltjes die alleen werken als je precies weet welke noten je als open snaar speelt, en welke juist naar een heel andere positie verschuiven...

    Stel je voor dat je van de lead partij van Jerry's breakdown (als je het nummer nog niet kent) een partij in standaardnotatie krijgt, zonder vingerzettingen, dan zou je werkelijk geen enkele kans hebben om die partij prima vista te spelen zoals hij bedoeld is.

    De eerste etude van Villa Lobos, zonder vingerzettingen, als je die niet kent, veel plezier... Dan is het toch echt een stuk lastiger voordat je doorhebt dat de helft van het stuk één greep is die je opschuift. En in de eerste helft zitten ook nog wat tricky grepen dan.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Omdat het stuk dan niet te spelen is... Zo'n blazers-toonsoort is voor klassieke stukken simpelweg ongeschikt. (en sowieso, ik moet me als gitarist de hele tijd in bochten wringen omdat de saxen en trompetten zelf NIET in E kunnen spelen omdat ze dan teveel kruisen moeten lezen. Bizar genoeg hebben die blazers niet het probleem dat het grootste gedeelte van de noten die ze spelen op ergens tussen de twee, en (grofweg, voor de open hoge e zijn er wel meer te verzinnen) acht verschillende manieren zijn te spelen.
    Ja, snap ik. Met al die mollen mis je de open snaren en dat ligt het niet makkelijk voor gitaar inderdaad. In dat geval is het handig om te transponeren, zoals ik bovenstaand stuk. Maar mijn opmerking was meer in het algemeen. Je moet niet altijd toonsoorten omzeilen met veel mollen, anders ga je daar nier aan wennen. Ik speel ook eigen fusion/wereldmuziek, een trio met sax, bas en drum. Saxofonisten kunnen best in E spelen. Veel stukken van ons staan in B of E omdat dat lekker ligt op mijn 6-snarige bas. Maar als je alleen vanuit notatie werkt is dat misschien lastiger voor een sax.

    Blijft een leuk transponeer trucje dat ik nog net kende, dus dank daarvoor. Hoe vaak ik het in de praktijk zal gebruiken weet ik echter niet.
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top