Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: Round Midnight

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard Round Midnight

    Ik had een Wes-geïnspireerd, chord melody-achtig arrangementje gemaakt van Round Midnight. Twee takes, op de ES-125 en op de Framus Caravelle (komt qua sound behoorlijk dicht in de buurt):

    Shoot! (No mercy.... :-D )




    Laatst gewijzigd door Little Jay; 10 april 2020 om 20:51
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht

    Shoot! (No mercy.... :-D )
    Prima arrangement.

    Wat ik mis is dat je de melodie laat zingen. Alks je niet oppast versmelten de melodie en de begeleiding tot een soort speeldoos-geheel. De eerste phrase 'round about mid night' wordt bij jou gevolgd door een begeleidingsnoot, alleen staat dat totaal niet los van de melodie. Daardoor klinkt het in mijn hoofd als 'round about mid night pom' als je begrijpt wat ik bedoel. In de uitvoering op die tweede gitaar wordt het verderop wat beter wat dat betreft, ondanks een kleine misser.

    Qua geluid ben ik eerlijk gezegd van allebei niet kapot. Flatwounds I presume? Die missen sowieso hoog bij de bassnaren, maar het klinkt alsof het vooral oude snaren zijn. Nu ben ik ook geen grote fan van dat hele donkere basgeluid wat veel van de oudere jazzgitaristen gebruikten. Het is op zich wel stijlcorrect, maar het klinkt (voor mijn smaak) hier net te mat, ook op de treble-snaren.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Dank voor de reactie! Kan ik zeker wat mee. Inderdaad hoor ik zelf ook in mijn arrangementen wat jij noemt: eigenlijk moet de melodie ondersteund worden door de akkoorden als in: eronder liggen en dan onder iedere noot een akkoord (omkering, substitutie, al dan niet met toevoeging). Door begeleiding om de melodie heen te spelen wordt die zeker wat vertroebeld! Ga ik aan werken.

    Qua geluid: dat is gewoon mijn sound, ik vind het mooi ;-) Inderdaad flatwounds en zeker ook oud, ik vervang ze pas als ze niet meer te intoneren zijn (bij de hoge snaren na 3-6 maanden, de bassnaren blijven jaren goed ;-).
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.803

    Standaard

    Knap gemaakt en gespeeld; love it!
    Neemt niet weg dat ik kritiek van Harald ten aanzien van de melodielijn deel.
    Geluid wel/niet mooi is een kwestie van smaak; de hoge tonen - met name op de Framus - vind ik wel mooi; de lage op beide gitaren hebben voor mij een te hoog droog-pok-gehalte (of zoiets).
    Maar: chapeau!
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard Round Midnight

    Thanks Fobo!

    Ik ga zeker werken aan dat melodie vs begeleidings-gebeuren. Hoe meer ik luister hoe meer ik het zelf ook hoor!

    Ja die droge plok... dat is precies wat ik wil horen. Smaak inderaad... ;-)
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik sluit mij bij beide heren aan. Da's ook echt het voordeel van opnames maken, dan kun je er later nog eens tegenaan kijken en verzinnen hoe het anders kan.
    Ik ben ook niet zo kapot van dat doffe geluid, maar het stoort niet.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Okay ik zal volgende keer de toneknop iets verder open draaien, kijken of ik dat misschien ook mooier vind ;-)
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Gaat je geluid wel meer door spreken, meer tone.

  9. #9

    Standaard

    Het idiote is dat ik je binnen je band wel goed vind klinken. Dan werkt het. Als de gitaar in zijn eentje is wordt het al snel heel droog en vlak. Vroeg me ook nog af of meespeelt dat je thuis waarschijnlijk de versterker relatief zacht hebt staan. En het is hoe dan ook een smaakkwestie.

    Hoe dan ook, het is ook gewoon smaak. Uiteindelijk is het allerbelangrijkste van je sound dat jij er lekker door speelt.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Het is echt de instelling van dat moment, gitaar kan veel feller klinken, getuige dit clipje van een live optreden op dezelfe setup:

    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top