Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 29

Discussie: Heldere humbucker

  1. #1

    Standaard Heldere humbucker

    Als tweede gitaar heb ik een Ephiphone Les Paul standard waar ik nog zelden op speel. Ik vind de elementen nogal wollig en dof. Na het doorlezen van wat websites kwam ik erachter dat er gitaren met humbuckers zijn die veel helderder klinken. Ik denk dat ik op zoek ben naar een gitaar met een duidelijk humbucker geluid maar wel open en helder, misschien zelfs aan de scherpe kant. Nu heb ik drie opties gevonden. Ben erg benieuwd wat jullie kunnen zeggen over de Sound en de onderlinge verschillen tussen de klank van de humbuckers.

    Mijn gevonden opties:

    * Fender American Pro Telecaster Deluxe met Shawbuckers

    * Fender VINTERA 70S TELE THINLINE met Wide range buckers

    * Fender cabronita met TV-Jones achtige humbuckers

    Ben benieuwd wat jullie me kunnen zeggen over het karakter van de pick-ups en de onderlinge verschillen.

    Ik heb ook iets gelezen over alnico V elementen. Deze zouden ook een meer open en heldere klank moeten hebben. Wat kan iemand me daar over vertellen?

    Groet,

    Martijn.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Maar... Waarom alleen maar Fender humbuckers??? Die wide range humbuckers kun je sowieso al wegstrepen, passen niet.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Kijk eens bij de volgende sites......

    https://www.bareknucklepickups.co.uk/
    https://www.seymourduncan.com/
    https://www.dimarzio.com/

    Zo zijn er nog talloze sites te vinden als je een beetje googled op humbucker........

  4. #4

    Standaard

    Brum zegt dat pups niet passen.
    Hij gaar er dus van uit dat je losse pups zoekt voor in een epiphone.

    Ik kan je met losse pups niet helpen.

    Als je gitaren zoekt met humbuckers die een open geluid hebben, en dus ook totaal niet compressed, da’s dus wat ik lees.

    Ik heb twee corts. Eentje met EMG passieve humbuckers. Model gitaar en type humbuckers weet ik niet uit mijn hoofd en moet ik thuis nakijken. C4 staat me bij.
    En een Cort Sunset II met TV Jones pups. Niet het soort dat je gitaar als een Gretsch laat klinken. Die zitten in de duurdere Sunset I.

    Als je epi splitbare pups heeft, zou je kunnen denken over het traploos splitten van de elementen. Single, met een randje 2e spoel erbij doet wonderen!
    Het frist t allemaal heerlijk op.

    Weet niet of je dr wat aan hebt.
    Als je wilt, dan zoek ik de details bij.

    Maarik begrijp dat je een heel andere gitaar overweegt.
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Duhsjaak heeft gelijk, ik las het te snel. Gaat om een andere gitaar. Komt ook omdat het in het pickup gedeelte staat, vandaar. Op het gebied van Fender kan ik je dan weer niet verder helpen, sorry.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Oh, ik zie het nu ook......

  7. #7

    Standaard

    Het gaat mij echt om globaal de klank verschillen tussen de 3 genoemde pickups. Ik weet dat uitproberen en zelf luisteren de beste manier is om een keuze te maken maar was nieuwsgierig naar ervaringen van forum leden.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.456

    Standaard

    Er zijn verschillende Fender wide range en er zullen overeenkomsten zijn maar de non updated reissue wide range van de Vintera ken ik niet. Zelfde verhaal voor de (Aziatische?) TV Jones "achtige", ik ken enkel de USA tv jones filters.
    De reissue shawbuckers zeggen mij al helemaal niks.

    Maar voordat je verder gaat, zijn het wel drop ins voor je Epi? Zowel wide ranges als filters zijn dat niet.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maanen Bekijk bericht
    Als tweede gitaar heb ik een Ephiphone Les Paul standard waar ik nog zelden op speel. Ik vind de elementen nogal wollig en dof. Na het doorlezen van wat websites kwam ik erachter dat er gitaren met humbuckers zijn die veel helderder klinken. Ik denk dat ik op zoek ben naar een gitaar met een duidelijk humbucker geluid maar wel open en helder, misschien zelfs aan de scherpe kant. Nu heb ik drie opties gevonden. Ben erg benieuwd wat jullie kunnen zeggen over de Sound en de onderlinge verschillen tussen de klank van de humbuckers.
    Mmmh ... Ik zit een beetje te zoeken wat je wilt / zoekt. Je zegt dat je een duidelijke humbuckersound wilt. Maar waarom eigenlijk? Want tegelijk vind je de elementen op je Epiphone wollig en dof. Nu is er natuurlijk verschil tussen humbuckers onderling maar als ik mijn gitaar wollig en dof zou vinden klinken dan zou ik ter vervanging nou niet direct naar humbuckers zoeken maar eerder p 90's of andere single coils (tele pickups ofzo). Firebird pickups klinken ook helderder dan (gewone) humbuckers bijvoorbeeld. De p94 is een p90 achtige pickup in humbucker formaat dus wellicht is dat een optie?

    Filtertrons zijn idd humbuckers maar gretsch pickups die doorgaans juist filtertrons genoemd worden juist ter onderscheiding van (gibson paf) humbuckers. Klinken scheller, opener en gaan minder hard maar er zijn tegenwoordig filtertrons in verschillende uitvoeringen. Wide range pickups zijn anders dan de widerange elementen uit de 70's. Of ze dus opener klinken dan de humbuckers die er nu op jou epiphone zitten durf ik niet te zeggen.

    Ik zou sowieso niet aan zo'n epiphone gaan sleutelen. Is een prima gitaar hoor. Maar ik zou die pickups er alleen uitgooien als je per se naar single coil wilt overstappen (in dit geval dan de p 94) maar betwijfel of je daar gelukkig van gaat worden

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.456

    Standaard

    Dimarzio heeft de humbucker from hell als het single coil bright moet.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top