Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 30
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Macassar is ook van dat gestreepte ebben. Nou weet ik niet of dat hetzelfde is als dat in het Taylor verhaal. Macassar wordt ook gebruikt voor toetsen. Ebben is zeer zeker niet perse zwart.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Nou, dat werpt wel even een ander blik op ebbenhout. Ik heb wel eens filmpjes bekeken van het kappen van ebbenhout op Madagascar, maar daar zag je alleen gitzwart kernhout.
    Ik denk overigens dat de gitaarindustrie maar een kleine speler op de markt van tropisch hout is.
    dat is zeker waar, helaas. Als ik zie hoe vaak dure meubels van luxe kantoren en restaurants bekleedt worden met een wenge fineer, of soms toch ebben: ongewoon. Ik heb ooit bij een restaurant gewerkt en alle tafels werden daar toen vervangen voor nieuwe, 'moderne' exemplaren. In die tafels zat zoveel wenge dat je daar rustig 100 gitaren een topje van kon geven. Niet overdreven. Ook zag ik dat toen het CITES probleem nog heel erg speelde. Het is niet voor niks dat muziekinstrumenten zo duidelijk een uitzondering zijn geworden.

    Over het materiaal: ik heb het wel eens eerder gezien en dat is geloof ik een olie die nog in het hout zit en dan uithardt aan het oppervlakte. Helpt het niet om iets van bijenwas op het materiaal te smeren, zodat de olie die in het hout zit, niet naar buiten kan?

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.184

    Standaard

    Bedankt voor de bijdragen allemaal. De oorzaak die Orpheo daar noemt was mij onbekend, maar bijenwas leek mij eerder al de meest zinnige remedie, in de zin van dat dat in ieder gevàl geen kwaad kan.

    Voor wat betreft het Taylor-ebben verhaal zou ik zeggen dat het waar kàn zijn, maar niet de hele waarheid hòeft te zijn. Enige alternatieve waarheden:
    - ook in bomen heb je niet alleen soorten, maar daarbinnen ook rassen
    - sommige rassen zullen een ander verspreidingsgebied hebben dan andere
    - een ebben ras met overwegend gestreepte exemplaren en maar een enkele zwarte zou toevallig het meest kunnen voorkomen in Kameroen
    - ook in Kameroen weten ze dat ze geld kunnen verdienen met goed zwart ebben
    - meneer Taylor is op zoek naar ebben of wil er meer over weten en bezoekt toevallig Kameroen, waar vanwege het vorige punt de omschreven verspillende praktijken plaatsvinden
    - meneer Taylor vindt die verspilling oprecht zonde en vraagt zich af of er misschien toch een markt kan zijn voor gestreept ebben
    - en meneer Taylor denkt: "Maar hier kan ik van de nood een deugd maken en een mooi kijk eens hoe duurzaam wij zijn PR verhaal van maken en daarmee de concurrentie impliciet een beetje zwart afschilderen"
    Zoiets dus.

    Ik heb zelf korte tijd in Afrika gewoond en gewerkt en daar nooit gestreept ebben gezien, alleen nagenoeg zwart kernhout met witte spint. En niet omdat men verspillend gekapt had en het gestreepte had laten liggen, want zoveel goed hout groeide daar niet. Het werd dus niet geëxporteerd, maar had vooral lokale waarde voor gebruiksvoorwerpen als meubilair en tabakspijpen (waar meestal geen tabak in ging maar een of andere lokale stinkzooi). Slechts een klein deel werd bestemd voor siersnijwerk. En toeristen waren daar niet of nauwelijks.
    Laatst gewijzigd door piezo; 7 april 2020 om 23:11
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Bedankt Piezo, voel me iets minder een idioot

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.184

    Standaard

    Zo heb ik je zeker nooit gezien, Erik.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Nou bedankt voor het compliment Piezo, dacht dat het wel zo'n beetje de consensus hier was, niet dat ik er wakker van lig hoor

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    Bedankt voor de bijdragen allemaal. De oorzaak die Orpheo daar noemt was mij onbekend, maar bijenwas leek mij eerder al de meest zinnige remedie, in de zin van dat dat in ieder gevàl geen kwaad kan.

    Voor wat betreft het Taylor-ebben verhaal zou ik zeggen dat het waar kàn zijn, maar niet de hele waarheid hòeft te zijn. Enige alternatieve waarheden:
    - ook in bomen heb je niet alleen soorten, maar daarbinnen ook rassen
    - sommige rassen zullen een ander verspreidingsgebied hebben dan andere
    - een ebben ras met overwegend gestreepte exemplaren en maar een enkele zwarte zou toevallig het meest kunnen voorkomen in Kameroen
    - ook in Kameroen weten ze dat ze geld kunnen verdienen met goed zwart ebben
    - meneer Taylor is op zoek naar ebben of wil er meer over weten en bezoekt toevallig Kameroen, waar vanwege het vorige punt de omschreven verspillende praktijken plaatsvinden
    - meneer Taylor vindt die verspilling oprecht zonde en vraagt zich af of er misschien toch een markt kan zijn voor gestreept ebben
    - en meneer Taylor denkt: "Maar hier kan ik van de nood een deugd maken en een mooi kijk eens hoe duurzaam wij zijn PR verhaal van maken en daarmee de concurrentie impliciet een beetje zwart afschilderen"
    Zoiets dus.


    Ik heb zelf korte tijd in Afrika gewoond en gewerkt en daar nooit gestreept ebben gezien, alleen nagenoeg zwart kernhout met witte spint. En niet omdat men verspillend gekapt had en het gestreepte had laten liggen, want zoveel goed hout groeide daar niet. Het werd dus niet geëxporteerd, maar had vooral lokale waarde voor gebruiksvoorwerpen als meubilair en tabakspijpen (waar meestal geen tabak in ging maar een of andere lokale stinkzooi). Slechts een klein deel werd bestemd voor siersnijwerk. En toeristen waren daar niet of nauwelijks.
    Ik heb weinig input/kennis over die andere punten die je aanhaalt, daar kan echt wel wat waarheid in zitten, maar over het vetgedrukte wil ik alleen nog dit kwijt.

    Bijna al het ebbenhout tegenwoordig komt uit Kameroen, dat is (mij) wel duidelijk, als ik de importcertificaten bij de houthandelaars zie. Vanwege mijn werk ben ik redelijk bekend met de grootste houthandelaren waar ook niet insignificante voorraden ebben binnen komt, vandaar. Ook weet ik dat Taylor Madinter gekocht heeft en zo het grootste handelsstroom van ebben controleert, van kap tot verzaging, droging en verkoop. Ik heb Bob Taylor zelf gesproken op Namm, paar jaar terug, toen zijn ebben-handel net bekend raakte en hij was oprecht in zijn doelen en wensen. Hij wil dat ebben ook voor toekomstige generaties gewoon nog te vinden is. Daarom heeft Taylor een jaar of 2, 3 geleden ook nieuwe aanplantprogramma's voor ebben opgestart. Die kunnen we pas over honderd jaar pas oogsten maar dat is prima, want er is nog veel ebben beschikbaar, als we niet puur alleen maar het zwarte 'willen' (en dus afnemen) maar ook het gekleurde en het gestreepte. (kom ik zo op terug).

    Ebben kweken is een heel stuk lastiger, naar het schijnt, dan rosewood. Rosewood (alle dalbergia-species) groeien het lekkerst in warme, vochtige streken maar kunnen ook goed groeien in koudere gebieden. Zo zijn er rosewoodplantages in de USA, zelfs tot in Michigan toe. Het is alleen zo dat het daar tweemaal trager groeit dan in warmere gebieden (met als trade-off dat de dichtheid veel, veel hoger is, dus je weer dichterbij de kwaliteht van het befaamde 'brazilian rosewood' uitkomt). Ebben heeft wat meer issues: zuurtegraad van de grond, hoogte, luchtvochtigheid (graad, stabiliteit en fluctuatie), temperatuur en begroeiing in de buurt van de ebbenboom, spelen allemaal parten. Wat het 'kweken' van ebben ook moeilijk maakt is dat ebben niet zo goed om schijnt te kunnen gaan met 'buren' (
    inability to compete with other plants) en daar worden nu dus tests mee gedaan (co-cropping).

    Tot slotte nog over gestreept ebben versus niet-zwart ebben (gekleurd) ebben. Het gestreepte ebben is een echt andere species dan het gekleurde of zwarte ebben. Het zwarte en gekleurde ebben (dus niet met strepen maar echt egaal gekleurd, of met saphout, soms een vlekje maar redelijk egaal!!) is Diospyros crassiflora. Het 'pale moon ebony', zwart/wit gestreept, is diospyros malabarica en komt uit Azie (!). Het gestreepte ebben (donkere basis met geel/rood/paars/bruine strepen), ook wel macassar ebben genoemd, is diospyros celebica en komt ook uit Azie.

    Alleen crassiflora komt uit Afrika, dat verklaart denk ik ook waar Piezo zegt:

    Ik heb zelf korte tijd in Afrika gewoond en gewerkt en daar nooit gestreept ebben gezien, alleen nagenoeg zwart kernhout met witte spint.
    Het stripey stripey stuff komt gewoon uit Azie.

    ik heb mijn info gehaald van wood-database.com, gekruist met info van wikipedia, kennis opgedaan uit de handel zelf (omdat ik dus veel met hout en houthandelaars samenwerk voor mijn werk) en mijn gesprek met Bob Taylor.
    Leesvoer:

    https://www.ioes.ucla.edu/wp-content...inalReport.pdf

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.735

    Standaard

    Interessant verhaal Orpheo!
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik dacht altijd dat rio palissander oftewel Brazilian rosewood het oorspronkelijke palissander was. Dat de naam rosewood komt van de volle geur die rio palissander heeft en dat hier, net als met mahonie, er door schaarste een aantal verwante houtsoorten bij gehaald zijn.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik dacht altijd dat rio palissander oftewel Brazilian rosewood het oorspronkelijke palissander was. Dat de naam rosewood komt van de volle geur die rio palissander heeft en dat hier, net als met mahonie, er door schaarste een aantal verwante houtsoorten bij gehaald zijn.
    Het enige dat ik weet is dat Rio palissander, dalbergia nigra, niet de enige dalbergia soort is en dat toen die houtsoort praktisch uitgestorven was door teveel kappen, er alternatieven zijn gezocht met grofweg dezelfde looks en eigenschappen: dalbergia latifolia werd dat; indian rosewood.

    Dat wil niet zeggen dat Indian Rosewood geen 'echte' palissander is, alsof plotseling ex post facto een boom een naam gekregen heeft. Er zit een heel complex traject vast aan de benaming van bomen: een dalbergia-genus is niet zo maar arbitrair gekozen omdat dat voor de handel zo handig uit komt maar komt tot stand na wetenschappelijk onderzoek en consensus.

    Zo is bijvoorbeeld Ovangkol een Guibourtia-genus maar zo ook bubinga, maar bubinga's staan op de CITES II appendix en Ovangkol niet.

    Ik weet niet waarom nou precies Rio zoveel gebruikt is in plaats van andere houtsoorten. Geen idee.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top