Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 25
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Pepe, ik kan het niet eens zijn met je oordeel over die soundhole pickup. Niet omdat het ding slecht klinkt (klote akoestiek trouwens), maar gewoon omdat ik de eerste soundhole pickup nog moet horen die een claim als die van Lucid "realistically captures the sound of your guitar" kan waarmaken.
    Voordat eind jaren 60 de piezo's kwamen (Ovation), gebruikte iederéén die zijn akoestische gitaar wilde versterken een microfoon of iets als soundhole pickups. En toen gitaristen later gingen klagen over de piezo quack, want "dat klinkt eigenlijk toch niet natuurgetrouw akoestisch", werden soundhole pickups ineens weer jè van hèt.

    Ik zeg: ALLEMAAL LULLEKOEK!

    Want iedereen met oren aan zijn hoofd kan horen dat nòch piezo- nòch soundhole pickups ècht klinken als diezelfde gitaar helemaal akoestisch of via een goede microfoonopstelling.

    En dat maakt allemaal geen flikker uit, want het gaat hier vooral om het kunnen verstèrken!

    Heeft iemand op dit forum al eens geklaagd dat een Gibson L5-CES of een Fender Telecaster niet akoestisch klinkt? Nee hè? En toch werden elektromagnetische elementen oorspronkelijk óók maar gewoon op een jazzgitaar gezet om hem hoorbaar te maken in het steeds toenemende volume van de jazzbands (bigbands vooral). Klonk helemáál niet zoals zonder zo'n element, maar het doel was bereikt: hoorbaar zijn.
    Laatst gewijzigd door piezo; 4 april 2020 om 18:57
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Wat ik zeg is in de context van een soundhole pickup hè, zeg ik er nog juist bij.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Dan zijn we het tòch eens. Beter ook.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    In de zin dat het oor het beste werkt met een goede microfoon als tweede.
    Maar voor live dingen met een rondspringende band is een microfoon geen optie
    en tussen alle overgebleven opties is een soundhole er eentje van en van alle soundholes die ik ken klinkt deze erg goed,

    meer kan ik er niet van maken
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    In dat filmpje praat hij ook aan het begin, dus er staat een microfoon aan. Die staat volgens mij nog steeds aan als hij die soundhole pickup-demo doet. Volgens mij hoor ik dan een mix van magnetisch element met microfoon en klinkt het daardoor nog enigszins akoestisch.

  6. #16

    Standaard

    Sorry voor de verwarring. Ik vind niet zoveel van soundhole.
    Maar die pickups die in die lelijke gitaar zijn geschroefd....
    Ik ben niet gesponsord hè, dat zou die ook niet kunnen betalen. Maar als je corona wil krijgen zonder deze pups te hebben gehoord?

    Wij zijn van mening dat een strat, in da VS in elkaar geschroefd door een Mexicaan beter klinkt met een koperen schroefje in de slagplaat. Maar een serieuze innovatie kijken we niet naar om?

    Die dingen klinken bright, transparant, nooit schel, nooit onpersoonlijk en wat je ook doet aanslaggevoelig. Alles apart te horen. Als ik nog 30 jaar te leven had zette ik ze in al mijn gitaren.

    Niemand hoeft het er mee eens te zijn, maar niet proberen vind ik wonderlijk. Zo vaak hoor je geen volkomen andere aanpak van iets dat we ons hele leven kennen. Deze zijn radikaal anders.
    Mijn idee maar.
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Maar een serieuze innovatie kijken we niet naar om?
    Dat "serieuze innovatie" gaat nogal.
    Ik zeg niet dat zij niks gedaan hebben, want dat weet ik niet, maar het is op zijn meest een doorontwikkeling van de q-tuners. En die ken ik wel, en daar houd ik helemaal niet van.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.588

    Standaard

    Ah, Q-tuners, ooit begonnen bij Philips. Wist niet dat Lucid het initiële ontwerp van Q-tuners had overgenomen. Heb de originele Q-tuners, die met de 10 miljoen miljard inbusjes, ook gehad. Ook de latere versies. Proudly made in The Netherlands.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ook zij hebben een website:

    www.q-tuner.com

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dml Bekijk bericht
    Heb de originele Q-tuners, die met de 10 miljoen miljard inbusjes, ook gehad.
    In mijn herinnering zagen ze er in de jaren 90 idd zo uit:


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top