Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard Tis maar een verhaaltje over aantrekkingskracht.

    Naar aanleiding van een ander topic.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Volgens mij de meest gangbare magneet in een PAF.
    Edit: Ging over Alnico 2

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Nou, pin me er niet op vast, maar ik denk dat er vaker AlniCo 5 wordt gebruikt dan 2.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wikipedia
    Gibson used Alnico magnets in PAFs, the same magnet as used in the P-90. Alnico has several different grades with different tonal properties. In original P.A.F. pickups the grades Alnico 2, 3, 4 and 5 were used (with Alnico 3 being the least common).
    Grappig, dat laatste zal allemáál waar zijn, want Alnico magneten waren toen nog niet goedkoop en Gibson inkopers zullen dus gewoon voor de ogenschijnlijk best deal gegaan zijn (als een lekker wijf maar inbegrepen was bij hun door verkopers betaalde lunch, als toetje).

    Maar laat je niet foppen, aldus de voordrachttekst over de werking van gitaarelementen die ene meneer Piezo ooit maakte voor de eerste GN gitaarbouwbeurs. (De tekst die bij hardop lezen al gauw veel te omvangrijk bleek voor een verhaaltje van een half uur, dus heeft meneer Piezo zich op die beurs beperkt tot het ad hoc onderuithalen van de meest voorkomende misvattingen. Hij zal het nog maar deels geschreven werkje - van toen al zo’n 20 A4-tjes- wellicht voltooien als hij er nog eens tijd voor heeft. Niet dat het gitaristen wat uitmaakt, natuurlijk.)

    Het fopperij verhaaltje gaat verder:
    Sommige commerciële gitaartone goeroes beweren wel dat de beste PAF's Alnico IV magneten hadden en dat zij juist díe daarom in hun humbuckers stoppen. En gelukkig willen gitaristen allemaal die echte vintage tone, dus dat verkoopt wel...

    Behalve dan, dat Alnico IV net zoiets is als de enige echte Sinterklaas van meer dan 654 jaar oud !!!

    De tone-moppies: "Maar er zijn facturen uit '57 en '58 opgedoken, waarop duidelijk staat dat Alnico IV magneten aan Gibson geleverd zijn".

    Gitaarnetters, goochel even naar Alnico IV (of 4) op het www. Kijk toch eens, volop aanbieders. En ja hoor, allemaal gitaarsites, GÉÉN SITES VAN MAGNEETFABRIKANTEN. In hùn specificatiebladen staat nóóít Alnico 4 vermeld. Gewoon omdat Alnico 4 niet bestaat als product met vastgestelde / goedgekeurde specificaties.

    Dus ik mag gewoon gebakken hondendrol verkopen als de allerhoogste kwaliteit Alnico IV magneet. Snappie?

    Korte historie:
    - Permanente magneten bestaan pas sinds ca. 1905 en zijn uitgevonden door Japanners. (Hè, die konden toch alleen maar kopiëren?) Zij ontdekten dat sommige chroomstaallegeringen na magnetisatie duidelijk sterker en langer magnetisch bleven (= remanentie) dan andere staalsoorten. Zij gingen daarom verder met het ontwikkelen van staallegeringen die daarin nòg beter waren. Zo ontstonden in de 30er jaren uiteindelijk Alnico I en II, met zeer nauwe specificaties (echt Japans dus, toen al).
    - In WO 2 kon Japan nauwelijks aan cobalt komen en ontwikkelde daarom magneetmateriaal zonder cobalt, zoals Alnico III, met Co wel in de naam maar niet in de samenstelling.
    - Tegelijk probeerden ze toch een sterkere variant te maken van Alnico II, zodat ze met minder materiaal toekonden, voorlopig al genaamd IV. Die legering bleek wel magnetiseerbaar maar vooralsnog praktisch onbruikbaar omdat de magnetische eigenschappen zeer onbetrouwbaar/onvoorspelbaar waren.

    - Na de Japanse capitulatie pikte de USA alle Japanse technische kennis in (evenals eerder de Duitse >> zie o.a. taperecorder >> zie Bing Crosby >> zie Les Paul >> zie multitrack recording). Daaronder ook de legerings-recepten van de nog in ontwikkeling zijnde Alnico IV.
    - Met de Japanse kennis werd in de 40er en 50er jaren in de USA naarstig gezocht naar sterkere magneten dan Alnico II (Alnico III is zwakker), voor de (wapenwedloop?-)industrie. Zo diende een USA fabrikant eind 40er jaren ook een patentaanvraag in voor de (gejatte) Alnico IV technologie. Die werd afgewezen, wegens niet betrouwbaar te specificeren magnetische eigenschappen. Ook anderen kregen het niet voor elkaar om goede Alnico IV te produceren.

    - Men verliet daarom het hele "recept" van Alnico IV en ontwikkelde later Alnico V, met uitstekende magnetische eigenschappen.
    - Maarre... dat was nog niet zo eenvoudig te maken. Dus werd in die eerste jaren nogal wat ondeugdelijk Alnico V magneetmateriaal geproduceerd. Dat natuurlijk niet als Alnico V verkocht mocht worden, want niet volgens specificatie magnetiseerbaar. Cobalt bleef voorlopig nog schaars en dus duur, maar omsmelten van het ondeugdelijk product voor hergebruik als magneetmateriaal was zinloos.
    - "Weggooien dan maar?", zei de productieafdeling? De verkoopafdeling: "Ben jij effe van lotje getikt, met die kwaliteitsmanie van je, we noemen het gewoon Alnico IV, dat heeft geen specificaties. Ach joh, weten die Gibson inkopers veel? Als het maar gemagnetiseerd kan worden, toch?"

    - En zodoende... kwamen soms Alnico IV genaamde magneten in onze gitaren terecht.
    - En later, niet te vergeten natuurlijk, die uitzonderlijk goede boutique pickups met "non-oriented" Alnico V magneten. Ander naampje, dus hoeft alweer niet aan de specificaties voor anisotropisch (= oriented) Alnico V te voldoen. En gitaristen, ach joh, weten die veel? ...
    Laatst gewijzigd door piezo; 3 april 2020 om 01:15
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Mooie uiteenzetting en ook een duiding naar de USA waar mensen nog steeds denken dat alles "proudly" in hun eigen county wordt geproduceerd. We schijnen ook een wereldwijd tekort aan medicijnen tegemoet te komen, want China kan niet zoveel meer produceren en da's de belangrijkste producent. Gitaren en zo schijnen nog steeds kut te zijn uit het land, behalve als het juiste merk op de headstock staat.

    Maar was het dus eerst A2 of A5?
    Geen zin om m'n Burst catalogus na te kijken....

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    in het productie verhaal van een magneet zal denk ik ook wel qua gebruikt materiaal verschil zitten of zie ik dat verkeerd.
    metaal is niet metaal, anders zouden we de goedkope china gitaar bruggen niet als poepstaal bestempelen.

    het verhaal van de TS doet mij dan weer denken aan iets wat ik over Bill lawrence heb gelezen.
    de specificaties van zijn blade magneten veranderde, of hij kon ze niet meer krijgen volgens zijn specificaties, en hij stapte zover ik begreep naar een andere soort over en kon de andere 'ingrediënten' zo aanpassen dat je eigenlijk het verschil niet hoorde.
    ik heb hier een oude l500 en een nieuwe, de een met gebogen blade die boven de pickup uit komt en een waarbij ze vlak liggen.
    hoor praktisch geen verschil terwijl ze beide duidelijk anders zijn dan de L90

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    Cobalt....... kunnen we misschien ook elementen maken met verrijkt uranium? Proudly made in The Netherlands.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Als het uit Nederland komt noemen we het kobalt.

  6. #6

    Standaard

    Ik hou van dingen die radicaal anders zijn of ten minste tegen de draad.
    N van die dingen is Lucid. De gast heb ik over de vloer gehad, heeft samen met (?..). een heel andere bouw van pick-ups bedacht en maakt ze ook. Humt niet, een onvoorstelbare helderheid ookalle snaren tegelijk, zonder klinisch te worden.

    Het heeft maar heel zijdelings met dit topic te maken, maar ik blijf fan van de man.
    Egmond zit ie.
    Er is op GN eerder over gesproken, maar dat is doodgebloed.ikhoop dat dat product niet hetzelfde lot ondergaat. O ja, staat geen groot merk op. Da’s dan wel weer jammer.

    En het is betaalbaar. Da’s dan ook jammer, want d snoeffactor ontbreekt daardoor een beetje.
    Check it out!!!
    Vriendelijke groet, Gus

    Editje
    Dank je wel piezo voor het verhaal.
    Errug .
    In Tartiflette we trust…..

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik denk dat je deze bedoelt, Gus.

    www.lucidpickups.com

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    "The Lucid Clearbuckers coming soon to a guitar near you".

    Tja, dat staat al járen zo op die site. Kan ik niet zo veel mee.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.454

    Standaard

    Ik heb even geluisterd naar zijn sounhole pickup, indrukwekkend.
    Ik heb best wel enige ervaring met die dingen en het blijft vreemde meneer op vreemde gitaar op video maar you would be hard pressed to find something better op het internet.
    Zegt uiteraard niks over zijn elektrische smaak, de eerste humbucker van Lindy Fralin werd door de pers afgebrand waarop hij zei, I am a single coil man.
    Heeft ie later meer dan goed gemaakt trouwens met 1 van de beste paf pickups.

    kom er maar in Harald.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 4 april 2020 om 18:51
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Mooie munitie voor het AVF (anti vintage front) waar ik stichtend voorzitter en enig lid van ben! Goed werk!

    (Volgende keer een leuk verhaal over fullerplast of zo?)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top