Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 29
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard Gezocht: gratis app of PC-programma om meersprorenopnamen te delen.

    Mevrouw Piezo wil in "Coronatijd" met meer mensen een opname kunnen inzingen en inspelen, ieder op zijn beurt een partij. Om via internet te delen dus.
    Zoiets bestaat vast al lang, maar deze moet wel kosteloos zijn.

    En ik heb nergens verstand van, dus ik reken zoals gewoonlijk op jullie deskundigheid.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Iedere DAW volstaat Reaper is volgens mij gratis en naar wat ik verneem echt topspul

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Reaper heeft tegenwoordig ninjam in huis, dit is een vst bedoeld om te jammen via internet maar je kunt de audio ook opslaan. Google maar eem. Die gast van reaper mania op YouTube heeft er tutorials over

    Reaper is niet gratis maar je kunt het wel gratis blijven gebruiken. Ik gebruik het al met dan tien jaar en kom nog steeds allerlei funkties tegen die ik nog nooit gezien heb.

    Van Tracktion komt regelmatig een nieuwe versie uit een dan wordt de vorige freeware. Verder geen ervaring mee.
    Laatst gewijzigd door Rinze; 1 april 2020 om 21:18
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Tof dat jullie meedenken. Maar ik had de vraagstelling duidelijker moeten maken, mijn fout. Een DAW is waarschijnlijk iets te uitgebreid voor de bedoelde gebruikers. Daarom heb ik nog maar even doorgevraagd naar wat de bedoeling is.

    Het gaat om het volgende:
    - denk muziekschool (SKVR jazz school)
    - vanwege de huidige Corona situatie kunnen cursisten niet samen in hun projectbandje spelen
    - docent doet wat er aan les-begeleiding nog mogelijk is nu middels "Zoom".
    - oppert om ook iets te bedenken, waarmee ieder afzonderlijk zijn/haar partij kan bijdragen aan een gezamenlijk bandstuk
    - dus iets als een guide track (van de docent, denk ik), waarna de cursisten thuis hun eigen partij gaan instuderen, inspelen en insturen.
    - daarna stapelen (mixen dus) van de tracks door de docent

    Ik heb inmiddels geopperd dat het via Audacity moet kunnen. Gratis en je hoeft niet veel in te kunnen stellen om multitracks te kunnen maken: bronmicrofoon aansluiten, monotrack kiezen voor de opname, play drukken en guide track afluisteren via koptelefoon, daarna record indrukken om je partij te spelen, even de volumebalans tussen afspelen en opname instellen, je voorlopige partij weer wissen en dan de definitieve inspelen. Opslaan als MP3 en dat versturen naar de docent. Die kan de tracks dan eventueel in een DAW inladen, als Audacity te weinig sporen aankan.

    Klinkt dat voor betrekkelijke digibeten (mevrouw Piezo) haalbaar of hebben jullie betere ideeën?
    Laatst gewijzigd door piezo; 1 april 2020 om 22:27
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Je hebt eigenlijk wel een ASIO geluidskaart nodig. Op zich kun je zonder ASIO driver één partij wel in zingen terwijl je de backing track luistert maar dan moet de boel later wel recht getrokken. Geluidskaart onboard zal geen geweldig geluid opleveren maar weet niet hoe hoog de eisen zijn wat dat betreft.

    Op zich is het niet zo moeilijk om één spoor op te nemen maar je moet wel goed zijn in een tutorial volgen en een beetje inzicht en computervaardigheid is ook handig. Dat laatste vooral ook wanneer het niet gelijk goed werkt. Wellicht kan de onboard geluidskaart wat beter presteren met ASIO4ALL. Al heb ik daar geen geweldige ervaringen mee..

    Reaper is om dit geval zeker voor een beginner overkill en heeft een te steile leercurve. Audacity kan het prima doen.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Zal misschien nog een klus zijn om het allemaal synchroon te krijgen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Zal misschien nog een klus zijn om het allemaal synchroon te krijgen.
    Moet met een (zacht) in de guide track ingemixte click (puls) toch geen probleem zijn? Mits de cursisten van de temporegeling afblijven, dus ze moeten wel aangeven of het door de docent gekozen tempo voor hen te doen is.

    De docent zal vermoedelijk sommige partijen wel even digitaal moeten na-stemmen, want de akoestische thuispiano zal niet op concertstemming staan en die blazers spelen anders ook al het glazuur van mijn tanden af

    Edit: gelukkig zingt mevrouw Piezo spatzuiver, anders waren we al lang geen stel meer.
    Laatst gewijzigd door piezo; 2 april 2020 om 10:38
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  8. #8

    Standaard

    Idee leuk
    Maar denk dat een beetje beluisterbaar eindresultaat nauwelijks haalbaar is
    Denk aan in standaard hrz bitrate bv
    Verschillende manieren van opnemen telefoons laptop mics ,hoe verschillende instrumenten op te nemen
    M aw met een groep redelijk onderlegde homerecorders is dit wel te doen maar met een groep die begint op zero ,qua bezit apparatuur ,software en kennis en dan heb ik nog geen een over de eventuele muzikale capaciteiten lijkt mij dit een major major opgave

    Enige manier om dit te doen lijkt me dat je 1 of twee mensen die al iets van een van een homestudiootje hebben, alle partijen opnemen
    En de mensen bij ze langs gaan om hun partij in te spelen

    ......1 op 1 bezoek mag toch toch ?

    Mijn cent

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Klopt natuurlijk wel wat je zegt, maar eerlijk gezegd zijn ze het toch al niet heel foutloos gewend...
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  10. #10
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Reaper is niet meer gratis... Vanaf versie 6 werkt hij 60 dagen.
    Of je moet een versie onder de 5 kunnen vinden, die blijft eeuwig werken.

    Online een stuk maken kan heel goed. Bestanden delen via een google drive en een eigen partij toevoegen. Enige technische kennis om het gelijk te krijgen is wel vereist. Opnemen met meerdere sporen is een vak.

    Er moet 1 basis track met metronoom en of aanwijzingen zodat iedereen weet wat hij moet doen.
    Vriendelijke groet,

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top