Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 57

Discussie: Pickups voor Gibson

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard Pickups voor Gibson

    Ik zoek een paar andere pickups voor de Flying V die ik nu gekocht heb (ja, ik heb er eindelijk eentje). Er zitten pickups in met veel output die vooral geschikt zijn voor metal enzo. Ik ben zelf nogal van de old school sounds hardrock en blues (AC/DC, Zeppelin, UFO, Lynyrd Skynyrd, Allman Brothers, Freddie King, ZZ Top whatever). Ik denk dat ik dus in de richting van PAF achtige pickups moet gaan zoeken. Heeft iemand een idee wat voor pickups ik zou kunnen overwegen? Het grote probleem is namelijk hetzelfde als met shampoo: er zijn ongelooflijk veel verschillende elementen te koop tegenwoordig. En dan niet alleen van Gibson maar ook van Seymour Duncan en alle andere bedrijven. Scheelt het allemaal zo veel? Of gaat het om details? Heeft iemand een mening over Burstbuckers, Gibson Classics, Angus Young signatures, SD Pearly Gates? Ik wil niet zo iemand worden die iedere week andere pickups in zijn gitaar heeft zitten maar gewoon spelen. Dus met andere woorden: ik kan (denk ik) met verschillende elementen overweg maar moet even door de bomen het bos gaan zien. Als ik nou een setje Burstbuckers koop, ben ik dan klaar? Of kan ik beter SD Pearly Gates pu's nemen, of steekt het niet zo nauw? O ja: plug doorgaans direct in, in verschillende versterkers.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 oktober 2009
    Locatie
    In 't zuiden
    Berichten
    1.592

    Standaard

    Ja scheelt enorm veel kwa pickups. Iedereen heeft wel zijn eigen smaak wat dat betreft.
    In jou geval zou ik dan voor een allround setje gaan, iets wat veel gebruikt wordt.

    Je noemde zelf al SD. Volgens mij is daar het meest gebruikt een SD2 in de neck en SD4 in de brug. Correct me if I'm wrong. Je zou i.i.g. veel Youtube filmpjes kunnen bekijken/luisteren. Krijg je een idee van de sound.

    EDIT: Hier het linkje JB in de brug en Jazz in de neck; https://www.seymourduncan.com/pickup...-humbucker-set

    Maar nogmaals, jou gitaar is anders, je amp is anders, de ambiance is anders. Dus ook de sound zal anders zijn.

    Ikzelf ben bijvoorbeeld "fan" van Bare Knuckles Pickups. je zou ze eens kunnen emailen met je vraag/voorkeuren (setting van je gear en wat je eruit wilt halen kwa sound). Krijg altijd snel een passend antwoord van ze!
    Laatst gewijzigd door Venlonaer; 1 april 2020 om 10:12
    Gibson, what else...?

  3. #3
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.726

    Standaard

    Een setje met net onder (nek) en net boven (brug) de 8k is dan wel het lekkerst. Ja, oké, die waardes zeggen net alles, maar die zie je nog steeds het meest. Persoonlijk ben ik minder fan van Seymour Duncan, toch al gauw vrij stijf. Bareknuckle heeft mooie opties, karrevrachten vol met Amerikaanse bouwers natuurlijk, DiMarzio's 36th Anni zijn ook erg leuk, afijn, noem maar wat.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Ik zoek een paar andere pickups voor de Flying V die ik nu gekocht heb (ja, ik heb er eindelijk eentje). Er zitten pickups in met veel output die vooral geschikt zijn voor metal enzo. Ik ben zelf nogal van de old school sounds hardrock en blues (AC/DC, Zeppelin, UFO, Lynyrd Skynyrd, Allman Brothers, Freddie King, ZZ Top whatever). Ik denk dat ik dus in de richting van PAF achtige pickups moet gaan zoeken. Heeft iemand een idee wat voor pickups ik zou kunnen overwegen? Het grote probleem is namelijk hetzelfde als met shampoo: er zijn ongelooflijk veel verschillende elementen te koop tegenwoordig. En dan niet alleen van Gibson maar ook van Seymour Duncan en alle andere bedrijven. Scheelt het allemaal zo veel? Of gaat het om details? Heeft iemand een mening over Burstbuckers, Gibson Classics, Angus Young signatures, SD Pearly Gates? Ik wil niet zo iemand worden die iedere week andere pickups in zijn gitaar heeft zitten maar gewoon spelen. Dus met andere woorden: ik kan (denk ik) met verschillende elementen overweg maar moet even door de bomen het bos gaan zien. Als ik nou een setje Burstbuckers koop, ben ik dan klaar? Of kan ik beter SD Pearly Gates pu's nemen, of steekt het niet zo nauw? O ja: plug doorgaans direct in, in verschillende versterkers.
    Lenny Kravitz speelt al jaren met Bare Knuckle Mules in zijn V. Ik heb ze zelf in een full mahonie St. Blues zitten. Mooi spul..
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    V’s kunnen snel wat treblier zijn dacht ik. Daar kan je rekening mee houden. Je zou een googlesearch kunnen doen naar wat er vaak in V’s wordt geschroefd. Ter inspiratie.

    PS: hier ook een Bare Knuckle fan. In mijn Explorer (beetje vergelijkbaar?) ligt een Bare Knuckle Crawler. Door de output zou ik mij niet al te veel laten leiden.
    Laatst gewijzigd door Jan Buurman; 1 april 2020 om 13:00
    Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard

    In mijn 2016 Flying V Pro T zat een Burstbucker 3 (8.8 ) en een '57 Classic (7.8 )

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2006
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    1.822

    Standaard

    Ik heb ook de Bare Knuckle Mules in mij Gibson les Paul standard, super geluid zou niets anders meer willen
    Nooit zo dicht bij het geluid van Bonamassa geweest

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 februari 2011
    Locatie
    Meppel
    Berichten
    1.822

    Standaard

    Vraag 1000 mensen en je krijgt 1000 verschillende antwoorden.
    Maar als je kijkt naar het grotere geheel van gitaarmodellen en pickup types dan klinkt elke PAF eigenlijk hetzelfde ( ).
    Ik zou me dus niet stuk staren op de vele opties maar eerder iets zoeken dat goed in de markt ligt voor wanneer je de gitaar of de elementen ooit weer wil verkopen. Ik zou dan ook 2ehands kijken zodat je niet te veel geld kwijt bent als het toch niets is.

    Persoonlijk ben ik erg fan van p90 elementen in een "all-mahogany" Gibson zoals de V. En volgens de puristen is een p90-in-humbucker-formaat geen p-90 maar ook die vind ik erg sterk. Bijvoorbeeld de P94 set van Gibson, daar heeft het brug element echt nog een stevige output en je kan er fantastisch mee rocken.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oranjeaap Bekijk bericht
    Vraag 1000 mensen en je krijgt 1000 verschillende antwoorden.
    Ja daar was ik al bang voor, haha.

    Ik denk dat ik het inderdaad zo een beetje ga aanpakken. Alles wat een beetje in de richting zit (Burstbucker, Classic, Angus Young singature) zal ik vermoedelijk wel mee uit de voeten kunnen (make things work). Als het maar geen super high output is die bedoeld zijn voor moderne metal enzo dan zal ik er wel iets mee kunnen. De rest zijn natuurlijk allemaal variaties op de PAF (meer output, meer hoog, meer hoog mid whatever).

    Eens wat betreft de p 94. Daarmee zou deze nieuwe gitaar ook weer iets verschillen van mijn LP gitaar met 2 humbuckers als ik die in de neck zet.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard Pickups voor Gibson

    Voor wat Gibson pickups betreft, de burstbuckers hebben een tophoog dat in een heldere gitaar wel eens wat schel danwel bijterig kan zijn. Niks dat niet is op te lossen met een tone pot maar toch. Ben zelf dan meer dan van de Classic ‘57 en Classic ‘57 plus (brug). Die hebben een meer smooth karakter. Minder dun zo je wilt. Let wel, in een wat donker klinkende gitaar kan een Classic ‘57 in de halspositie wel eens te wollig worden (jazzy?)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top