Hallo,

Raar verhaal, ik heb al geruime tijd een Flattop van Hofner uit 1974 liggen, met een nogal merkwaardige brug. Ik vraag me af of dit de originele is. Het lijkt me de brug van een Nylonsnaar terwijl het toch duidelijk een staalsnaar gitaar zou moeten zijn.
Als ik van binnen de brugplaat voel zitten daar geen gaten in voor de pins, maar het kan natuurlijk dat ook deze brugplaat is vervangen.

Weet iemand iets meer over dergelijke gitaren?

Trouwens, ik vertrouw deze brug niet om door de gaatjes aan de achterkant er stalen snaren op te zetten: die richel overlangs is veel te diep om genoeg stevigheid te garanderen. Trouwens, de brug begint los te raken, dus er moet toch opnieuw gelijmd worden, dan maar beter een nieuwe brug.

En dat brengt mij bij de vraag; hoe pak je zo-iets aan? Het lijkt mij dat je toch een soort conische gaten door brug, top en brugplaat moet aanbrengen met zo'n gatruimer (dus eerst ondermaats gat boren, neem ik aan?).
Maar als er geen gaten in de top en plaat zitten, moet je dus helemaal from scratch beginnen.
Hoe bepaal je dan de plaats? Gewoon de juiste plek van de brug bepalen en dan maar beginnen?

Tips en trucs zijn welkom.

Groeten,
newpjeut uit Tollebeek.