Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 23 van 23
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.915

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Newpjeut Bekijk bericht
    Trouwens, nooit meer iets gehoord van dat merk Tellner.
    Als ik zie hoe het zaakje gemonteerd zit verwonderd me dat niet. Het staartstuk zit zó ver uit het midden dan je, net zoals je schreef, bijna wel moet denken dat het om een goede reden gedaan is.

  2. #22

    Standaard

    Dank jullie allemaal wel. Ik moet het nog doen, maar dat is inderdaad geen onmogelijke klus.

    de gitaar is verder enorm mooi en degelijk gebouwd, dat die duitse grondigheid er echt wel in zit.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Thumbs up

    Wist je trouwens dat de hele constructie is afgeleid van het oorspronkelijke mandolineontwerp van Orville Gibson?
    Hij gebruikte de bouwwijze van de viool met gestoken, gewelfde voor- en achterbladen om zo het -relatief- ielige geluid van de Napolitaanse of Portugese mandoline te verbeteren.
    Door het succes van die instrumenten is Gibson daarna ook volgens dat principe gitaren gaan bouwen.
    Die vervolgens door Jan en alleman op hun manier weer gekopieerd werden. Tot op de dag van vandaag.

    Dat zelfs Gibson (in dit geval Weber, die destijds de productie voor Gibson deed) de boel niet altijd even netjes deed zie je bij mijn A5-L uit 1995. Ik heb er in de praktijk nooit iets van gemerkt en ik moet nog steeds de mandoline tegenkomen die zo lekker speelt en (voor het geld) zo lekker klinkt.



    Wel van invloed op het geluid is de passing van de voeten van de bridge op het bovenblad, er mag nergens lucht tussen zitten.
    Zie de gele pijltjes:

    Succes met je modificatie!
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top