Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23
  1. #1

    Standaard Staartstuk van Tellson 13

    Hallo,

    Eigenlijk is mijn Tellson 13 een elektrische jazzgitaar. Maar ja, wel met een dikke akoestische body, dus...
    Maar nu mijn probleem. De snaren lopen niet netjes over het midden van de hals, en dit komt doordat het metalen staartstuk niet precies in het midden aan de achterkant van de body is vastgeschroefd. Waarschijnlijk is dit omdat precies op die plek de twee zijdelen van de body aan elkaar zijn gelijmd, om ze dus niet uit elkaar te drukken.

    Is dit een bekend verschijnsel bij dergelijke Duitse jazzgitaren van rond die tijd? Iemand dit eerder meegemaakt? En wat zou je er aan kunnen doen?
    Een oplossing die ik zelf zie is door in het flapje van het staartstuk (dat aan de achterkant is bevestigd) twee concentrische gaten te boren, en het staartstuk hiermee te bevestigen (en dan wél netjes in het midden).
    Maar als iemand anders een ander goed idee heeft, hoor ik het graag.

    tot zover even,
    groeten van Newpjeut uit Tollebeek.

  2. #2

    Standaard

    Bij dit soort jazzgitaren ligt de brug toch gewoon los op de body? Waarschijnlijk heeft die een keer een tik gekregen waardoor hij is verschoven. Dus ik zou denken... even de snaren losser zetten, brug naar het midden schuiven, stemmen en klaar.
    Laatst gewijzigd door mountainman; 31 maart 2020 om 13:37
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mountainman Bekijk bericht
    Bij dit soort jazzgitaren ligt de brug toch gewoon los op de body? Waarschijnlijk heeft die een keer een tik gekregen waardoor hij is verschoven. Dus ik zou denken... even de snaren losser zetten, brug naar het midden schuiven, stemmen en klaar.
    Lijkt me wat te gemakkelijk; je snaren gaan dan immers in een (horizontale) hoek lopen, als de brug al niet vanzelf terug schuift.
    Maar misschien fotootje...
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  4. #4

    Standaard

    Klopt, maar ik kreeg de indruk dat het om een paar millimeters gaat. Anders zou de gitaar onbespeelbaar zijn.

    Verder moet er bij de constructie van een staartstuk dat niet volledig centraal staat toch rekening mee zijn gehouden dat er enige correctie mogelijk is.

    En ja, een foto zou wel helpen.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  5. #5

    Standaard

    Dat schuiven van de brug..., tja, je wilt ook dat het er goed uitziet. Daarom vind ik dat eigenlijk geen optie.
    Het is milimeterwerk, maar toch wel essentieel hoger op de hals.

    Ik wou een paar foto's toevoegen om het wat aanschouwelijker te maken. Maar die kan ik niet gewoon vanaf een kaartje uploaden? Moet dit dmv URL?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Foto's ergens hosten en hier dan de link plaatsen.

  7. #7
    Laatst gewijzigd door Newpjeut; 31 maart 2020 om 15:32

  8. #8

    Standaard

    Dat is inderdaad behoorlijk scheef. Maar het lijkt wel alsof je brug achterstevoren staat. De bassnaren horen aan de hoge kant te zitten. Zou dat misschien ook een rol spelen?
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2004
    Locatie
    Emmeloord
    Berichten
    487

    Standaard

    Als je staartstuk zo off-center zit trekken de snaren de brug wel opzij ja, als de knop van de strap wel in het midden zit: op die lijn hoort de middelste schroef van je staartstuk ook te zitten. De Deutsche gründlichkeit was even op vakantie toe ze dit monteerden.
    Daarnaast zit je brug inderdaad verkeerd om

  10. #10

    Standaard

    Dank jullie wel. Die brug ga ik meteen omdraaien: nooit op gelet ook...
    En wat die Deutsche Grundlichkeit betreft, ach, ze zaten nog midden in het wirtschaftswunder, en dan worden kwaliteitsnormen wel eens losgelaten.
    Trouwens, nooit meer iets gehoord van dat merk Tellner. Iemand enig idee wat daarvan is geworden?
    Verder is het overigens een beauty, vind ik. ik kan niet genoeg krijgen van dat nepschildpad als binding en dat Mother of Toiletseat op de kop.

    Die pickguard heb ik zelf gemaakt trouwens, maar is nog lang niet goed. Ik zal binnenkort een nieuwe maken. Ik heb met een figuurzaagmachine verstek gezaagd omdat ik dacht dat dat handig zou zijn. Grote vergissing.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top