Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 7 EersteEerste ... 567
Weergegeven resultaten: 61 t/m 68 van 68
  1. #61
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Treksterkte van zilver en koper zijn nagenoeg gelijk, dus dat zou voor het wikken niet uit moeten maken. De elektrische geleidbaarheid van zilver is nagenoeg hetzelfde als van koper.

    https://certilas.nl/nl/content/metalen-en-legeringen

  2. #62
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Gaat het plots om getallen? Ik dacht dat het ging om de vraag 'wat is het nut van xxx'? En daar gaf ik antwoord op.

    Iemand stelde vraag, simpel gezegd, wat het nut is van zilver draad met cryo treatment.

    Zilver draad: hogere conductiviteit maar zilver is zachter dan koper. Hogere conductiveit resulteert een minder eddy currents dus een zuiverder signaal (SD geeft overigens ook zilverdraad aan die pickups als lead wires, lang genoeg om een gitaar mee te solderen.. Just saying).

    Cryo treatment zorgt ervoor dat het zilver wat harder wordt, een surface hardening treatment, en volgens audiofielen. Dat is dus niet wat ík zeg maar wat door mensen in het vak wordt gezegd. Ik zit niet in het vak, ik bouw slechts gitaren met onderdelen en door mijn relatie met SD heb ik die pickups gekregen.



    Je stelt je vragen aan de verkeerde persoon. Je wilt weten hóe het mechanisch in elkaar steekt, dat weet ik niet want ik maak die pickups niet. Ik heb die vragen ook gesteld en met wat zoeken zelf kom ik uit op de antwoorden die ik gegeven heb maar bij Seymour Duncan willen ze ook niet de fijnigheid hiervan kwijt want hier zit ontzettend veel onderzoek werk in. Wat ik wel weet, is dat zilver makkelijker breekt dan koper, omdat zilver zachter is, soepeler. Maar juist daarom is zo'n bobbin met zilverdraad strakker te winden omdat de lagen strakker op elkaar te drukken zijn, beter om de hoeken te vouwen is, dan koper.

    "in welke mate": dat kan (ik) niet met zekerheid zeggen omdat ik het hele proces niet ken. Nogmaals, ik bouw gitaren, geen pickups. Wat wel duidelijk is, is dat het proces de draad voldoende sterk gemaakt heeft om gedraaid te kunnen worden in een pickup.

    Maar dit is toch allemaal niet relevant? De vraag 'hoeveel sterker wordt de draad als je het cryo treatment geeft' is niet gesteld. De vraag was wat het nut, de zin, van dat soort pickups is en daar ging ik op in.

    Mijn verhaal rammelt wellicht omdat Seymour Duncan geen bedrijfsgeheimen wil prijsgeven en jij niet de moeite wilt nemen om zelf eens op zoek te gaan naar 'cryo treatment silver wire".


    TL;DR

    Disclaimer:Ik bouw gitaren, geen pickups. Ik heb voor Seymour Duncan gewerkt een paar jaar lang en heb een twee sets Silver Zephyr pickups gekregen om te testen in 2013.

    Dat zilverdraad nut heeft voor audiofielen is een bewezen fenomeen;
    Dat metalen een cryo treatment geven zinvol is, is ook een bewezen fenomeen doch in welke mate dat hoorbaar is, is niet meetbaar maar daar gaat het ook niet om.

    Zilver is zacht en flexibel en de cryotreatment zorgt ervoor dat het beter om de bobbins te vouwen is, ondanks dat het zwakker is: omdat het beter wikkelt dan koper, liggen de windingen strakker op elkaar.

    Wat de cijfertjes zijn hiervoor wéét ik niet, want ik heb niet aan dit project gewerkt. Ik heb slechts met de ontwerper en fabrikant van de pickups gesproken. Edoch, als je zelf wat zou zoeken naar cryo treatment silver wire, zou je een hoop informatie vinden.

    Mocht je cijfers tegenkomen van onderzoek dat mijn verhaal ontkracht, laat maar weten.

    Tot die tijd, knock yourself out.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Gaat het plots om getallen? Ik dacht dat het ging om de vraag 'wat is het nut van xxx'? En daar gaf ik antwoord op.

    Iemand stelde vraag, simpel gezegd, wat het nut is van zilver draad met cryo treatment.

    Zilver draad: hogere conductiviteit maar zilver is zachter dan koper. Hogere conductiveit resulteert een minder eddy currents dus een zuiverder signaal (SD geeft overigens ook zilverdraad aan die pickups als lead wires, lang genoeg om een gitaar mee te solderen.. Just saying).

    Cryo treatment zorgt ervoor dat het zilver wat harder wordt, een surface hardening treatment, en volgens audiofielen. Dat is dus niet wat ík zeg maar wat door mensen in het vak wordt gezegd. Ik zit niet in het vak, ik bouw slechts gitaren met onderdelen en door mijn relatie met SD heb ik die pickups gekregen.



    Je stelt je vragen aan de verkeerde persoon. Je wilt weten hóe het mechanisch in elkaar steekt, dat weet ik niet want ik maak die pickups niet. Ik heb die vragen ook gesteld en met wat zoeken zelf kom ik uit op de antwoorden die ik gegeven heb maar bij Seymour Duncan willen ze ook niet de fijnigheid hiervan kwijt want hier zit ontzettend veel onderzoek werk in. Wat ik wel weet, is dat zilver makkelijker breekt dan koper, omdat zilver zachter is, soepeler. Maar juist daarom is zo'n bobbin met zilverdraad strakker te winden omdat de lagen strakker op elkaar te drukken zijn, beter om de hoeken te vouwen is, dan koper.

    "in welke mate": dat kan (ik) niet met zekerheid zeggen omdat ik het hele proces niet ken. Nogmaals, ik bouw gitaren, geen pickups. Wat wel duidelijk is, is dat het proces de draad voldoende sterk gemaakt heeft om gedraaid te kunnen worden in een pickup.

    Maar dit is toch allemaal niet relevant? De vraag 'hoeveel sterker wordt de draad als je het cryo treatment geeft' is niet gesteld. De vraag was wat het nut, de zin, van dat soort pickups is en daar ging ik op in.

    Mijn verhaal rammelt wellicht omdat Seymour Duncan geen bedrijfsgeheimen wil prijsgeven en jij niet de moeite wilt nemen om zelf eens op zoek te gaan naar 'cryo treatment silver wire".


    TL;DR

    Disclaimer:Ik bouw gitaren, geen pickups. Ik heb voor Seymour Duncan gewerkt een paar jaar lang en heb een twee sets Silver Zephyr pickups gekregen om te testen in 2013.

    Dat zilverdraad nut heeft voor audiofielen is een bewezen fenomeen;
    Dat metalen een cryo treatment geven zinvol is, is ook een bewezen fenomeen doch in welke mate dat hoorbaar is, is niet meetbaar maar daar gaat het ook niet om.

    Zilver is zacht en flexibel en de cryotreatment zorgt ervoor dat het beter om de bobbins te vouwen is, ondanks dat het zwakker is: omdat het beter wikkelt dan koper, liggen de windingen strakker op elkaar.

    Wat de cijfertjes zijn hiervoor wéét ik niet, want ik heb niet aan dit project gewerkt. Ik heb slechts met de ontwerper en fabrikant van de pickups gesproken. Edoch, als je zelf wat zou zoeken naar cryo treatment silver wire, zou je een hoop informatie vinden.

    Mocht je cijfers tegenkomen van onderzoek dat mijn verhaal ontkracht, laat maar weten.

    Tot die tijd, knock yourself out.
    Man man, wat een zwaktebod, knock yourself out... ik hoef toch niet met cijfers te komen om *jouw* verhaal te onderbouwen? Jij zegt “Het cryogeen behandelen van metaal is ook een betrouwbare methodiek gebleken om onzuiverheden in metaal te corrigeren (lees harder te maken, duurzamer maken, buigzamer maken”; Als ik dan vraag hoe het concreet zit met deze fysische eigenschappen en of het niet handiger van je was geweest om deze onder de verschillende condities te kwantificeren, om je verhaal inzichtelijker te maken, is dat opeens mijn fout? Sorry hoor. Zeg dan gewoon “ik ben blij met m’n Zephyr Silver pickups en ik hoor lekker verschil!” en laat de rest dan gewoon achterwege. Het wel of niet (kunnen) weten hoe kristalstrukturen van een metaal zich gedragen onder temperatuur, en hoe die parameters kunnen leiden tot een bepaald resultaat is geen schande. Maar kom dan niet met pseudo-wetenschappelijke statements om vervolgens op je pikkie getrapt te reageren als iemand vraagt hoe het dan zit.

    Pff... ik ga mezelf nu lekker out-knocken! Cheers!

  3. #63
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Treksterkte lijkt me wat minder belangrijk, want als je (mechanisch gezien) spanning op de draad wil zetten, nodig want anders liggen de wikkelingen niet strak, dan moet je in het elastische gebied blijven (want na plastische vervorming is die spanning er niet meer), en is dus de rekgrens van belang.
    Nou heb ik geen verstand van zilver en koper, maar google zegt dat de rekgrens van zilver hoger is.
    Volgens mij is zilver ook beter bestand tegen kruip.

  4. #64
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard Welke pickups voor Strat? Clean, warm en dynamisch?

    Tja, treksterkte was maar een van de parameters die Orpheo aanhaalde. Ook nog iets met hardheid en elasticiteit. maar mijn punt was, maak nou eens inzichtelijk wat cryogene koeling doet met die parameters en waarom het dan beter is: Want dat zou z’n verhaal wel eens kunnen onderbouwen...
    Laatst gewijzigd door LRS; 15 april 2020 om 20:58

  5. #65

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jerome Bekijk bericht
    Valt erg mee, ik heb de Dimarzio humbucker iets lager staan dan “normaal”, dan is het geluid wat opener/mooier.
    Daardoor is de output ietsje lager en het verschil met output van de standaard single coils nihil, in ieder geval te handelen.
    Alleen ik vind de standaard Japanse single coils vlak klinken en daarom wil ik ze vervangen.

    En ik weet eerlijk gezegd niet of high output single coils sowieso wel mijn ding is.
    Ik heb er weinig ervaring mee.
    Maar ik ben bang dat die te opgefokt gaan klinken en met de volumepot iets terug niet open en warm genoeg.
    Ik heb ooit Lindy Fralin high output single coils in m’n andere Japanse Fender Strat gehad en die klonken dichtgesmeerd, en met de volumepot terug bleven ze smerig klinken en totaal geen warmte en helderheid.

    Gevoelsmatig zou ik nu eerder of normale of medium output single coils gaan.
    Ik heb nog een USA HSS Strat en daar vind ik de standaard single coils al veel beter klinken dan de standaard single coils in de Japanse Strat.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

    Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen. In een USA San Dimas Charvel zitten Dimarzio HS-2 singles icm een superdistortion en in de Jackson Adrian Smith zitten de Fender Samarium Cobalt Noiseless singlecoils icm een superdistortion.

    Ik heb enorme GAS voor beide modellen, maar vraag me af in welke mate er een strat geluid uit te halen valt op positie 2, 4 en 5. Het lastige is dat ze nergens naast elkaar te testen lijken (en dat ze in Europa way overpriced zijn).

  6. #66
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik denk dat hoe verder je afdrijft van het origineel, hoe moeilijker je de originele klank gaat krijgen.

  7. #67
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Ik denk het ook.

    Een enkelspoelig geschakelde Super Distortion klinkt overigens sowieso minder lekker dan n goede bridge single coil.
    Maar toch, op standje 4, dus icm de middle pu klinkt t echt wel lekker, echt wel als n Strat.

    Ik denk/hoop dat met de betere neck en middle single coils die ik ga scoren het echt wel beter/goed gaat klinken.

    In m’n andere Stratje had ik vroeger de bedrading zo gemaakt dat op standje 4 de Super Distortion automatisch enkelspoelig geschakeld werd icm met de middle pu.
    Ik denk dat ik dit schema weer ga toepassen op deze Strat.

    Ik moet de nieuwe nog bestellen (Fat60’s) en ben nog bezig met het modificeren van de Kahler Spyder trem.
    Maar zo gauw ik ze binnen heb en m’n Stratje weer in elkaar heb laat ik jullie m’n bevindingen weten!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  8. #68
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    En ik wil er aan toevoegen dat ik de DiMarzio Super Distortion als humbucker geschakeld heerlijk vind klinken, het maakt een Strat tot een vette rockgitaar.
    Sowieso vind ik een HSS Strat een veelzijdige gitaar🤪


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top