Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 68
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard Welke pickups voor Strat? Clean, warm en dynamisch?

    Fijne gitaarfreaks

    Ik zoek een 2 andere single coil neck pickups (neck & middle) voor een Fender Stratje die ik net gescoord heb en aan het opknappen ben; HSS, maple fretboard en alder body

    Met de volumepot open mogen ze best een klein randje hebben en n beetje zingen maar met de volumepot ietsje terug moeten ze clean, helder maar toch nog warm en vol blijven klinken en niet al te veel volume verliezen.

    Ze moeten dynamisch reageren, dus goed reageren op hard of zacht aanslaan.

    Mn Strat moet als n Strat blijven klinken.
    Ook vol gas met n booster of een overdrive aan
    Mogen dan ook niet modderig of ongedefinieerd gaan klinken

    Ben zelf een grote fan van het bluesy Strat geluid van Scott Henderson op z’n blues album Dog Party;

    https://youtu.be/A2Ka43wF6S4

    https://youtu.be/xTyr7gy5OTg

    Voor mij het ultieme Strat geluid w.b. neck en middle pu
    Een beetje alla SRV, maar dan dynamischer en into your face

    Blijft lastig, en mijn gear is sosieso anders:
    Marshall JMP 2204 top 1978, 50 Watt, EL 34 tubes
    Vox halfopen cab met 2 Celestion Gold Alnico speakers 12” /50 Watt

    Toch zou ik een beetje in de buurt willen komen...
    Waar moet ik beginnen?
    Met welk merk/type zou ik de meeste kans maken?
    Wie heeft er tips?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    De SRV klankkleur is vooral eq curve, sommige overdrives zijn speciaal daarvoor getuned en inderdaad JMP en Celestion Gold zijn niet bepaald een logische keus daarin.
    Dynamiek heeft met heel veel dingen te maken maar vooral met touch, afstelling en awareness,
    heb je niks aan, snap ik, je wil een merk van een pickup horen,
    in dat geval zeg in Van Zandt blues, die pickups gaven mij de meeste SRV feel wegens breed, bold & abrasive.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Texas specials in de neck en middle en in de brug een Seymour Duncan pearly gates humbucker ? Mooie veelzijdige combi die ook in de single coil standen zingt en met volume terug clean blijft.
    Ik hoor ook goeie verhalen over Scheffer pickups (Drenthe). Ateng op dit forum heeft ze in z’n HSS strat. Misschien hem ff een PM sturen? Hij kan je goed adviseren over Scheffer.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Wat voor humbucker komt/zit er op?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Een DiMarzio Dual Sound
    Veelzijdige en dynamische humbucker, reageert goed op de volumepot en aanslag en klinkt lekker over m’n Marshall top icm met de Celestion alnico Gold speakers.
    We spelen vrij stevige rock, Southern rock, maar ook funk (alla RHCP) en blues


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Een high output humbucker dus. Daar moet je wel rekening mee houden anders gaat het wat ‘scheef’ klinken.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Valt erg mee, ik heb de Dimarzio humbucker iets lager staan dan “normaal”, dan is het geluid wat opener/mooier.
    Daardoor is de output ietsje lager en het verschil met output van de standaard single coils nihil, in ieder geval te handelen.
    Alleen ik vind de standaard Japanse single coils vlak klinken en daarom wil ik ze vervangen.

    En ik weet eerlijk gezegd niet of high output single coils sowieso wel mijn ding is.
    Ik heb er weinig ervaring mee.
    Maar ik ben bang dat die te opgefokt gaan klinken en met de volumepot iets terug niet open en warm genoeg.
    Ik heb ooit Lindy Fralin high output single coils in m’n andere Japanse Fender Strat gehad en die klonken dichtgesmeerd, en met de volumepot terug bleven ze smerig klinken en totaal geen warmte en helderheid.

    Gevoelsmatig zou ik nu eerder of normale of medium output single coils gaan.
    Ik heb nog een USA HSS Strat en daar vind ik de standaard single coils al veel beter klinken dan de standaard single coils in de Japanse Strat.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Misschien dan gewoon een Fender setje?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Het is net koken, beetje meer van dit, wat minder van dat,
    met high output's wordt vaak vals gespeeld, wordt het mid opgepept, gaat het ook hard, kil en bonkig van klinken,
    voor sommige muzieksoorten juist goed maar niet voor Henderson en SRV.
    en vintage is te wimpy & dun dus daartussen zou ik zoeken, meestal heet dat ook de blues variant.
    En men ontloopt elkaar niet zoveel zolang je bij de usual suspects blijft zoals Lollar, Duncan, Fender en van Zandt,
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.589

    Standaard

    In combinatie met een Super Distortion / Dual Sound zou je eigenlijk de Dimarzio FS-1 moeten proberen, zowel in middle als neck.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top