Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26

Discussie: Topkam vraag

  1. #1

    Standaard Topkam vraag

    Hallo gitaarvrienden,

    Ik hoor en lees vaak dat gitaarkenners bij een gitaar up-grade, als eerste de plastiek top kam willen vervangen door een van been of tusq (of iets dergelijks). Dit zou echt een behoorlijke verbetering zijn, zegt men.
    Nu speel je volgens mij niet zo veel met open snaren, omdat je vaker de frets gebruikt bij akkoorden en gitaar solo,s. Hier heeft een top kam volgens mij geen invloed op het geluid.
    Wie heeft hier ervaring mee? Is het inderdaad de moeite om deze aanpassing te doen en welk materiaal heeft dan jullie voorkeur?

    Met vriendelijk groet,

    Han

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.342

    Standaard

    Beetje fatsoenlijke topkam, en tenminste behoorlijk uitgesneden, zorgt ervoor beter stemvast te blijven en kan ook invloed uitoefenen op de veelgeprezen sustain.
    Zelf nooit vervangen.
    Ik hoor allerlei dingen over graphtech topkammen, hoe fijn & goed die zouden moeten zijn.
    Zou ik er zelf aan beginnen iets te vervangen dan zou ik een LSR roller nut nemen; fijnste topkam die ik ooit heb gehad; geen gedoe wanneer je snaardiktes wisselt, stemvast, voelt voor mij ideaal.



    Maar wat op mijn gitaren zit, dat werkt, en wat werkt dat hoef ik niet te vervangen.
    Enige topkam waar ik minder tevreden over ben is een de benen topkam op mijn nylongitaar.
    Lijkt alsof ze een karbonaatje daarvoor gebruikt hebben ofzo, kweenie... heb het idee dat ik was sustain misloop door de zachtheid ervan.

    Rest te zeggen; heeft je gitaar een tremelo en gebruik je die ?
    Maakt het mogelijk ook wat relevanter...

  3. #3

    Standaard

    Schijn je juist meer sustain van te krijgen doordat been harder is, dus dan heb je dat het langer klinkt wat je aanslaat.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Valt onder het kopje esoterie waar kabels, zephyr pickups en gouden aansluitpuntjes ook onder vallen.
    Of er verschil is is niet relevant, enkel of je het wel of niet denkt te horen.
    Ik heb indertijd een stapeltje Graph Tech black tusq aangeschaft en dat werkt goed en meer kan ik daar ook niet over zeggen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5

    Standaard

    Voornamelijk voor stemming toch ?
    Dat snaren makkelijker kennen glijen

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Zeker, dat is functionaliteit maar dat is wat anders dan het geluid waar ts aan refereert en heeft bovendien ook effect wanneer er niet in open stemming gespeeld wordt.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    Beetje fatsoenlijke topkam, en tenminste behoorlijk uitgesneden, zorgt ervoor beter stemvast te blijven en kan ook invloed uitoefenen op de veelgeprezen sustain.
    Zelf nooit vervangen.
    Ik hoor allerlei dingen over graphtech topkammen, hoe fijn & goed die zouden moeten zijn.
    Zou ik er zelf aan beginnen iets te vervangen dan zou ik een LSR roller nut nemen; fijnste topkam die ik ooit heb gehad; geen gedoe wanneer je snaardiktes wisselt, stemvast, voelt voor mij ideaal.



    Maar wat op mijn gitaren zit, dat werkt, en wat werkt dat hoef ik niet te vervangen.
    Enige topkam waar ik minder tevreden over ben is een de benen topkam op mijn nylongitaar.
    Lijkt alsof ze een karbonaatje daarvoor gebruikt hebben ofzo, kweenie... heb het idee dat ik was sustain misloop door de zachtheid ervan.

    Rest te zeggen; heeft je gitaar een tremelo en gebruik je die ?
    Maakt het mogelijk ook wat relevanter...
    Ideaal op een strat met een vintagetrem. Op mijn HSS-strat zit ie ook al jaren.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard



    Top topkam! Grote nadeel is dat je deze niet op dezelfde plaats kunt plaatsen als waar de normale topkam komt. Je zult dan heel precies moeten meten en een gedeelte uit de toets verwijderen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Is er weer eentje uit de categorie "de kenner weet genoeg."

    Fun fact: Originele bursts hebben een plastic nut.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Dat heeft me ook altijd tegen gestaan van die serie.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top