Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard Hoe dat ouderwetse studio basgeluid?

    In de 60-er jaren maar ook later nog werd voor opnames veel gebruik gemaakt van een specifiek basgeluid. Je hoort het bijvoorbeeld op de platen van de Mama's & Papa's, Beach Boys, Mancini etc.
    Plectrum, veel compressie, echte laag weggesneden. Heel percussief en duidelijk. Vermoedelijk bedoeld voor AM radio of om de beperkte platenspeler elementen tegemoet te komen.
    Iemand info of linkje om daar meer over te weten te komen? Han S?

  2. #2

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Ik denk dat je t zelf aan aangeeft Veel compressie, flink EQen, en de manier van spelen.

  4. #4

    Standaard

    Sponsje tussen de brug en de snaren proppen. De opname toen was heel simpel, denk dat die compressie alleen tapecompressie was, EQ zal heel erg meevallen. Heb je een oud cassettedeck? Die kun je evt. als old-school compressor gebruiken.

    Verder, bekijk de Wrecking Crew docu. Daar komt dat sponsje ter sprake, met de muzikanten die al die dingen die je noemt opgenomen hebben.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Mute.
    Carol Kaye is natuurlijk overal te horen dus dan lijkt het ook of iedereen het gebruikte maar bijna iedereen in rock bands sloopte zijn Fender foam mute er gelijk uit. Carol ook maar gebruikte haar eigen mute recept.

    Die mute hoor je wel vaak bij non rock bassisten dus studio, big bands en top40 werk.
    Little Green bag is bekend voorbeeld.

    Danger mouse gebruikt een bass mute voor dat instant retro french movie feel,

    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Een tapereceorder EQt naturijk ook heel veel. Evenals een bas amp en cab uit die tijd Ik gaf tips om hetzelfde geluid met nu meer gangbare spullen te bereiken

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Mute.
    Carol Kaye is natuurlijk overal te horen dus dan lijkt het ook of iedereen het gebruikte maar bijna iedereen in rock bands sloopte zijn Fender foam mute er gelijk uit. Carol ook maar gebruikte haar eigen mute recept.

    Die mute hoor je wel vaak bij non rock bassisten dus studio, big bands en top40 werk.
    Little Green bag is bekend voorbeeld.

    Danger mouse gebruikt een bass mute voor dat instant retro french movie feel,

    Luister op laptop dus niet goed maar kun je niet gewoon met plectrum spelen en afdempen? Daarklinkt dit best naar

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Dat basgeluid komt vooral door met plectrum aanslaan. Deden ze vroeger veel, vooral in de popmuziek van de jaren 60 en 70.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Dank jullie wel. "Sponsje" wist ik eigenlijk wel, maar vergeten te vermelden. Bandverzadiging is een goeie tip, en legt meteen ook een lekker EQ sausje. Ik heb gelukkig nog verscheidene cassette- en tapedecks. Even kijken of ik het met spons-/palmmute, compressor en semi-para EQ ook voor elkaar kan krijgen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Plus een buizenamp natuurlijk, vind ik toch al het lekkers te voor bas.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top