Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Pagina 2 van 7 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 63
  1. #11
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.726

    Standaard

    Precies dat. In de VS doen ze er een moord voor
    Ik doe niks af aan de schoonheid en kwaliteit van de spullen en het enthousiasme van de eigenaar, maar als de aankondiging"Brazilian'' al vóór de typering van de gitaar komt, dan weet je wel hoe laat het is. American boards slang
    Welk onderdeel van een gitaar nou precies waarvoor verantwoordelijk is, blijft een eindeloze discussie. Persoonlijk heb ik redelijk wat A/B vergelijkingen kunnen doen, maar er is niemand die effe een toets van de hals los dampt, er een andere op zet en dan een A/B doet, dus verschil in sound weet helemaal niemand.
    Feel: ja natuurlijk. Uitstraling? Zeker! Toen ik een custom gitaar liet bouwen wilde ik ook ebben om precies die redenen. Ander voorbeeld: Pau Ferro werd jaren terug als exotisch alternatief gebruikt, vonden spec nerds ook leuk, maar nu wordt het ineens gebruikt voor MIM Fenders. En dan komt acuut de palissander politie om te zeggen dat het niet goed is
    Maar voor de spec nerds, die per se vintage correct willen zijn, is het het aller belangrijkste. Nou sorry, daar ben ik te nuchter voor. Maar geen vrees, niet uit onwetendheid

  2. #12
    Junior Member
    Geregistreerd
    6 april 2003
    Locatie
    zuid holland
    Berichten
    22

    Standaard

    klopt precies wat je zegt, echter ik doelde op maple vs rosewood, ik mag hopen dat je daar na alle a/b vergelijkingen wel achter was gekomen dat maple wat snappier is en rosewood wat warmer.
    Waar het rosewood vandaan komt is inderdaad totaal irrelevant en onderhevig aan mag niet mag niet en dus schaars en duur.
    Ik ga lekker gitaar spelen..rock on!

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ildotore Bekijk bericht
    ik mag hopen dat je daar na alle a/b vergelijkingen wel achter was gekomen
    Ja Mitch, en zo niet dan nu toch wel!
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #14

    Standaard

    Ligt wel aan het soort grond en de zuurtegraad van de regen waarin die boom is gegroeid.
    Lagen er blaadjes te rotten of was het omgeven door bloeiende viooltjes? En vergeet de rubber slang niet.
    Het is net wijn, lekker en minder lekker.
    Of je maakt er een mooi verhaal van, kan je er weer foto's van maken en naar turen.
    Ben je dan een instagram gitarist, gaat om de looks. Rest niet relevant.
    Geen dank.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    En hebben Gary Moore of Joe Bonamassa eroverheen gezeken, kan het zomaar zijn dattie 3 miljoen euro oplevert😂

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ildotore Bekijk bericht
    Ik zag hem voorbijkomen op het les paul forum...ik vind hem prachtig!
    Houtsoort maakt wel degelijk uit voor de toets(alhoewel de meeste sound gewoon uit je vingers komt)
    Maar in dit geval een goede belegging, ze doen een moord voor een 2003 braz in Usa.
    geniet ervan..
    In eerste instantie gekocht als belegging. De eigenaar had hem nieuw gekocht en vrijwel nooit bespeeld. Dat kon ik begrijpen gezien vrijwel alles wat hij had vintage Fender was. Na mijn set-up was ik dusdanig verrast dat ik gelijk heb besloten de gitaar te willen houden. Het is fijn om te weten dat de gitaar veel meer waard is dan ik ervoor betaald heb. Het enige is dat ik gewoon voorzichtiger moet zijn tijdens het repeteren met de band, maar dat went wel.

  7. #17
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.726

    Standaard

    Als het half belegging, half muzikaal gebruiksmateriaal is (wat ik me in dit geval voor kan stellen), zou ik voor repetities en raggen misschien ook iets eenvoudigers in huis halen?

    @Pepe: het is altijd goed als zulke basiskennis even opgefrist wordt
    Maar serieus hè, het is bijna alleen met esdoorn halzen dat mensen op zowel esdoorn als palissander toets hebben gespeeld, maar dan meestal ook weer met andere pickups, etc...hoeveel verschil kun je nou horen of denken te horen? Op mahonie halzen zit eigenlijk altijd palissander of ebben, op esdoorn palissander of esdoorn. Cocobolo lijkt heel sterk op ebben in hardheid en feel, pau ferro zit inderdaad meer in de palissander hoek. Maar hoeveel zo'n toets nou uitmaakt in sound?
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  8. #18
    Junior Member
    Geregistreerd
    6 april 2003
    Locatie
    zuid holland
    Berichten
    22

    Standaard

    Gewoon lekker spelen, deukje meer of minder doet niets aan de waarde af, sterker nog ik wantrouw altijd gitaren die er als nieuw uit zien.
    Daar is de gitaar tenslotte voor gemaakt
    En ik hoef mijn gelijk niet te halen mbt maple vs rosewood, het is nu eenmaal dat een appel anders smaakt dan een peer, kan er ook niets anders van maken

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Mwah, ik heb gitaren met esdoorn toets meegemaakt, die vrij donker klonken en al helemaal niet 'snappy'. En gitaren met palissander toets die erg helder klonken. Sterker, ik denk dat het een groot (ik noem het maar) misverstand is dat een esdoorn toets helderder dan een palissander toets klinkt. Alles op de gitaar doet er toe wat dat betreft. Maar ik denk ook dat het de gevormde perceptie is, omdat esdoorn toetsen dikwijls op enkelspoels gitaren zitten. Ik heb o.a. twee superstrats. Die met palissander toets klinkt overduidelijk meer helder, maar is ook een hele andere gitaar. Ik denk dat het gebruikte hout en de dikte van de hals meer doet voor zowel resonantie als helderheid. En die dunne plakjes esdoorn of palissander toetsen op een Fender of Gibson doen al minder. Als je het nou hebt over een dikke plak ebben, dan gaat dat wellicht wat doen met de helderheid. Maar dan nog steeds de hele som der delen, dus ook de rest van de gitaar blijft er toe doen.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Toch is het heel logisch; licht hout klinkt helder en donker hout klinkt uhhh donker. Als je uit zo’n toets grote stukken hakt voor inlays dan is dat mooi en vintage. En zo heb je ook heel mooi hout en dat klinkt dan heel mooi.
    Goed hout is altijd belangrijk samen met een goed verhaal.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top