Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Pagina 5 van 7 EersteEerste ... 34567 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 63
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik vlak de invloed ook niet helemaal uit. Maar dingen als 'warmer' en andere superlatieven linken aan een toets als grote invloed, ik ben anders gaan denken daarover. Ook aan de hand van een middagje babbelen met een gitaarbouwer destijds.

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Bij een blindtest verdwijnen dit soort belangrijke verschillen meestal als sneeuw voor de zon.

  3. #43

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Bij een blindtest verdwijnen dit soort belangrijke verschillen meestal als sneeuw voor de zon.
    Spijker op z’n kop.
    100%

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.178

    Standaard Gibson: 2003 Brazilian rosewood '59 LP, '61 SG Meastro, Goldtone GA30RVS en RVT20..

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Jij bent er ook een ster in hoor, om mensen dingen in de mond te leggen die ze niet zeggen. De toets maakt onderdeel uit van de nek, niet alleen dat stukje van fret naar fret. Als de hals van bijv. mahonie is en er zit een dunne plak van bijv. palissander op, dan zal dat plakje weinig verschil maken, al komt ie uit Brazilië. De dikker de toets, de meer je misschien invloed van de toets hoort. De gitaar kan 5k gekost hebben, met de meest mooie tropische termen, die toets doet maar weinig qua warmte, of helderheid. De hals als geheel veel meer, zo niet, het meest. Dat zo'n tropische Gibson zo warm klinkt (duhu, Brazilië!), zal eerder zijn omdat de gitaar verder grotendeels van mahonie is. Maar het staat wel goed voor de foto's uiteraard. Hoewel ik het verschil niet zie tussen de vorige serie foto's van een Les Paul en deze. Dacht echt even tegen dezelfde gitaren aan te zitten kijken, wat voor de helft dan ook zo is. Maar Brazilian rosewood dus, ik kijk er ineens heel anders tegenaan.
    Ik liet gewoon een redenering los over hoe een vermeend geluidsverschil al dan niet zou moeten ontstaan.
    Als jij dat ervaart alsof er iets in de mond wordt gelegd ben jij blijkbaar ster in dingen op jezelf betrekken.

    Edit; zit zelf overigens aan de kant van Erik wat betreft de blinde testen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Da Vinci Bekijk bericht
    Edit; zit zelf overigens aan de kant van Erik wat betreft de blinde testen.
    Ik op zich ook, maar dan meer omdat er zo'n grote variatie is tussen stukken hout van hetzelfde soort, waardoor er een behoorlijke overlap zal zijn. Maar dat wil niet zeggen dat een modaal stuk esdoorn niet voor een helderder sound kan zorgen dan een modaal stuk palissander.
    Ook wel met brum eens dat het een combinatie zal zijn van het hele samenstel van de hals.
    Bij gitaren met dezelfde constructie, zelfde pickups en potmeters, zelfde brug, hebben mijn maple toets halzen meer tophoog dan mijn palissander toets halzen. Toeval dat dit voldoet aan het cliché? Misschien.....

  6. #46
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.726

    Standaard

    Ik heb het geluk dichtbij een gitaarbouwer te wonen en dan krijg je ook wel eens leuke dingen mee. Jaren terug had hij twee gitaren gebouwd met keurig gedroogd hout uit dezelfde batch. Alles identiek hè, dus body, hals, toets. Hardware/pickups zelfde, wel een ander kleurtje. Klinkt één van die twee toch echt helderder dan de ander, ongeacht de bespeler Het blijft een bewerking van een natuurproduct, er zijn altijd variabelen.
    Ook wel eens een paar keer zitten tikken tegen hout. Tone tapping. Vond -ie zelf niet zo boeiend, goed drogen gaat boven alles, maar hij vond het wel leuk om een keer te laten horen. Toen hebben we ook toetsen meegenomen en het meest opvallende was dat ebben en cocobolo bijna hetzelfde klonken. En ja, er was ook wel een verschil tussen esdoorn en palissander, maar laten we het erop houden dat ik sindsdien meer van mening ben dat het verschil in feel en uitstraling belangrijker is
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Dat verschil in feel heb ik dan nooit kunnen ontdekken. Ik merk er tijdens het spelen echt helemaal niks van of een toets esdoorn, ebben of palissander is.

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.178

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Maar dat wil niet zeggen dat een modaal stuk esdoorn niet voor een helderder sound kan zorgen dan een modaal stuk palissander.
    Oh dat hoor mij ook niet zeggen. Ik weet van mezelf dat ik niet goed ben in het horen van die kleine nuances maar in 15 jaar gitaarfora heb ik wel geleerd dat zelfs de dikte van je schoenzolen nog enorme invloed heeft op het geluid. Alleen ik hoor het niet.

    Maar er is ooit eens iemand geweest die dacht; laten we er eens een ander plakje hout op gooien. En toen heeft vastgesteld dat het voldoende nut heeft om er mee door te gaan. Inmiddels zijn we decennia verder er blijkt het nog steeds in een behoefte te voorzien.

    Dat het invloed heeft geloof ik meteen. Of dat in percentages is uit te drukken en of het er in een blinde test uit te halen is... Voor mij denk ik niet.

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Da Vinci Bekijk bericht
    Oh dat hoor mij ook niet zeggen. Ik weet van mezelf dat ik niet goed ben in het horen van die kleine nuances maar in 15 jaar gitaarfora heb ik wel geleerd dat zelfs de dikte van je schoenzolen nog enorme invloed heeft op het geluid. Alleen ik hoor het niet.
    Dat is alleen maar gunstig

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Ik heb het geluk dichtbij een gitaarbouwer te wonen en dan krijg je ook wel eens leuke dingen mee. Jaren terug had hij twee gitaren gebouwd met keurig gedroogd hout uit dezelfde batch. Alles identiek hè, dus body, hals, toets. Hardware/pickups zelfde, wel een ander kleurtje. Klinkt één van die twee toch echt helderder dan de ander, ongeacht de bespeler Het blijft een bewerking van een natuurproduct, er zijn altijd variabelen.
    Zelfde ervaring met een Les Paul de Luxe. Het ene exemplaar was cherry-red uit 1978 en de andere zwart uit 1977. Zal niet dezelfde batch zijn geweest, maar het verschil in klank en sustainability was evident.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top