Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 9 EersteEerste ... 56789 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 81
  1. #61
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard Telecaster assemblage

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Gaat je nooit lukken 90 graden verticaal te boren uit de hand en dan achter precies in een lijn uit te komen. Als je dat wel kan hen ik heel veel respect voor je.
    Ja dat bedacht ik ook later pas: je gaat aan de voorkant boren en dan hopen dat je achter precies netjes op één lijn uit komt.... extreem moeilijk!

    Kun je niet eerst aan de achterkant de grotere gaten voor de hulzen/snaareindhouders (ferrules - hoe heten die dingen in het NLs?) netjes boren en daarna van voren met een kleinere boor naar de grotere gaten? Dan maakt een beetje speling minder uit lijkt me?
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 27 april 2020 om 12:24
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  2. #62

    Standaard

    Misschien een tip: als je de hals en tuners gemonteerd heb, kun je beide E-snaren aan de losse brug vastmaken. Zet er een beetje spanning op. Als je de brug dan handmatig op z'n plek drukt, kun je via de stand van de snaren op de hals controleren of je de juiste maat hebt genomen en evt nog wat schuiven met de brug tot je de juiste positie hebt.

    Brugzadels idd naar voren, ik houd wel altijd wat ruimte over.

  3. #63
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard

    Zoektocht naar geschikte boor is ten einde, ik heb een geschikte kolomboor gevonden. Om mij een beetje voor te bereiden heb ik enkele proefstukjes gezaagd en ben eens een beetje aan het klooien geweest met de kolomboor die ik hier heb staan. Ben er ondertussen al achter dat de boel netje moet zijn uitgelijnd anders wordt het een drama.

    Heb dus een tafeltje op de kolom boor gemaakt:



    Aan ene kant de brug en aan de andere zijdes de tubes:





    Hier het resultaat, niet slecht voor een eerste poging is niet perfect maar ik heb nog een paar proefstukjes om te oefenen. Dan de boel mee naar mijn zwager die een geschikte boor heeft.


  4. #64
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Top. Misschien iets om ze nog iets te verzinken met een stappenboor? Zie je het nog minder. Stap 8 mm. Was van het weekend ook bezig met een telebody vandaar...

  5. #65
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Over die snaarbusjes: Ik frees die dingen. Ik werd helemaal kriegel van het niet-strak uit kunnen lijnen, zwabberende boorbitjes etc. Dus ik frees ze. Het kan op twee manieren.

    1: Kopieerring op je frees en een mal maken waar de frees op rust en de kopieerring precies in past en dan met een op maat gemaakte spacer werken. Niet moeilijk, maar ik vind kopieerringen niet fijn werken voor de rest van mijn work flow, dus ik doe het zo:

    2: met een mal. https://tlcguitargoods.com/nl/boor-t...-ferrules.html

    Ik heb zo'n malletje maar dan van een veel harder materiaal zodat na 1 keer frezen de mal niet naar z'n mallemoer is. Plexi mallen zijn niet mijn favoriet maar voor 1 keertje, prima.

    Maar dan de vraag: welk bitje?! nou, deze:

    https://www.stewmac.com/Luthier_Tool...1_4_Shank.html

    en dan item # 5310.

    Je hebt hier waarschijnlijk wel een andere spantang voor je frees voor nodig (1/4 inch, dat is 6.35mm; 6 millimeter gaat écht niet passen) of een conversiebus voor 8mm (maar die conversiebusjes hebben mij meer geld gekost dan die ene spantang los kopen, dus nooit meer voor mij, maar voor weinig gebruik, prima!).

    Deze bitjes zijn niet goedkoop maar wel geweldig voor dit soort fijne werk. Het is een kwestie van goed voorboren en dan frezen maar. Gaat echt supervlot en geen stress meer.

    Sterker nog; ik boor de gaatjes voor, nog voor het gelakt is, maar dan echt undersized. (als het busje 8mm breed is, dan boor ik het voor op 7.5mm). Ik lak de hele gitaar en frees dan dat randje van een halve millimeter met de mal strak na, zodat de busjes strak en netjes passen zonder randopbouw van de lak of zonder dat de lak barst als ik de busjes in het hout pers.

    ik maak mijn eigen malletjes op de CNC (heb teveel modellen en scales om dat in te tekenen) dus ik heb daarin een luxepositie, maar deze mal zal ook prima werken voor weinig/licht gebruik.

  6. #66
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Oh, ja; voor die busjes met een kraagje heb ik weer een andere mal. Zelfde idee, maar dan met een grotere diameter voor de kraag en een locatiepin voor een mal die dan daarop gaat met dubbelzijdig tape waar ik dan de kleinere binnendiameter frees. Zo is de boel strak uitgelijnd.

    Met de hand kan het ook hoor. maar is niet makkelijk (mede daarom heb ik altijd busjes zonder kraag, haha).

  7. #67
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superjohn Bekijk bericht
    Zo moet het toch wel lukken.....

    https://www.youtube.com/watch?v=YIHFFJ0Bdz0
    Dit kan ook wel, maar je boorbit wil nog steeds aan de wandel omdat een boorbit flink langer is dan een freesbit én het volgt de pad van de minste weerstand in het hout én de boorkop op je machine is vaak minder stabiel dan die van een frees.

    Tot zover hoe ik het doe

  8. #68
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard

    Ik was hier ook al achter gekomen, als je met een boor door een plank gaat boren dan gaat de boor halverwege " zoeken" waardoor je niet exact aan de ander kant uitkomt. Zeker met een 3 mm boortje deze is veel te flexibel, ik heb ondertussen al een ander plannetje bedacht en hoop dat vanavond uit te proberen.

    Wel grappig hoe druk ik kan wezen om 6 gaatjes exact te boren met de middelen die ik heb. Met een beetje geduld is het zeker mogelijk, zal mijn " methode" wel posten .

  9. #69
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard

    2e poging vanavond maar dan een iets andere aanpak.

    Eerst maar de brug weer op een proefstukje monteren: (ik was een beetje dronken denk ik want hij zit er scheef op)



    Daarna de gaatjes iets voorgeboord waar de snaar door heen moet, dan de boel omkeren en de gaten van de brug al fixeerpunt gebruiken. Op de tafel zit nog een pin die precies past in het gaatje van de brug. Ik gebruik dus de brug als vast punt om aan de ander kan de gaten voor de tubes te boren.



    Rustig de tijd nemen, elke keer alle houtsnippers verwijderen en dit is het resultaat:





    Gaten perfect in lijn, me happy.

    Komende week de hals op de body monteren, brug positioneren en hopla gaten boren.

  10. #70
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    netjes! Zo deed ik het dus vroeger ook, hoor, maar als je dit geintje meerdere keren in de maand moet herhalen is de mal-methode toch makkelijker en minder stressvol.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top