Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 9 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 81
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard Telecaster assemblage

    Naast het leren gitaar spelen ben ik zeer interesseert in het bouwen van gitaren. Ben erg onder de indruk van diverse zelf bouw projecten hier op het forum maar heb ook vele bouw projecten op you tube gezien. Ik heb zelf de skills niet om een gitaar van scratch te bouwen maar vind het wel leuk om een beetje te klooien met gitaren.

    Ik heb dus gekozen om een gitaar te assembleren uit losse onderdelen, ik heb gekozen voor een telecaster. Laatste maanden ben ik gegrepen door de telecaster en wil er dus een assembleren.

    Ik heb een losse neck en body al gekocht en ga komende maanden op zoek naar hardware. Heb totaal geen haast maar heb denk ik wel wat hulp nodig bij keuzes.

    Body is niet bijzonder maar aangezien mij "finish" skills van een gitaar nul zijn vermoed ik dat ik deze body misschien wel verkloot. Ik wil een zwart body maken met gouden hardware, ik weet nog niet welke brug ik erop wil zetten en welke pick ups.

    Dus komende maanden maar eens een paar updates laten zien en kijken waar het "strand"....


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Er zitten sowieso wat nadelen aan losse halzen en bodies kopen, aangezien ze niet automatisch passen. Bij de originele fabrikanten is er al weinig sprake van standaards laat staan bij de second source leveranciers. Maar hals en body passen?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard

    Zover ik kan beoordelen past de hals op de body.....






  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Past perfect zo te zien. Is de hoogte ook goed?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard

    Phoe, daar vraag je mij wat...geen idee. Hoe moet ik dat checken????

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Hoogte toets boven body lijkt mij op het oog niet gek.
    Even voor je nagegaan op mijn 22-frets strat:
    - midden toets boven de slagplaat = 6.25 mm, slagplaat is ietsje dikker dan 3 mm dik, dus midden toets tot body = 9.5 mm.
    - slagplaat moet ruim onder de toets passen
    - je kunt de hals eventueel een beetje hoger in de pocket leggen met wat fineer
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Cosmetisch moet de slagplaat uiteraard onder de toets kunnen, zoals hierboven beschreven, maar het enige dat voor mij echt belangrijk zou zijn, is hoe je uitkomt voor de brug, zowel in de hoogte alswel de positie; in snaarrichting, maar dan ook meteen ff checken of je mooi gecentreerd uit komt. Ik heb ooit een mooie strat body gekocht waar de halspocket perfect was, alleen wel scheef tov de centerlijn.
    Kan allemaal.
    Dit kun je allemaal doen door een rechte lat / lineaal / rei over en langs de hals te leggen, tot aan de brugpositie.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Is je budget hoog of laag? Wat het ook wordt, voor elke prijs is er leuke hardware te koop.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard

    Budget weet ik nog niet exact maar dit is voor mij een probeer project. Ik dacht eerst een goedkope body en neck te kopen en daarop een iets meer dan gemiddelde brug en niet de goedkoopste pickups. Als ik dan ooit een andere telecaster zou assembleren dan had ik de gedachte om deze onderdelen over te zetten maar dat gaat niet gebeuren. Deze gitaar bouw ik en hou ik zo, mocht hij geheel niet klinken of bespeelbaar zijn dan hang ik hem aan de muur.

    Ik heb nog nog geen keuze gemaakt over de brug, ik twijfel over een van deze:





    Betreft de pick ups ben ik er ook nog niet uit, ik kan uiteraard twee pick ups van 15 euro per stuk nemen maar denk er toch over om iets duurdere aan te schaffen, weet alleen nog niet welke.

    Ik wil deze gitaar in het zwart uitvoeren, mijn gedachten gaan uit naar dit soort finish die is volgens mij nog wel te doen, weet alleen niet of het hout er geschikt voor is.




  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Je kan op aliexpress hele aardige tele setjes van donlis kopen. Die zijn echt ok.

    Zoiets: € 21,49 3% Off | Sell Free Shipping guitar parts Alnico 5 rod tl bridge pickup Fiber plate flatwork tl guitar pickup
    https://a.aliexpress.com/_BP0PEp

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top