Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 9 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 81
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard

    Zo moet het toch wel lukken.....

    https://www.youtube.com/watch?v=YIHFFJ0Bdz0

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superjohn Bekijk bericht
    Zo moet het toch wel lukken.....

    https://www.youtube.com/watch?v=YIHFFJ0Bdz0
    Ik doe het anders:

    Ik haal de zadels uit de brug en teken hem van boven door de snaargaten af. dan boor ik alleen de linker en rechter helemaal door.

    Op de achterkant kan ik met de brugplaat nu de tussenliggende gaten aftekenen. Dan lijm ik een sateprikker in de linker en rechter gaten zodat ik daar een beginpunt kan maken.

    Nu maak ik met een priem de beginpunten. Hierna pak ik een houtboor op de maat van de ferrules en laat de boor in tegengestelde richting heel licht even inkrassen zodat ik zie of hij goed staat of niet. Mocht het niet goed gaan kan ik het nog wegschuren.

    hierna boor ik de grote gaten tot de diepte van de ferrules. Als dat goed is gegaan boor ik vanaf de voorkant met een 3 mm boor de resterende kleinere gaten. Eventueel kan je de ferrules nog verzinken met een stappenboor.

    Heb al 4 gitaren zo gedaan en tot nu toe altijd met strak resultaat. Ook toen ik het voor het eerst deed.

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard

    Alle onderdelen zijn binnen, en nu verder maar wat is nu de volgorde..

    Eerst de hals positioneren, vast schroeven en daarna de brug uitlijnen en gaten boren voor de snaren? Of de hals eerst alleen klemmen (lijmklem) brug uitlijnen, en dan gaten boren?

    Welke afstanden moet ik aanhouden voor de brug.

    Zag al wel een volgende uitdaging, de assen voor de stemmechanieken zijn 10 mm en de gaten in de headstock zijn 7.8 mm, vraag mij nu al af of ik die zomaar op kan boren .


  4. #44

    Standaard

    Je hebt de verkeerde maat stemmechanieken? Kijk eerst even of de gaten wel recht zijn of juist taps toelopen.

    Verder zet je eerst de hals vast nadat je deze uitgelijnd hebt en positioneer je daarna de brug. Wel minstens 3 x meten.....

    De afstanden zijn afhankelijk van de mensuur van je hals.

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superjohn Bekijk bericht

    Zag al wel een volgende uitdaging, de assen voor de stemmechanieken zijn 10 mm en de gaten in de headstock zijn 7.8 mm, vraag mij nu al af of ik die zomaar op kan boren .

    Kan je ze niet met een ronde vijl groter maken? Er valt natuurlijk wel een ring overheen dus je hoeft niet supervoorzichtig te zijn.

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superjohn Bekijk bericht
    Alle onderdelen zijn binnen, en nu verder maar wat is nu de volgorde..

    Welke afstanden moet ik aanhouden voor de brug.

    25,5 inch of 64,77 cm voor een tele (of strat). Van de onderkant van de kaam naar de brugzadels (in de verste stand naar voren schroeven.

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    25,5 inch of 64,77 cm voor een tele (of strat). Van de onderkant van de kaam naar de brugzadels (in de verste stand naar voren schroeven.
    Kan je mss uitleggen waarom je dit zo doet? Ik heb me nog nooit bezig gehouden met zelfbouw of assemblage hoor, dus vergeef me m’n onwetendheid, maar m’n boerenverstand zou zeggen om de afstand tot de topkam te meten met de zadels in de middenstand, om ze op die manier zowel iets langer of iets korter te kunnen corrigeren. Of zit ik er helemaal naast?

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LRS Bekijk bericht
    Of zit ik er helemaal naast?
    Niet per se, ligt eraan hoe nauwkeurig je werkt. De snaar hoeft nooit korter te worden dan de theoretische mensuur, altijd langer.

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Niet per se, ligt eraan hoe nauwkeurig je werkt. De snaar hoeft nooit korter te worden dan de theoretische mensuur, altijd langer.
    Precies. Voordeel van die vintage zadels is wel dat ze een flink eind naar achter kunnen dus kan je ze wel iets naar achter draaien dat het boutje er iets uitsteekt. Gelukkig heb je zo te zien wel gecompenseerde zadels.

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard

    Vandaag maar eens gekeken wat er moet gebeuren om gaten te boren en uiteraard, het was al gemeld de kolomboor is te klein:



    Dus komende dagen maar op zoek naar een andere oplossing, weet alleen nog niet wat. Ik ga geen dure zaken aanschaffen maar moet op zoek naar een low budget oplossing, misschien zijn er meelezers met ideeën?

    Voor de goede orde, de zadels moeten dus in deze stand staan voor de plaats bepaling:


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top