Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Strat afstellen

  1. #1

    Standaard Strat afstellen

    Ik heb een Squier Stratocaster Affinity waar ik nooit heel tevreden over ben geweest, met name qua geluid. Achteraf heeft dat wellicht meer te maken gehad met de versterker dan met de gitaar... maar goed. Dat maak nu niet meer uit.

    Dat ding heeft heel lang ongespeeld in de hoek gestaan, en ik begon me af te vragen wat ik ermee moest. In zijn huidige staat had ik geen behoefte erop te spelen, en weggooien vond ik toch ook wel zonde. Toen heb ik besloten om hem flink onder handen te nemen. Op zijn minst alle elektronica vervangen. Nieuwe elementen van Tonerider, CTS pots, nieuwe condensator, nieuwe bedrading, nieuwe schakelaar. The works.
    En heb ook het fretboard onder handen genomen. Uitstekende frets teruggeschuurd, fretboard geolied, frets gepolijst.

    Aangezien ik weinig ervaring heb met solderen was dat niet helemaal goed gegaan, uiteindelijk deed de gitaar helemaal niks meer haha. Maar met een beetje hulp eruit gekomen en hij werkt weer naar behoren.

    Dan komen we bij het afstellen, en dat is waar ik nu tegenaan loop. Ten eerste lukt het me al niet om de hals af te stellen, ik weet niet wat voor maat inbus ik nodig heb. Niks lijkt goed te pakken, en ben bang dat ik hem kapot draai. Hij heeft volgens mij ook niet veel nodig, dus heb hem voor nu gelaten voor wat het is.

    De actie was heel erg hoog (2.75mm), dus die heb ik wat verlaagd. Ik heb een radius gauge en string action gauge gebruikt. In eerste instantie geprobeerd om de lage e op 1.50mm (bij de 12e fret) af te stellen, maar dat rammelde aan alle kanten. Om eerlijk te zijn weet ik niet wat nu precies de hoogte is, ik heb hem zo laag mogelijk gezet zonder dat hij rammelt. Dat heb ik ook met de hoge e gedaan, en de andere snaren mbv de radius gauge verder afgesteld.

    Dan komt nu het intoneren, en daar snap ik helemaal niks van wat er mis gaat. Ik stem alle snaren tot op +/- 2 cent. Wanneer ik de lage op fret 12 aan sla staat hij veel te laag, zo'n anderhalve semitoon. Maar wanneer ik aan het schoefje helemaal onderaan de brug draai, de snaren weer stem en opnieuw aansla op de 12e fret lijkt er niks veranderd.
    Ik heb ditzelfde ook getest bij de hoge e. Die is goed geintoneerd, op de 12e fret geeft hij een zuivere e4. Wanneer ik bij die snaar aan het schroefje draai (een paar goeie slagen), opnieuw stem en opnieuw aansla blijft hij gewoon een zuivere e geven op de 12e fret.

    Wat doe ik verkeerd?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ik heb geen idee,

    De volgorde is:
    * neck zonder snaarspanning straight/relief afstellen
    * snaren op spanning brengen icm de spanning van de tremolo veren,
    * snaarhoogte topkam/brug afstellen,
    * afstand brugzadels afstellen

    bij dat laatste gaat iets niet goed blijkbaar?
    je kan de snaarlengte veranderen door de zadels naar voren of achteren te draaien, dat werkt bij elke snaar hetzelfde, can't fool physics.

    Je stemt de snaar op 12e fret en vergelijkt zijn flageolet, je stemapparaat geeft de afwijking weer dus dan verkort of verleng je de snaar net zolang totdat ze beiden synchroon komen.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 12 maart 2020 om 14:26
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3

    Standaard

    Hi Pepe,

    Bedankt voor je reactie.
    Er is één ding wat ik eerst deed, ik stemde namelijk op de open snaar ipv 12e fret.
    Ik heb een filmpje gemaakt waarin het probleem duidelijk wordt: https://youtu.be/JHXdXHxycos

    Ik stem dus op de 12e fret. Vervolgens sla ik de flageolet aan en verleng/verkort de snaar. Dat zorgt er voor dat de snaar weer opnieuw gestemd moet worden, waarna de flageolet weer ontstemd is. Ad infinitum...

    Er zal vast iets mis zijn met mij ipv de gitaar, maar ik snap het echt niet

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    een no nonsens meesterlijke gitaar bouwer die uitlegt hoe je zoiets kan aanpakken
    http://www.ronkirn.com/ssb-final-assembly-and-setup

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ezzie Bekijk bericht
    Hi Pepe,

    Bedankt voor je reactie.
    Er is één ding wat ik eerst deed, ik stemde namelijk op de open snaar ipv 12e fret.
    Ik heb een filmpje gemaakt waarin het probleem duidelijk wordt: https://youtu.be/JHXdXHxycos

    Ik stem dus op de 12e fret. Vervolgens sla ik de flageolet aan en verleng/verkort de snaar. Dat zorgt er voor dat de snaar weer opnieuw gestemd moet worden, waarna de flageolet weer ontstemd is. Ad infinitum...

    Er zal vast iets mis zijn met mij ipv de gitaar, maar ik snap het echt niet
    Filmpje is goed idee maar ik kan niet precies zien wat je doet.

    Heb je deze problemen ook met andere gitaren? Ik doel op een vaststaande brug.
    Want stemmen met een zwevende trem heeft zijn dynamiek.
    Maar misschien legt de meneer van no 1 hops het goed uit.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top