Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: Toonregeling

  1. #1

    Standaard Toonregeling

    Wie gebruikt veel zijn toonregeling op zijn gitaar.
    Velen vinden dit een overbodige luxe. En waarom.
    Mijn ervaring... de standaard toonregelingen op de gitaren zowel A merken als goedkope merken trekken op geen ballen. Zo dof als ze groot zijn.
    Puur door de slechte standaardkeuze van de capaciteit tegenover de weerstand.
    Ik monteer op al mijn stratocasters een capaciteit van 0,003 uF of 3000PF ipv 0,047UF standaard
    Veel Betere en bruikbare regeling en de doffe tonen vallen weg.
    Eens proberen waard...hemel van verschil.
    Dit mag ook gerust op humbuckers.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Ik gebruik mijn toonregeling zelden of nooit, op mijn bassen soms, maar gitaar nooit. Weet eigenlijk ook niet waarom........

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.328

    Standaard

    Die op mijn hollowbodies gebruik ik eigenlijk niet.
    Op mijn Guild zijn ze niet denderend, op mijn Hofner werkt prima, maar is overbodig (terwijl ik er zelf om gevraagd heb).
    Op mijn Telecaster heb ik actieve toonregeling van GFS mid/treb -&+ 20db te draaien, en dat gebruik ik veel; voor een boostje, meer treb voor wat boventoontjes, of de midcut is juist fijn voor slagjes.
    De toonregeling op mijn Mustang werkt goed, en die gebruik ik ook ook wel.
    Moet zeggen, op mijn Guild is de toonregeling niet zo denderend, maar dat mis ik dan niet; draai ik gewoon op mijn amp wat bij.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    ik was er eerst ook geen fan van totdat:
    1 ik op een humbucker gitaar de G&L PTB toneregeling gebruiken ging, zeker door de basscut in de buurt van single coil kom
    2 ik deze handleiding heb gebruikt om een tonepot no load te maken
    https://www.tdpri.com/threads/no-loa...t-2014.466061/
    deze samen te gebruiken met een lawrence single coil in de neck en een XL500 die via mini schakelaar serie/parallel kan worden geschakeld samen met een 4 stand schakelaar N>N+B>B>N+B series (1 master vol, 1 master tone)
    helder bright gitaar geluid wanneer de humbucker parallel staat, ook in de combi stand met de neck pup en kan dan met de tonepot prachtig de sound wat warmer maken.
    de humbucker in serie maakt de combo stand met de neckpup al automatisch wat warmer.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Ik gebruik hem bijna altijd. Strat met brug element en de tone roll off. Is vrij standaard dacht ik.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Oh ja, verder heb je nog de brown sound van Clapton. Nek humbucker met tone roll off als ik me niet vergis.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.785

    Standaard

    Gebruik nooit de volume- en tonepots van de gitaar; i.m.h.o. altijd verlies van signaal. Heb er wel eens aan gedacht het hele circuit - behalve de toggle switch - eruit te (laten) halen, maar vond dit toch weer wat te ver gaan.
    Tone maken in de amp, en volume verschil door gewoon zacht(er) aan te slaan. That's it.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Volume gebruik ik wel - om een beetje minder drive te hebben als dat nodig is, bij clean gebruik ik hem niet.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Gebruik nooit de volume- en tonepots van de gitaar; i.m.h.o. altijd verlies van signaal. Heb er wel eens aan gedacht het hele circuit - behalve de toggle switch - eruit te (laten) halen, maar vond dit toch weer wat te ver gaan.
    Tone maken in de amp, en volume verschil door gewoon zacht(er) aan te slaan. That's it.
    Er zijn vele gitaristen die juist hun volume en toon knop van hun gitaar gebruiken om hun specifieke toon te maken. Dus er is niet 1 manier. Met name volume knop om te amp cleaner te maken. Vele blues en rock gitaristen doen niet anders.
    Laatst gewijzigd door apekop; 12 maart 2020 om 13:08
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Er zijn vele gitaristen die juist hun volume en toon knop van hun gitaar gebruiken om hun specifieke toon te maken. Dus er is niet 1 manier. Met name volume knop om te amp cleaner te maken.
    Dat dus.......

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top