Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juli 2010
    Locatie
    Geleen
    Berichten
    1.888

    Standaard Snaren opleggen, hoeveel windingen?

    Persoonlijk doe ik al jaren 0 windingen, maar de snaar invoeren terwijl het gat van de stemknop uitgelijnd is met de snaar en dan ongeveer 2 a 3 slagen, wat zich vertaalt in een paar mm draai. Sinds ik dit doe breek ik geen snaren meer (stom he?), stem ik veel en veel sneller, de 'rek' in het begin is er als je de snaar heel even over de hals een paar cm optrekt ook zo uit en dan blijven ze op toon. En het vervangen van een snaar gaat ook nog eens veel sneller. Zijn er meer mensen die dit doen, of andere vaste snaar-gewoonten?


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Knap. Als ik dat zo doe glijden ze er gegarandeerd uit. Ik zet ze er dan ook met twee a drie windingen op, de eerste boven de doorgestoken snaar en de rest er onder.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Geen winding, alleen een bochtje? Dan lijkt het mij ook dat ze gegarandeerd gaan glijden. Zo zou ik geen podium op durven gaan. Ik houd +/- twee windingen bij de omwonden snaren aan, met alle windingen onder de doorgestoken snaar en +/- drie windingen bij de drie niet omwonden snaren. De windingen onder 'het gaatje' waar je de snaar hebt doorgestoken, duwen de snaar omhoog en dus vast. Even redelijk ferm oprekken bij de eerste keer stemmen en je zou geen stemmingproblemen moeten hebben.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard

    Omwonden snaren ca. 3-4 windingen om het asje (naar gelang de dikte van de snaar en de ruimte op het asje), onomwonden snaren ca. 5-8. Komen ze mooi laag op de as uit, hetgeen de hoek met de topkam maximaliseert. Mijn gitaren hebben (net als hun eigenaar) geen last van stemmingswisselingen. Kwestie van die dingen er netjes strak op winden en voor de eerste keer gebruik rustig oprekken/ opdrukken en na-stemmen. Daarna gewoon gaan met die banaan.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Een halve wikkeling; ik heb alleen maar locking tuners. Schijt aan non-locking tuners. Echt, nooit, never ever meer non-locking, TENZIJ het een vintage rehash design is maar die vermijd ik ook haha

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.800

    Standaard

    Wat Brum zegt. Kan me niet voorstellen dat de snaren, zoals bij TS, bij normaal gebruik goed blijven zitten.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.074

    Standaard

    Onlangs al door iemand anders in een ander topic aangehaald:


  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Een halve wikkeling; ik heb alleen maar locking tuners. Schijt aan non-locking tuners. Echt, nooit, never ever meer non-locking, TENZIJ het een vintage rehash design is maar die vermijd ik ook haha
    Ik heb ook 2 gitaren met locking tuners en idd, wil nooit meer iets anders. Snel, stemvast, perfect.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juli 2010
    Locatie
    Geleen
    Berichten
    1.888

    Standaard

    Kan me goed voorstellen dat mensen denken dat die snaren wegglijden, maar zonder gekheid - ik speel ook alweer meer dan 30 jaar - dit is hartstikke stemvast. Er zal vast een verklaring voor zijn, want de eerste keer heb ik dit noodgedwongen gedaan om dat er een knik in de snaar zat. Dat bleek te werken en had voordelen dus ben het blijven doen. Waarom ze blijven zitten weet ik dan weer niet, want het ziet er wel uit alsof het zo los kan gaan.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Ik ken de techniek, het idee is dat hoe meer windingen hoe meer er kan slippen,
    is natuurlijk niet zo, als je vanaf het begin goed klemt maakt het niet uit hoeveel windingen daar wel of niet bij of achteraan komen.
    goed klemmen is wel een vereiste, ik doe zelf de locking wind omdat... de naam zegt het al maar als de god zegene de grip wind voor je werkt, power 2 U.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top