Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard Zoom G1X geschikt voor beginnende gitarist?

    Ben nu al enige maanden serieus bezig om op een gitaar te kunnen spelen, progressie gaat met lage pieken en diepe dalen. Een van de pieken die ik afgelopen weken meemaakte was toen ik met wat effecten die op mij Yamaha THR zit aan het experimenteren was. Ik kreeg ineens hela andere geluiden uit de THR en de riedeltjes die ik elke speelde klonken ineens totaal anders.

    In dezelfde periode kwam ik op FB een post tegens waarbij iemand een Zoom G1 op zijn THR had aangesloten, nieuwsgierig als ik ben eens wezen googelen en zag dat dit apparaat maar 90 euro kost.

    Mogelijkheden genoeg met het apparaat maar was toch een beetje benieuwd of hier op het forum mensen zijn die ervaring hebben met dit apparaat? Ik had de zoekfunctie al gebruikt maar kreeg geen hits.

    Ik wil effecten bijv distortion en phaser eens uitproberen, voor 100 euro kan ik hier denk ik geen buil aan vallen...

  2. #2

    Standaard

    Nee precies, voor €100,- zal dit geen miskoop zijn. Waar je wel voor moet oppassen (zeker in het begin) is dat je niet alleen nog maar bezig moet zijn met je apparatuur. Stel hem in en ga weer spelen!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Je gaat je er zeker geen buil aan vallen, maar het zal je ook niet veel brengen. 'Kaal' spelen brengt je meer, tenminste zo denk ik erover.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Je gaat je er zeker geen buil aan vallen, maar het zal je ook niet veel brengen. 'Kaal' spelen brengt je meer, tenminste zo denk ik erover.
    Hier ben ik ben ik het absoluut mee eens, maar na uren helder vals klinkende akkoorden vond ik het wel een opsteker dat de "effecten" een deel van het vals klinkende gedeelte verbloemde en het iets beter klonk.

    Eigenlijk ben ik helemaal niet zoveel bezig om alle instellingen uit te proberen maar dacht dat het wel een leuk apparaat was waar je wat leuk effecten uit kon toveren....voor niet teveel geld.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Gewoon doen joh. Maar oefen idd óók clean. Zowel distortion als clean vragen een bepaalde manier van spelen, allebei net anders

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Iets wat clean vals klinkt trek je niet recht met een effect processor. Omgekeerd krijg je het wel vals met bijv. een chorus.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.653

    Standaard

    je krijgt veel meer inzicht over welke effecten wat voor sound opleveren, dus op zich is het niet verkeerd daarmee te experimenteren.
    wat als eerder vermeld is is dat je spel wat ondersneeuwen kan door al dat getweak aan dat multi effect.
    aan de andere kant wel weer makkelijk om avonds via hoofdtelefoon mee te spelen met muziek. en ik weet niet wat dit model meer kost met pedaal, maar bij gebruik van een wah is dat wel extra handig

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Ik zou het gewoon doen, al was het voor de pure fun!!!!! Ik ben ook geen geweldige gitarist, maar speel graag wat met effecten. Heb jarenlang een Line6POD2 gebruikt - nu twee buizenampjes met een plank vol pedalen. Geeft zoveel lol!!!!!!!

    Als je het kan betalen, neem de uitvoering met gaspedaal - ook weer zoveel meer fun om een wah wah te hebben!!!!!!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    hallo SuperJohn,

    ik heb de THR (5)en de G1X four. Ik heb de versie met pedaal. Nu ik weet wat de pedaal kan denk ik dat ik de kleinere versie had moeten kopen.

    Maar goed, het is wel een leuke multi efx om mee te klooien. Bediening is prima. Er is wel een beperking.

    Er zijn meer effecten beschikbaar dan in het geheugen passen. Met een computer programma van Zoom of Tonelib kan je effecten wisselen. En de processor power is nogal laag, sommige effecten gebruiken veel CPU power, en dan kan je niet te veel effecten in de keten zetten. Vooral versterker simulatie en speaker cabinet simulatie kost wat CPU power.

    https://tonelib.net/zoom-quick-start/

    Bij het effecten inladen moet je eigenlijk kiezen, wil ik deze bak als multi EFX voor een andere versterker, of wil ik amp modeling doen, of beiden.

    Er zitten een hoop shit effecten in die je kan overslaan, zoals lo-fi, bitcrusher, bom geluid, etc. En een hoop compressors en EQ pedalen kan je skippen. Er zitten ook nog effecten in die met de volume/wah pedaal te bedienen zijn, maar daar ben ik niet echt wild van.

    https://www.zoom-na.com/sites/defaul...UR_FX-list.pdf

    De geluidskwaliteit is wel okee, amp modeling gaat ook nog wel als je er een beetje induikt. Ik heb een setje commerciële patches gekocht om mee te werken van choptones, de presets zijn niet zo goed.

    https://www.youtube.com/watch?v=V6VcgdR9DlY

    Het mooiste is de looper en de drumcomputer, daar kan je leuke dingen mee doen, slag akkoorden spelen en dan eroverheen soleren.

    Het is wel zo dat ik in het algemeen de meeste effecten niet trek, chorus, phaser, delay, reverb, ik vind er niks aan, ik speel liever met een cleane en droge tone. Ook de THR effecten vind ik niks aan.

    Als je echt geluidskwaliteit wil, koop dan een losse pedaal, Proco Rat2 o.i.d.

    En je kan de Zoom via een stereo kabel in de AUX van de THR pluggen als je amp modeling wil doen. Ik gebruik de Zoom op batterijen, zo is het een prima koptelefoon versterker voor beneden in de woonkamer.
    Laatst gewijzigd door raabje; 6 maart 2020 om 22:04

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Klinkt als een prima ding voor een beginner dus

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top