Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 6 EersteEerste ... 3456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 53

Discussie: magnavibe vibrato

  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    nu nog kijken welke maat/helderheid/kleur led het beste werkt en dan hij in een behuizing

    Naar mijn idee is het niet handig om dit met een led te regelen. Een led gaat namelijk aan bij een beetje stroom en bij veel stroom brand hij bijna net zo sterk maw die led is verre van lineair en lastig in sterkte te regelen. Gezien de lage frequentie van de oscillator kun je dit ook met een gloeilampje doen. Bij een gloeilamje zul je over een veel groter gebied een verschil in lichtsterkte kunnen waarnemen, de LDR ziet dat waarschijnlijk ook zo. Kan het mis hebben hoor maar lijkt me het proberen waard.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Klopt helemaal.

    Het is een RC phase shift oscillator waar een redelijk sinusvormig signaal uit komt om een mooi vloeiend effect te krijgen, maar die led verpest dat omdat die niet zo vloeiend oplicht en dooft.
    Je hebt kans dat dat hier nog een beetje wordt verdoezeld omdat een LDR een bepaalde traagheid heeft en die abrupte lichtveranderingen niet zo snel volgt.

    Ik heb ooit een tremolo-effect gemaakt waarbij ik ook zo slim dacht te zijn een ledje te gebruiken i.c.m. de ldr, maar dat hoorde ik toch wel terug. Met name op de laagste snelheid klonk het effect niet zo gelijkmatig. Ik heb toen idd het ledje vervangen door een gloeilampje.

    edit: Nu ik dat filmpje uit de openingspost nog eens beluister kan ik het hier ook wel horen. op 0:28 start het met de laagste snelheid en is het wel duidelijk. Bovendien zegt die meneer op 1:08 zelf al: '... and it also has a little hump in the wave', waarbij hij het met z'n stem illustreert. Precies dat komt dus door die led.



    Het lastige is alleen dat je hier niet zomaar even de led vervangt door een gloeilampje. Een gloeilampje trekt al gauw (veel) meer stroom en dan moet je mogelijk een zwaardere tor hebben voor die oscillator en op een andere manier de DEPTH regelen.
    Laatst gewijzigd door Plant; 12 april 2020 om 16:48

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Als je wilt experimenteren is dit lampje misschien te doen.
    12V, 20ma (±5x zoveel stroom als de led, maar die MPSA18 moet dat wel kunnen hebben).

    Weerstand R11 (1.8kΩ) komt dan te vervallen en voor die 'DEPTH' potmeter zou ik een evenredig lagere waarde kiezen, dus i.p.v. 25kB wordt dat 4.7kB of 5kB. Je kunt de bestaande pot gebruiken om te testen maar die is dan maar effectief over een heel klein stukje van het bereik.

    Voedingsspanning misschien opkrikken naar 12V voor de lichtopbrengst, de rest van het circuit zal daar prima op werken. Let even op dat condensatoren voldoende werkspanning hebben (geen 10V types, maar ≥16V). Je kunt ook zoeken naar een 9V lampje natuurlijk, maar onder de 40mA heb ik doe nog niet gevonden.

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    ik hoop dat dit werkt, maar hier een filmpje van de led die veranderd tijdens het draaien van de depth potmeter.
    zou niet weten of dit bewijst wat jullie zeggen, maar dan hebben juliie 'inside information' ;-)
    https://youtu.be/23F7uA604_Y

    en voordat jullie zeggen: het was toch een gele led? aan de zijkant lijkt hij soms groen, recht van voren, dus richting LDR is hij geel

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Ik heb het destijds bij mijn tremolo op een oscilloscoop zichtbaar gemaakt.
    Uit mijn oscillatorgedeelte kwam op de scoop een redelijk schoon sinus signaal. De ldr had ik samen met een serieweerstand als spanningsdeler op een DC-spanning aangesloten. Als ik de probe op het knooppunt van weerstand en ldr hield, zag ik op de scoop bij toepassing van een led aan de oscillator zeker geen sinus meer terug. Toen ik de led verving door een gloeilampje wel.
    Ik hoorde dat verschil ook echt wel terug in de uiteindelijke modulatie.

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    De led kleur maakt geen verschil voor het a-lineaire gedrag. Hooguit de spanning heeft een beetje verschil maar ga je niets van merken, het probleem blijft.

    Oplossing om een lampje aan te sturen is wel zo rete simpel, neem een NPN transistor zoals een eenvoudig verkrijgbare BC557. De emitter komt aan de bovenzijde van R11. De basis komt aan de onderzijde van R11. De collector gaat dan naar het lampje waarvan de andere zijde aan massa ligt, eitje. Het kan zijn dat de versterking te groot is maar dan kun je R11 wat kleiner maken. Leuk en leerzaam. Je zal zien dat deze oplossing veel fijner moduleert dan de led welke een chopper geluid zal produceren.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    De led kleur maakt geen verschil voor het a-lineaire gedrag. Hooguit de spanning heeft een beetje verschil maar ga je niets van merken, het probleem blijft.

    Oplossing om een lampje aan te sturen is wel zo rete simpel, neem een NPN transistor zoals een eenvoudig verkrijgbare BC557. De emitter komt aan de bovenzijde van R11. De basis komt aan de onderzijde van R11. De collector gaat dan naar het lampje waarvan de andere zijde aan massa ligt, eitje. Het kan zijn dat de versterking te groot is maar dan kun je R11 wat kleiner maken. Leuk en leerzaam. Je zal zien dat deze oplossing veel fijner moduleert dan de led welke een chopper geluid zal produceren.
    Je bedoelt PNP
    Goed idee overigens

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Je bedoelt PNP
    Goed idee overigens
    Toch fijn als er scherp wordt meegelezen


    Toen ik het bericht na las stond er alleen een N. De letter P van mn keyboard is namelijk ziek. Bij correctie de fout gemaakt, sorry.

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    ik was op zoek naar die specifieke sound in de video van mijn openingspost en dat zit erin (er is ook een veroboard versie met de mogelijkheid voor tremolo) so i am happy

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    de ontwerper van het veroboard was zo vriendelijk om een schema en layouts te maken zodat je met 2 sets potmeters en een schakelaar tussen 2 verschillende instellingen kan kiezen.





    verder eens op zoek gegaan hoe ik nu toch iets van belettering etc. op de behuizing kan krijgen.
    nu was ik altijd gewend om met het oude PSP5 te werken en het latere gratis photofilter free
    http://photofiltre.free.fr/frames_en.htm

    maar sinds ik overgestapt ben op Linux is er niet echt iets wat mij bevalt.
    de simpele editors zijn net te simpel en missen functies, en het bekende Gimp heeft nogal een zeer steile leercurve.
    totdat ik deze video vond
    http://www.planetz.com/using-gimp-to...pedal-artwork/

    geweldige uitleg, en ik had anders al die dingen nooit ontdekt zoals met lagen werken.

    nu had ik een tijdje geleden mijn freekisch blues alpha drive ingebouwd maar die moet er weer uit om wat aanpassingen te maken omdat hij mij te schel is, dus een goed exemplaar om eens te gaan oefenen met grafics.
    en zover ben ik nu

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top