Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 53

Discussie: magnavibe vibrato

  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Eerste gedachte die bij me opkomt is dat de frequentie te hoog is. De led knippert wel, maar boven de 25Hz ziet het menselijk oog dat niet meer. Zomaar kans dat een weerstand of condensator er een factor 10 naast zit en de frequentie het 10-voudige is van wat die moet zijn.

    Als je met de potmeter de helderheid regelt, lijkt dat meer op pulsbreedte regeling (de tijdverhouding van wel- en niet aansturen van de led, het principe waarop dimmers ook werken).
    ik ga gewoon alles nog eens nakijken, qua weerstand waarden etc. en dat ik een condensator die ik niet vertrouw vervangen.
    ieder geval bedankt voor de uitleg wat er waarschijnlijk speelt, top!

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    1 probleem gevonden



    rechts van de weerstand (links in beeld) zie je een stukje poot omhoog steken terwijl het pootje van de condensator ietsje naar rechts los hangt.

    waarschijnlijk gekomen omdat ik stukjes koper baan met elkaar verbinden moest en is deze los gesprongen.
    (onderbroken koper banen met elk drie gaatje per stukje koper.)
    weer hersteld maar nog geen goed resultaat

    haal alles weer van de print en wacht tot ik de 'normale' veroboard krijg met complete banen en bouw het weer opnieuw en check eerst maar even of alle onderdelen nog wel de goede waarde hebben en werken.
    corona geeft ons wat dat betreft tijd genoeg om bezig te zijn

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    mannen kunnen geen twee dingen tegelijk.
    ik heb het bewezen.
    van de week wilde ik weer aan de slag, had de 2 veroboard plaatjes gezaagd en nog een derde van de cornish buffer.
    http://tagboardeffects.blogspot.com/...sh-buffer.html
    dit omdat de opmerking eerder van Pepe mij aan het denken had gezet.
    'Vaak hebben trems een boostje om het verlies van volume van de trem zelf te compenseren '

    maar op datzelfde moment was ik ook met een computer probleem bezig en dat maalde in mijn hoofd.
    met als resultaat dat ik de 'cuts' aan de koperzijde aftekende en vanaf die zijde boorde.
    drie printjes verder en dus voor niks, beginnersfout, jawel.
    maar goed, alles beter dan corona ;-)

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    mannen kunnen geen twee dingen tegelijk.
    Niemand kan dat, computers ook niet en vrouwen al helemaal niet.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    eindelijk positief nieuws
    na alles weer opnieuw opgebouwd te hebben op een nieuwe veroboard knippert het lampje en de potmeters depth en speed werken.
    ik heb er nog geen schakelaar tussen, maar zodra ik de print stroom geef begint het te werken.
    wel kost het veel volume en helderheid.

    nu zijn er een paar dingen die ik nog niet zeker weet.
    moet het derde aansluiting op de potmeters, nummer 1, nu wel of niet aan de massa?
    nu is dit nog niet zo.
    iemand enig idee waarom de helderheid verdwijnt?
    heeft het te maken dat de afstelling van led/LDR nog niet goed is ingesteld, of dat er een andere led in moet?

    andere ideeën?
    ik heb nog een printje met de cornish buffer, zou die helpen met het volume verschil of toch een booster ervoor?

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Even het schema uit de openingspost hierheen gekopieerd:



    De pinnen 1 van de potmeters moeten zeker niet klakkeloos aan massa. Je gebruikt de potmeters als regelbare weerstand en niet als spanningsdeler. Bij 'DEPTH' moet het dus zeker niet, bij 'SPEED' kan het in dit geval wel.

    Je ziet in het schema de pinnen 1 wel verbonden met de pinnen 2 (lopers) en dat mag maar hoeft niet. Zelf vind ik het altijd wel prettig om het wel te doen. Mocht in jouw situatie een potmeter loper pin 2 geen of slecht contact maken, dan is de weerstand van die potmeter meteen oneindig hoog. Met de lopers 2 doorverbonden naar pin 1 is de weerstand van de koolbaan altijd nog in het circuit.

    Het volumeverschil komt omdat de uitgang op de collector in feite onverzwakt is, maar wel 180˚ in fase gedraaid. Op de emitter staat het onverzwakte signaal in fase met de inganng en daartussen doet de LDR z'n werk. Dit moet voor het effect, maar kost volume. Je zal dat met een versterkertrapje moeten compenseren.

    Het verlies van helderheid zou mogelijk door de LDR komen. Er zit eigenlijk nergens een hoog-af filterend component in het circuit en een LDR is nou niet bepaald een lineaire weerstand.

    Je zou eens kunnen luisteren hoe het klinkt als je de LDR aan een kant loshaalt, je schakelt dan in feite alleen het effect uit. Als het dan helder klinkt, heb je de dader. Heb je dan nog duidelijk hoogverlies t.o.v. bypass, dan zit er mogelijk toch iets niet goed in het circuit.
    Laatst gewijzigd door Plant; 10 april 2020 om 20:35

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Even het schema uit de openingspost hierheen gekopieerd:



    .
    super uitleg, ik heb weer wat uit te zoeken ;-)

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    YESSSSSS
    we have a winner!!!!!

    Met de lopers 2 doorverbonden naar pin 1 op de speed pot, and we have volume and vibe!!

    nu nog kijken welke maat/helderheid/kleur led het beste werkt en dan hij in een behuizing

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Lekker bezig! Leuk he.

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Lekker bezig! Leuk he.
    ja absoluut, zeker in deze tijden waarin van alles stilstaat is creatief bezig zijn een positief hoogtepunt, en zeker als het lukt.
    heb nu diverse leds geprobeerd and the winner is???? 3mm clear yellow.
    het voordeel met die losse LDR/LED print is dat je tijdens het testen er goed bij kan, en nu ook goed vastzetten.
    nog een voordeel is dat de ze niet gaan verschuiven als je ze inbouwt en eventuele draden er tegen aankomen/drukken en zo de positie ten opzichte van elkaar weer veranderd.

    ik geef deze in de eerste instantie een eigen behuizing.(zit wel te denken aan een dubbele zodat je 2 verschillende settings kan wisselen met een schakelaar, maar dan is er de vraag of dat via een extra print moet of dat je dit kan doen met 2 extra potmeters?)

    een amber overdrive moet ook nog 'ingepakt' worden en nog een boostertje.
    dan zien welke combo ik in 1 pedaal wil hebben.
    dus nog genoeg te doen, als ik de tijd heb (gehandicaptenzorg heeft het nu smoordruk door corona)

    maar voor wie dit wil bouwen, met de onderdelen en layout van mijn eerste posting en de 3mm clear yellow led klinkt hij als in de daar geposte video.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top