Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 28
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.068

    Standaard

    Lijkt me best leuk voor Robert Smith riedeltjes...

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Ik vind deze nieuwe Rivolta wel iets hebben: https://www.premierguitar.com/articl...nter-namm-show

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Ik zie dat de bariton gitaren lopen van pakweg 27" tot 30". Is het zo dat een 29 of 30" vooral bedoeld is voor A stemming en een 27-28" voor B stemming? of kun je een 30" ook makkelijk in B stemmen zonder dat dit weer te veel snaar- en hals spanning heeft?
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Nou ja, nogmaals, ik sta in A met 26.5, gaat echt prima. Hangt natuurlijk ook af van de snaardikte die je erop zet. Open duer: uiteindelijk gaat t erom wat jij lekker vindt spelen. Ik ken gitaristen die op 25.5" met dunne snaren naar B gaan. Ik kan er niets mee, ik wil qua tension/feel ongeveer een 0.10 setje op een 25.5" hals benaderen en dat lukt redelijk.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Het gaat me eigenlijk vooral om andersom. B stemming op een 30". Met standaard bariton snaren 013/014 verwacht ik dat dat te veel snaar spanning op levert. Dan zal je weer 010 of 011 moeten gebruiken wat weer een andere feel en sound op levert, verwacht ik. Standaard worden 30" bariton gitaren in A stemming geleverd en door de meesten zo ook bespeeld. Maar ik zoek wat voor B stemming omdat ik dan lijnen van 6-snarige bas kan dubben. In dat geval ben je misschien beter af met een 27 of 28" (?). Ik ben er nog steeds niet over uit of ik de stap naar een bariton ga zetten maar ben me alvast aan het verdiepen....
    Laatst gewijzigd door apekop; 24 februari 2020 om 12:12
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Duidelijk. De Daddario String Tension calculator al gebuikt?

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Duidelijk. De Daddario String Tension calculator al gebuikt?
    Nee, ga ik zo eens doen.

    Deze al eens gezien? Alan Holdsworth met een 38" (!!) bariton gitaar met 31 frets. Dus ongeveer hetzelfde bereik als een 7 snarige.
    Hij gebruikte hiervoor een gewone standaard snarenset. Schijnbaar vond hij de dikke snaren minder klinken en verkoos hij een hele lange hals met normale snaren. Ziet er maf uit zo'n lange hals! freaky..

    Laatst gewijzigd door apekop; 24 februari 2020 om 13:46
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 februari 2002
    Locatie
    delft
    Berichten
    10.265

    Standaard

    volgens mij doet Uli Jon Roth ook zoiets ?

    In the 1980s, Roth commissioned construction of custom guitars with additional frets from luthier Andreas Demetriou. Roth has had five of these "Sky" guitars made. To be able to emulate the high notes of a violin, all of the Sky Guitars contain extra frets. The first Sky Guitar (used on the album Beyond the Astral Skies) has 30 frets. Later versions of the Sky Guitar overcame the problem of the higher register frets becoming too narrow by widening the frets by whole steps for the highest notes. In an April 2001 Guitar Player magazine interview, Roth reports that the guitars are either fretless above the 30th fret or have whole step fret spacing above the 27th fret, with 35 effective (half step) frets





  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Nee, ga ik zo eens doen.

    Deze al eens gezien? Alan Holdsworth met een 38" (!!) bariton gitaar met 31 frets. Dus ongeveer hetzelfde bereik als een 7 snarige.
    Hij gebruikte hiervoor een gewone standaard snarenset. Schijnbaar vond hij de dikke snaren minder klinken en verkoos hij een hele lange hals met normale snaren. Ziet er maf uit zo'n lange hals! freaky..

    Dude en dan nog steeds zulke stretches maken. Wat een baas was dat.

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Het gaat me eigenlijk vooral om andersom. B stemming op een 30". Met standaard bariton snaren 013/014 verwacht ik dat dat te veel snaar spanning op levert. Dan zal je weer 010 of 011 moeten gebruiken wat weer een andere feel en sound op levert, verwacht ik. Standaard worden 30" bariton gitaren in A stemming geleverd en door de meesten zo ook bespeeld. Maar ik zoek wat voor B stemming omdat ik dan lijnen van 6-snarige bas kan dubben. In dat geval ben je misschien beter af met een 27 of 28" (?). Ik ben er nog steeds niet over uit of ik de stap naar een bariton ga zetten maar ben me alvast aan het verdiepen....
    13-62 in B stemming gaat best op een 30" bariton. Zelfs met 14-68 in B heb ik het een tijdje volgehouden op mijn Danelectro. En dat terwijl ik nou niet bepaald sterk ben in mijn handen. Nu staat hij in A met 14-68. Toch net wat comfortabeler.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top