Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard Bariton gitaar topic

    Ik kon hier weinig vinden over bariton gitaren, vandaar dit topic.

    Deel hier alles over je ervaringen met bariton gitaren:

    -heb je er eentje? welke? en waarom heb je juist deze gekozen?
    -welke muziekstijl speel je erop
    -welke snaren
    -speciale speeltechnieken
    -is het een blijvertje of is er na een paar maanden de lol van af?

    etc. etc.

    Niet perse een plaatjes/foto topic, maar meer informatie over alles wat met bariton gitaren te maken heeft.
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Weet er nier erg veel over maar een uitstekende en budgetvriendelijke keuze zijn de Danelectro baritongitaren.

    Hou wel van de klank van baritongitaren. Het is vaak ook een alternatief voor standaardgitaren met een lage stemming. Voordeel is dat de snaarspanning intact blijft.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Ik heb nu bij wijze van experiment mijn gitaar met 011 snaren omlaag gestemd naar B. Het gaat op zich, blijft redelijk in stemming, maar toch te flubberig. Misschien een setje bariton snaren, of een 7-snarig setje bestellen. Is voorlopig alleen om te kijken of ik de stemmingen voor langere tijd interessant genoeg vindt. Misschien is de interesse van voorbijgaande aard en ik heb al vrij veel gitaren.

    Ben zelf nog aan het twijfelen tussen een bariton of een 12-snarige elektrische. Is natuurlijk totaal wat anders, maar ik ben aan het kijken wat ik het interessants vind. Ik zoek het trouwens niet in de metal hoek, maar meer de funk en fusion hoek (Mark Lettieri etc.).
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Ik heb nu bij wijze van experiment mijn gitaar met 011 snaren omlaag gestemd naar B. Het gaat op zich, blijft redelijk in stemming, maar toch te flubberig. Misschien een setje bariton snaren, of een 7-snarig setje bestellen. Is voorlopig alleen om te kijken of ik de stemmingen voor langere tijd interessant genoeg vindt. Misschien is de interesse van voorbijgaande aard en ik heb al vrij veel gitaren.

    Ben zelf nog aan het twijfelen tussen een bariton of een 12-snarige elektrische. Is natuurlijk totaal wat anders, maar ik ben aan het kijken wat ik het interessants vind. Ik zoek het trouwens niet in de metal hoek, maar meer de funk en fusion hoek (Mark Lettieri etc.).
    11 in B standaard? Hopelijk niet op een standaard scale neck? Want da's zelfs voor mij (ik speel in E standaard op een 25.5" in 0.10 of soms zelfs 0.09) wel errug flubberig hoor.

    Ik heb een bijna bariton gitaar, 2 eigenlijk. Twee versies van de Ibanez RGDIX6. Die zijn echt fantastisch, 2 van de beste gitaren die ik heb (overigens wél metal gitaren). Allebei 26.5". De ene staat in C# standaard met .11 en de ander staat nog lager in A standard met .14. Spelen allebei fantastisch. Beetje zelfde feel en spanning als 0.10 in 25.5" in E. Tip: gebruik de D'Addario string tension calculator heb ik ook gedaan om tot deze setjes te komen (min of meer)

  5. #5

    Standaard

    Ik had een bariton snarensetje van d'addario (013- 062) op een reservestratje van mij gezet en de boel naar b gestemd, dus een kwart lager. was ondanks dat de mensuur iets te kort lijkt voor die snaarspanning helemaal niet verkeerd. Klonk echt niet gek, maar merkte voor mijzelf dat ik er te weinig op speelde eigenlijk.Enige nadeel was natuurlijk dat ik de topkam wat meer moest uitvijlen voor de dikkere snaren...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Ik heb zelf een allparst baritone Telecaster hals gekocht en op een partscaster geschroefd. Is wel cool, maar ik moet hem nog een keer echt goed laten afstellen. Ook de snaren vind ik te dun, volgens mij zitten er 014's op nu... Maar ja ik speel normaal op 011's, in E, dus om dan een beetje vergelijkbare snaarspanning te krijgen moet je nog een stuk dikker. Als je normaal op 009 speelt is het denk ik wel te doen.
    Er zitten trouwens Seymour Duncan lipsticks in die van mij. Krijg je toch een beetje Danelectro-ish soundje. Is wel cool.

    Ik heb hem gemaakt omdat ik toen wat Bariton nummers speelde met Kirsten van Teijn, waar ik tot voor kort bij speelde. Werkt heel mooi, zo'n zware, lage gitaar onder een vrouwenstem.
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Zo een Squier VI geniet mijn aandacht.
    Kriebelt bij namelijk ook wel om eens wat mee te doen.
    Kom het geluid -geloof ik- veel tegen in Badalamenti / Lynch music.
    En ik houd gewoon van wat knoeien met snaren...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    11 in B standaard? Hopelijk niet op een standaard scale neck? Want da's zelfs voor mij (ik speel in E standaard op een 25.5" in 0.10 of soms zelfs 0.09) wel errug flubberig hoor.

    Ik heb een bijna bariton gitaar, 2 eigenlijk. Twee versies van de Ibanez RGDIX6. Die zijn echt fantastisch, 2 van de beste gitaren die ik heb (overigens wél metal gitaren). Allebei 26.5". De ene staat in C# standaard met .11 en de ander staat nog lager in A standard met .14. Spelen allebei fantastisch. Beetje zelfde feel en spanning als 0.10 in 25.5" in E. Tip: gebruik de D'Addario string tension calculator heb ik ook gedaan om tot deze setjes te komen (min of meer)
    Ja, nog even B stemming op een standaard scale nek met 011. Is nog maar een experiment. Vandeweek even een 013 set bestellen. In principe zou je ook een standaard 010 set zonder de hoge E erop kunnen zetten en dan een lage B snaar erbij kopen. Toch?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    Zo een Squier VI geniet mijn aandacht.
    Kriebelt bij namelijk ook wel om eens wat mee te doen.
    Kom het geluid -geloof ik- veel tegen in Badalamenti / Lynch music.
    En ik houd gewoon van wat knoeien met snaren...
    Een Squier VI is dan weer een ander beestje, is geen bariton gitaar.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Er staan nog wel eens baritons voor wehnag te koop, kun je het even uittesten en weer wegdoen als het tegenvalt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top